خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 10 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

نخبگان نباید میدان را خالی بگذارند

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 10 مهر 1403 - 20:52
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی، گفت: نخبگان نباید فضای پیشرفت و توسعه کشور را رها کرده و یا این سنگر تحول آفرینی را خالی بگذارند.
نخبگان،كشور،قرار،توجه،ملي،ضرورت،علمي،چمران،اردبيل،شهيد،پيشرف ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، حجت‌الاسلام محمدرضا مصلح‌نیا عصر امروز در نشست گرامیداشت روز ملی نخبگان در اردبیل که با حضور دانشجویان، اساتید و نخبگان دانشگاه‌های استان اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: نخبگان و برجستگان علمی باید در کانون توجه و محور تحولات کشور قرار گرفته و خود را کنار نکشند، چرا که در این سرزمین حضور و تلاش آنها می‌تواند راهگشا و زمینه‌ساز تحولات جدی باشد.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید مصطفی چمران دانشمند و نخبه کشورمان که در تقویم ملی به نام روز نخبگان نامگذاری شده است، تصریح کرد: شهدایی نظیر مصطفی چمران به رغم تحصیل در خارج از کشور در سخت‌ترین و حساس‌ترین برهه به کشور بازگشته و پشت ملت و نظام را خالی نکردند، بلکه سعی کردند تا در سنگر دفاع از این کشور به درجه رفیع شهادت برسند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی ضرورت احساس مسئولیت نخبگان را در انجام مأموریت‌های ملی و بین‌المللی برای افتخارآفرینی این کشور یادآور شد و گفت: ویژگی اصلی یک نخبه تلاش برای رفع مشکلات مردم و تأثیرگذاری محسوس در پیشرفت و توسعه همه‌جانبه کشور است.
مصلح‌نیا افزود: نخبگان با بهره‌گیری از هوش و خلاقیت و مدیریت خود می‌توانند در این عرصه مؤثر واقع شده و با ارائه طرح‌ها زمینه بهره‌مندی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان را فراهم کرده و ضرورت دارد در این صحنه حمایت از استعدادهای برتر، تکریم سرآمدان و نخبگان و الگوسازی درست برای نسل‌های آینده مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نخبه کسی است که علاوه بر استعداد قلبی، شرایط خوبی را برای ابراز علاقه‌مندی به وطن در او نمایان شده و در حل مسائل کشور را بر مسائل شخصی ترجیح می‌دهد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: نخبگان باید خود را در خدمت به جامعه و کشور مسئول دانسته و هر نخبه‌ای که در این سرزمین متولد می‌شود، به نوعی امانتدار آرمان‌ها و ارزش‌های این سرزمین باشد.
مصلح‌نیا به چالش‌های عصر معاصر و ضرورت حضور نخبگان با شعور و آگاهی بیشتر برای حل مشکلات کشور و نسل آینده را یادآور شد و بیان کرد: وظیفه ما این است که با استفاده از ظرفیت علمی و فرهنگی خود به پیشرفت و توسعه کشور کمک کرده و آرمان‌‌های شهید چمران و دیگر شخصیت‌های بزرگ کشور را پاس بداریم.
در این مراسم رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل نیز به نامگذاری هفته نخبگان و روز ملی نخبگان با محوریت تکریم شهید چمران به عنوان چهره برجسته علمی کشور اشاره کرد و ادامه داد: این شهید وارسته نه تنها یک دانشمند، بلکه نخبه‌ای بود که با احساس مسئولیت در برهه حساس و سرنوشت‌ساز کشور در صحنه حاضر شده و اجازه نداد تا کشور و آینده آن به مخاطره بیفتد.
مهدی داوری یادآور شد: با برگزاری برنامه‌های گرامیداشت این هفته با محوریت دانشگاه‌ها، سعی می‌کنیم قدردان تلاش نخبگان علمی در سنگر دانشگاه بوده و حمایت خود را از نخبگان و متخصصان ایرانی در عرصه‌های مختلف با هدف پیشرفت کشور فراهم کنیم.
وی تصریح کرد: امروز اهمیت هوش مصنوعی به مراتب بیش از گذشته احساس می‌شود و ضرورت دارد هوش مصنوعی به عنوان یکی از فناوری‌های پیشرفته در عرصه‌های مختلف پزشکی، صنعت، کشاورزی و خدمات مورد توجه قرار گیرد.
معاون دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی نیز گفت: نفسی که در وطن می‌کشیم، ارزشمند است و باید از این سرمایه برای خدمت بیشتر به کشور و مردم استفاده کنیم.
اسماعیل گلی افزود: در مسیر پیشرفت و آبادانی کشور باید حمایت از نخبگان مستعدان به عنوان یک مسئولیت خطیر مورد توجه قرار گیرد و ضرورت دارد موضوع فرار مغزها به عنوان یک چالش اساس مورد توجه قرار گرفته و با افزایش توانمندی‌های علمی و فنی استانی و ملی بتوان زمینه حمایت و همراهی نخبگان را فراهم کرد.
به گزارش تسنیم، در این مراسم مستعدان و نخبگان دیدگاه‌های خود را مطرح کرده و قرار شد نشست هم‌اندیشی با محوریت چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی نخبگان و دریافت نظرات و دیدگاه‌های آنها به صورت مستمر مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/131/