خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

یک پیشنهاد عجیب: تغییر فاز حزب‌الله از نظامی به سیاسی! / آدرس‌های غلط و در خدمت دشمن گروهک نهضت آزادی

مشرق | سیاسی | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 05:30
برخی گروهک‌های ضدانقلاب داخلی این روزها در مسیر سیاست‌های مطلوب این رژیم صهیونیستی گام برمی‌دارند!
رژيم،لبنان،منطقه،اسرائيل،سياست،سياسي،كشور،گروهك،مقاومت،تاكيد ...

در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.
در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.
**********
یک رسانه اصلاح‌طلب با بیان اینکه در معادلات منطقه تغییر کرده کوشید تا از دست بالای صهیونیست ها در منطقه سخن به میان آورده و از دیگر در شرایط کنونی پیشنهاد دهد که حزب الله از فاز نظامی به فاز سیاسی شیفت نماید!
روزنامه شرق طی یادداشتی با بیان اینکه اتفاقات یک سال اخیر و پس از ۷اکتبر سال گذشته، چند فرض مهم را در منطقه تغییر داده است نوشت:
در بیان پیش فرض اول از تغییر راهبرد اسرائیل در نابودی مقاومت سخن به میان آورده و در بیان پیش‌فرض دوم نیز می نویسد، حمایت بی‌دریغ و حتی بدون قید و شرط دولت‌های غربی به‌ویژه ایالات متحده از اقدامات غیرانسانی و غیرقانونی اسرائیل را باید پیش فرض دوم دانست.
چیزی که در گذشته تا این حد انتظار نمی‌رفت و گمان بر این بود که غربی‌ها حداقل به‌ظاهر هم که شده در این‌گونه موارد اقدام اعتراضی خواهند کرد.
به نوشته این روزنامه، پیش‌فرض سوم، تحول بزرگ در فن‌آوری نظامی و اطلاعاتی است که موازنه قوا را حداقل در کوتاه‌مدت به هم زده است.
در واقع، اسرائیل در لبنان و برخلاف غزه سربازان خود را به میدان نبرد در لبنان نیاورده است و درعین‌حال، این اندازه خسارت وحشتناک زده است.
درحالی‌که در سال۲۰۰۶ که حزب‌الله ضعیف‌تر از حالا هم بود، بر اسرائیل پیروز شد.
شرق اما در ادامه پیشنهاد خود را در قالب یک احتمال به این شکل بیان می کند و می‌نویسد:
حزب‌الله با تمرکز بیشتر بر ایفای نقش نمایندگی سیاسی شیعیان لبنان قادر خواهد بود که آنان را جمع‌وجور کرده و برای این کار اغلب رهبران سیاسی آن نیز باتجربه و زنده هستند.
لبنان دیر یا زود از این وضع اسفناک و جنگی که موجب آوارگی صدها هزار نفر شده است، خارج خواهد شد.
مردم لبنان چندین دهه است که در وضعیت جنگ داخلی و خارجی و بی‌ثباتی قرار گرفته‌اند.
باید کمک کرد تا روی آرامش را ببینند؛ البته مشروط بر اینکه اسرائیل نیز از شعارهای توسعه‌طلبانه خود در منطقه و لبنان دست بردارد.
گفتنی است مروری بر مطالب مطرح شده از سوی برخی رسانه‌های رادیکال اصلاح‌طلب بیانگر آن است که آنان با ارائه تصویری عاجزانه از موقعیت جبهه مقاومت درشرایط خطیر کنونی، ‌ درصدد ناگزیر نشان دادن مذاکره بی‌حد یقف با غرب با هدف نابودی امکانات نظامی و منطقه‌ای این جبهه، در میان افکارعمومی هستند.
از سوی دیگر اما باید تاکید داشت نگاه فاقد تحلیل درست از جامعه لبنان نشان می دهد که غربگرایان هیچ شناختی از سرمایه اجتماعی- سیاسی حزب الله در این کشور نداشته و در شرایطی که حزب الله به دلیل استحکام خود همچنان بر حضور میدان و مقابله با رژیم صهیونیستی تاکید دارند، آنان پیشنهاداتی در تضاد به راهبردهای گروه جبهه مقاومت دارند.
آدرس‌های غلط گروهکی!
در شرایطی که وجدان های بیدار در کشور و اقصی نقاط دنیا ضمن محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی تاکید داشته و لزوم برخورد جدی با رژیم صهیونی را مورد تاکید قرار می دهند، برخی گروه‌های ضدانقلاب داخلی در کشور در مسیر سیاست های مطلوب این رژیم به موضع گیری می‌پردازند.
در همین زمینه گروهک نهضت آزادی طی بیانیه ای که در هم‌میهن چاپ شده در خصوص شهادت سیدحسن نصرالله گرچه به محکومیت رژیم صهیونیستی پرداخت اما از دیگر سو به طور ضمنی تلاش کرد تا سیاست های جمهوری اسلامی را دلیل جنگ فعلی تعریف و تفسیر کند!
این گروهک در بیانیه خود نوشت:
«️نهضت آزادی ایران انتظار دارد که حاکمیت جمهوری اسلامی ایران با توجه به پیامدها و تجربیات سیاست‌های چهار دهه گذشته خود در عرصه بین‌المللی و در منطقه، به ویژه با توجه به مواضع صلح طلبانه و واقع بینانه رئیس جمهور آقای دکتر پزشکیان در سخنرانی ایشان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اقدامات لازم را برای اصلاح سیاست‌های گذشته و توقف جنگ و برقراری صلح در سطح منطقه در راستای منافع ملی انجام دهد».
گروهک نهضت آزادی در شرایطی که انتظار می رفت به دلایل سیاست های آپارتایدی، نسل کشی، کشتار جمعی و...رژیم صهیونی بپردازد، طی یک وادادگی و در بحران تحلیل و عدم درک عمیق منافع ملی و راهبردهای رژیم کودک کش، خواستار تغییر سیاست های جمهوری اسلامی شده و از دیگر سو به عنوان یار کمکی این رژیم شده است.
این گروهک با چشم بستن بر روی اظهارات صهیونیست ها برای حمله به کشورهای مقاومت و هدایت و حمایت آمریکا در حال دادن آدرس غلط بوده و می کوشد حتی در راستای سیاست های برساختار خود، جای ظالم و مظلوم را عوض کند.