خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

احصا توانمندی‌های تولیدی و صادراتی استان زنجان

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 18:41
زنجان-مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: توانمندی‌های تولیدی و صادراتی استان جهت معرفی در بازارهای هدف صادراتی و تعیین پتانسیل‌های صادراتی محصولات استان احصا شد.
صادراتي،استان،توليدي،هدف،بازارهاي،صادرات،صنايع،كشورهاي،توسعه ...

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید گلشنی در دومین جلسه کارگروه توسعه صادرات استان اظهار داشت: احصا توانمندی‌های تولیدی و صادراتی استان با تفکیک بازارهای هدف و با توجه به نیازمندی‌های وارداتی بازارهای بین‌المللی صورت گرفته که در راستای سیاست‌های کلان محیطی و بخشی و با شناسایی نقاط قوت و ضعف داخلی و فرصت‌ها و تهدیدهای محیطی، استراتژی‌های مناسب در جهت توسعه صادرات استان، گسترش بازارهای هدف صادراتی و توسعه سبد محصولات صادراتی استان متناسب با توانمندی‌ها محقق گردیده است.
وی افزود: از مهر ماه سال ۱۴۰۲ تدوین توانمندی‌های تولیدی و صادراتی استان با هدف شناسایی و معرفی توانمندی‌های دارای مزیت تولیدی صادراتی استان در بازارهای بین‌المللی در راستای توسعه صادرات غیرنفتی، متنوع سازی سبد محصولات صادراتی و گسترش کشورهای هدف صادراتی استان در اداره کل صمت استان آغاز گردید.
گلشنی یادآور شد: با بررسی واحدهای دارای پروانه بهره برداری و طرح‌های توسعه استان و پتانسیل‌های صادراتی توانمندیهای تولیدی صادراتی استان در ۱۱ گروه کالایی تحت عنوان صنایع معدنی، صنایع فلزی، صنایع نساجی و سلولزی، برق و الکترونیک، صنایع غذایی و کشاورزی، صنایع شیمیایی، تجهیزات پزشکی، صنایع دستی و فرش و گروه خدمات فنی و مهندسی و دانش بنیان احصا گردید.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: طی این فرایند ضمن بررسی نیازمندی‌های وارداتی کشورهای هدف به ویژه کشورهای همسایه با استفاده از اطلاعات مرکز تجارت بین‌الملل و سازمان تجارت جهانی و متناظر سازی این نیازمندی‌ها با توانمندیهای تولیدی صادراتی و پتانسیل‌های صادراتی استان، کشورهای هدف برای هر ردیف کالایی به تفکیک ارزش واردات هر کشور، ارزش هر تن کالای وارداتی و تعرفه‌های گمرکی هر کشور به منظور بررسی و گسترش کشورهای هدف صادراتی محصولات تولیدی استان تدوین شد.
وی افزود: در این راستا به منظور مقایسه بازارهای هدف، کشورهای هدف صادراتی حال حاضر کالاهای صادراتی استان بررسی و ارزش صادرات به هر کشور و میانگین ارزش هر تن صادرات در هر گروه کالایی تهیه گردید.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان زنجان اهداف اصلی احصا توانمندی‌های تولیدی و صادراتی استان را دستیابی به اهداف صادراتی، گسترش و متنوع سازی اقلام صادراتی، توسعه بازارهای هدف صادراتی و حفظ بازارهای موجود، ارتقا سطح کیفی تولیدات استان جهت رقابتی تر شدن کالاهای تولیدی و حرکت به سمت تولید صادرات محور و معرفی و بازار سازی برای محصولات تولیدی دارای توانمندی صادراتی استان عنوان کرد.
گلشنی با اشاره به ضرورت ارائه این توانمندی‌ها به تجار و بازرگانان خاطر نشان ساخت: در این جهت واحدهای استارتاپی می‌توانند با طراحی وب سایت توانمندی‌های تولیدی صادراتی با قابلیت معرفی محصولات و توانمندی‌های تولیدی صادراتی استان و امکان فروش اینترنتی در بازارهای داخلی و خارجی در راستای معرفی این توانمندی‌ها به داخل و خارج از کشور اقدام نمایند.