خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

دشت «اصفهان-برخوار» بحرانی‌ترین فرونشست ایران را دارد

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 14:47
اصفهان - رئیس اداره منابع آب شهرستان برخوار گفت: دشت ممنوعه «اصفهان - بُرخوار» در میان ۶۰۹ دشت کشور، از لحاظ فرونشست و میزان جمعیت ساکن در آن، بحرانی‌ترین وضعیت کشور را دارد.
آب،شهرستان،منابع،استان،بيني،هواشناسي،مترمكعب،زيرزميني،اصفهان ...

به گزارش خبرگزاری مهر، سعدی قادری اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش این چالش، صیانت و حفاظت از منابع آب، رعایت الگوی کشت، کشت تک محصولی و کم آب‌بَر ضروری است.
وی که در جلسه شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان سخن می‌گفت، اضافه کرد: همچنین اجرای برنامه‌های مدیریت توأمان آب و برق و احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، همکاری بیش از پیش همه دستگاه‌ها و کشاورزان برای مقابله با پدیده خشکسالی و مصرف بهینه آب را می‌طلبد.
رئیس اداره منابع آب بُرخوار خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش هواشناسی و پیش بینی کاهش بارش‌ها در پاییز و زمستان و تغییر اقلیم در کشور و استان، سازگاری با تغییر اقلیم، راهکاری اساسی برای توسعه پایدار این شهرستان محسوب می‌شود.
کارشناس هواشناسی استان در این جلسه گزارشی از پیش بینی هواشناسی برای استان و شهرستان ارائه و بیان کرد: پاییز کم بارش و خشکی برای استان و شهرستان پیش بینی شده است.
حسین معینی معاون سیاسی، امنیتی و امور اجتماعی فرمانداری شهرستان نیز در این نشست گفت: با توجه به پیش بینی کاهش بارش‌ها و ادامه خشکسالی‌ها و اُفت شدید منابع آب زیرزمینی، تشکیل جلسه مدیریت بحران و سازگاری با کم‌آبی، نصب کنتورهای هوشمند، آموزش کشاورزان، توسعه گلخانه‌ها و کمک به فعالان این صنعت ضرورت دارد.
دشت اصفهان - بُرخوار با مساحت بیش از سه هزار و ۷۷۵ کیلومترمربع واقع در شمال شرقی حوضه آبریز گاوخونی از دشت‌های ممنوعه و بحرانی کشور بدلیل برداشت‌های بی‌رویه آب در سال‌های گذشته و خشکسالی مستمر به شمار می‌رود.
شهرستان بُرخوار با حدود ۱۳۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان قرار دارد.
بر اساس آمار منتشر شده، سالانه سه میلیارد و ۶۷۰ میلیون مترمکعب از آب‌های زیرزمینی و چاه‌های استان اصفهان بصورت مُجاز و غیرمجاز استخراج می‌شود؛ ۳.۳ میلیارد مترمکعب از این میزان مربوط به چاه‌های مجاز و ۳۷۰ میلیون مترمکعب نیز از چاه‌های غیرمجاز است.