خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برگزاری اجلاس دپارتمان‌های زبان فارسی کشورهای آسیایی در نیشابور

مهر | فرهنگی و هنری، استان‌ها | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 15:06
نیشابور- دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک گفت: اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک ۱۴ و ۱۵ مهر در نیشابور برگزار خواهد شد.
زبان،فارسي،اجلاس،فرهنگي،آسيايي،كشورهاي،ميراث،مشترك،معنوي،علم ...

مسعود اصغرنژاد بلوچی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اجلاس مدیران مراکز دانشگاهی و دپارتمان‌های زبان فارسی ایران و کشورهای آسیایی با عنوان گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک با حضور مدیران و مسئولان ۱۴ دانشگاه آسیایی طی روزهای ۱۴ و ۱۵ مهرماه در دانشگاه نیشابور برگزار خواهد شد شد.
دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک افزود: برگزاری این اجلاس در نیشابور به عنوان یک شهر فرهنگی با تاریخ تمدن و پیشینه غنی که در ادبیات و فرهنگ فارسی جایگاه ویژه‌ای دارد و شخصیت‌های بزرگی چون خیام و عطار و یغما را در دامن خود پرورده فرصت مناسبی است برای معرفی و تبیین بزرگانی که کمتر به ایشان پرداخته شده اما تأثیرات عمیقی در فرهنگ ایران و اسلام به جای گذاشته‌اند.
وی بیان کرد: در این اجلاس ۲۲ نفر از مدیران مراکز دانشگاهی و دپارتمان‌های فارسی زبان از کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش، قزاقستان، ارمنستان، ازبکستان، گرجستان، ترکیه، قرقیزستان، اندونزی، مالزی، فیلیپین، تایلند و همچنین دو کشور عراق و لبنان و نمایندگان بیش از بیست دانشگاه ایرانی به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این رویداد حضور دارند تا تجربیات و دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به شکل‌گیری یک برنامه جامع و مؤثر برای ترویج زبان فارسی کمک کنند.
بلوچی ابراز کرد: هدف از برگزاری این اجلاس ایجاد تعاملات فرهنگی و ترویج فرهنگ مشترک میان کشورهای آسیایی فارسی زبان است و برگزاری کارگاه‌های زبان فارسی، پنل‌های بحث و تبادل نظر و ارائه مقالات علمی با هدف شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در مسیر ترویج زبان فارسی در قاره آسیا از برنامه‌های این اجلاس ۲ روزه است.
دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک خاطرنشان کرد: زبان فارسی یکی از ارکان مهم فرهنگ و تمدن ایران و به‌طور گسترده‌تر، قاره آسیا است و این زبان نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای آسیایی نیز به عنوان زبان علمی، ادبی و فرهنگی شناخته شده و در دانشگاه‌ها و مراکز علمی تدریس می‌شود.
وی تاکید کرد: هدف اصلی این اجلاس ایجاد یک پل ارتباطی میان دپارتمان‌های زبان فارسی در کشورهای مختلف آسیا است تا بتوانیم با هم‌افزایی و تبادل تجربیات، این میراث ارزشمند معنوی را بیش از پیش تقویت و گسترش دهیم.
زبان فارسی به‌عنوان میراث مشترک فرهنگی، نقشی اساسی در تعاملات فرهنگی و علمی میان کشورها ایفا می‌کند و ما امیدواریم این اجلاس زمینه‌ای برای همکاری‌های پایدار و بلندمدت باشد.
بلوچی تصریح کرد: ما قصد داریم تا دبیرخانه دائمی این اجلاس که در دانشگاه نیشابور تأسیس شده، به‌عنوان مرکزی برای پیگیری همکاری‌ها و ارتباطات میان دپارتمان‌های زبان فارسی کشورهای مختلف فعالیت کند.
همچنین، برنامه‌های مشترکی از جمله کنفرانس‌ها، کارگاه‌های آموزشی و تبادل پژوهشگران به صورت سالانه ادامه خواهد یافت.
دبیر اجرایی اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی، زبان فارسی میراث معنوی مشترک ادامه داد: ایجاد یک شبکه علمی و فرهنگی قوی میان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کشورهای آسیایی می‌تواند به ترویج بهتر زبان فارسی کمک کند و از سوی دیگر، زمینه‌ساز پژوهش‌های جدید در زمینه‌های فرهنگی، ادبی و زبان‌شناسی باشد.