خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تولیدکنندگان بتن آماده:‌وزارت صمت مقصر کاهش کیفیت تولید است - تسنیم

تسنیم | اقتصادی | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 12:53
دبیر کانون سراسری انجمن تولیدکنندگان بتن آماده به فشارهای وزارت صمت اشاره کرده که تولیدکنندگان سیمان را مجبور به استفاده از کلینکر دپو شده می کند و گفت: وقتی مواد اولیه بی کیفیت به دست می آید، تولید بتن استاندارد ممکن نیست.
بتن،سيمان،آماده،توليد،كيفيت،اشاره،كريمي،نظارت،درصد،فله،توليد ...

محرم کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به این‌که 62 درصد تولید سیمان کشور به صورت فله و 38 درصد به صورت کیسه‌ای تولید می‌شود، اظهار کرد: این سیمان به 100 میلیون متر مکعب بتن آماده تبدیل می‌شود که عمدتاً در ساختمان‌های مسکونی و تجاری استفاده می‌شود.
تولید بتن آماده در 1500 کارخانه انجام می‌شود و حدود 20 هزار کامیون وظیفه حمل آن به محل پروژه‌ها را بر عهده دارند.
وی با تاکید بر این‌که فرآیند تولید و حمل بتن نیازمند دقت بالایی است، افزود:‌ بتن محصولی فاسدشدنی است و باید در زمان محدود مصرف شود.
وی با بیان این‌که سیمان فله تنها در محل‌های خاصی تخلیه می‌شود و امکان ذخیره‌سازی آن در کارگاه‌ها وجود ندارد، ادامه داد: حدود 90 درصد سیمان فله در کارخانه‌های بتن آماده مصرف می‌شود و تنها درصد کمی در قطعات و پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی گفت: فروش بتن آماده به اندازه‌ای بالاست که سه برابر فروش کل سیمان کشور تخمین زده می‌شود.
کریمی به عدم شناخت مسئولان از بتن آماده و استانداردهای ملی آن اشاره کرد و با بیان این‌که محصول به منابع ملی وابسته است، اضافه کرد: تولید یک تن سیمان باعث تولید یک تن CO₂ می‌شود، که نشان‌دهنده تأثیرات زیست‌محیطی آن است.
چالش‌های فعلی صنعت شامل تأمین انرژی و کیفیت سیمان است و دپو کلینکر نیز مشکلاتی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.
کریمی به فشارهای وزارت صمت اشاره کرده که تولیدکنندگان سیمان را مجبور به استفاده از کلینکر دپو شده می‌کند و گفت: وقتی مواد اولیه بی‌کیفیت به دست می‌آید، تولید بتن استاندارد ممکن نیست، اما هنوز هم برخی از محصولات در چرخه تأیید استاندارد قرار می‌گیرند.
این تناقض در سیستم تأمین و نظارت باعث نگرانی در کیفیت نهایی بتن آماده می‌شود.
وی با اشاره به چالش‌های نظارتی بر کیفیت بتن آماده، توضیح داد: استانداردها برای نمونه‌گیری و آزمایش بتن وجود دارد، اما این فرآیند زمان‌بر است و جواب نهایی مقاومت بتن 28 روز پس از نمونه‌گیری مشخص می‌شود.
در حالی که پروژه‌ها به سرعت پیش می‌روند، این زمان تأخیر می‌تواند به توقف پروژه‌ها منجر شود.
به گفته وی، اگر کیفیت بتن پایین باشد، ممکن است نیاز به تخریب و اصلاحات باشد و این امر هزینه‌های اضافی برای کارفرما به همراه خواهد داشت.
کریمی تاکید کرد: نظارت بر کیفیت بتن آماده باید توسط سازمان‌های مرتبط به‌طور جدی‌تر پیگیری شود، اما محدودیت‌های نیروی انسانی و امکانات در این سازمان‌ها مانع از کنترل کافی بر کیفیت می‌شود.
وزارت صمت باید از طریق سامانه‌های مختلف، نظارت و کنترل دقیقی بر پروانه‌های بهره‌برداری کارخانه‌های بتن آماده و توزیع سیمان داشته باشد.
وی همچنین با اشاره به مشکل دلالی در بازار سیمان، گفت: باید نظارت بر خرید و فروش سیمان به‌درستی انجام شود تا از سوءاستفاده‌ها جلوگیری شود.
انتهای پیام/