خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ظرفیت ۱۵ میلیون تنی صادرات آرد به بازارهای هدف وجود دارد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 12:46
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت بالقوه ۱۵ میلیون تنی آرد می‌تواند ما را به عنوان تامین کننده اصلی منطقه معرفی کند.
كشور،ظرفيت،محصولات،صادرات،تن،كشورهاي،مسير،كشاورزي،توان،دولت، ...

شهیاد آبنار مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد در چهارمین همایش بین المللی غلات و دانه های روغنی گفت: با توجه به اقلیم ۴ فصل کشور، پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی داریم به طوریکه سالانه ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از زراعی، باغی و پروتئینی در کشور تولید می شود و حتی امکان صادرات محصولات غذایی هم داریم‌‌.
به گقته او، در حوزه تامین آرد، گندم، صنایع تبدیلی و مشتقات این حوزه نزدیک به ۳۰ میلیون تن ظرفیت در کشور وجود دارد که اکنون کارخانجات با ۴۰ درصد ظرفیت فعالیت می کنند و ۶۰ درصد ظرفیت بالقوه کارخانجات خالی است، درحالیکه می توان نیاز کشورهای همسایه را تامین کرد.
آبنار ادامه داد: ظرفیت سیلوی گندم کشور با احتساب ذخیره سازی بخشی دولتی ۲۲ میلیون تن است که ۱۷ میلیون تن آن مربوط به فعالیت های بخش خصوصی است که این امر رویداد مهمی تلقی می شود چراکه می توان رویداد صادرات را با پتانسیل کشورهای منطقه تقویت کرد.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد با بیان اینکه جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری کشورهای منطقه بازار بکر برای تجارت سیال است، افزود: اکنون ظرفیت خالی کارخانجات آردسازی کشور ۱۵ میلیون تن است که می توان به عنوان تامین کننده آرد کشورهای منطقه از این ظرفیت استفاده کرد چراکه ما می توانیم یک ترمینال یا هاب غلات داشته باشیم که به تفع تولید ناخالص کشور است.
او با اشاره به ارزش ریالی صادرات محصولات کشاورزی گفت: صادرات سالانه ۶ میلیارد دلار با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد عدد ناچیزی است.
بنابراین ضروری است با برنامه‌ریزی و تسهیلگری که دولت دنبال می‌کند توسعه صادرات با افزایش کشورهای هدف تحقق پیدا کند.
آبنار با بیان اینکه در جلسات اقتصادی دولت مسیر واردات موقت محصولات باز شده است، افزود: تحقق این امر می‌تواند ارزآوری برای ما داشته باشد.
مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی کالاهای کشاورزی با بیان اینکه بازیگر اصلی صنعت غذایی بخش خصوصی است، افزود: در این مسیر دولت خودش را مکلف می‌داند که تسهیلگری باشد؛ به ویژه در دولت چهاردهم که قرار است بخش خصوصی پیش قراول صنعت غذا باشد.
او با بیان اینکه کشت فراسرزمینی یکی از مسیرهای است که می توان در کشور توسعه داد، گفت : کشت فرا سرزمینی مسیر دیگر تجارت است.
بحران آب کشورها را ناگزیر می‌کند از مزیت سایر مناطق استفاده کنند که تأمین نیاز غلات ایران می‌تواند از این مسیر انجام شود.
خبرنگار: آزاده محبی