خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

میکروب‌های بیماری لثه می‌توانند در تحریک سرطان نقش داشته باشند

مهر | سلامت و پزشکی | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 07:58
یک مطالعه جدید نشان می دهد باکتری هایی که باعث بیماری لثه می شوند نیز می توانند خطر ابتلا به سرطان سر و گردن را در افراد افزایش دهند.
سرطان،گردن،محققان،سر،دهان،افزايش،ابتلاء،لثه

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان دریافتند بیش از ۱۲ گونه باکتری با افزایش ۵۰ درصدی خطر ابتلاء به سرطان سر و گردن مرتبط هستند.
دکتر «ریچارد هیز»، یکی از نویسندگان ارشد از دانشگاه نیویورک، گفت: «نتایج ما دلیل دیگری برای حفظ عادات خوب بهداشت دهان و دندان است.
مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نه تنها ممکن است به پیشگیری از بیماری پریودنتال (بیماری لثه) کمک کند، بلکه ممکن است از سرطان سر و گردن نیز محافظت کند.»
محققان خاطرنشان کردند که برخی از این میکروب‌ها به عفونت‌های جدی لثه منجر می‌شوند که می‌تواند استخوان فک و بافت‌های نرم اطراف دندان‌ها را از بین ببرد.
برای این مطالعه، محققان داده‌های سه پروژه تحقیقاتی در حال انجام از نزدیک به ۱۶۰۰۰۰ نفر را تجزیه و تحلیل کردند و همه عوامل خطر بالقوه سرطان را در آنها بررسی کردند.
به عنوان بخشی از این تحقیق، همه شرکت‌کنندگان نمونه‌هایی از بزاق ارائه کردند که تعداد و انواع باکتری‌های موجود در دهان آنها را نشان می‌داد.
در این مطالعه، محققان افراد را به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال پیگیری کردند تا ابتلاء به هر نوع سرطان را ثبت کنند.
در این مدت ۲۳۶ بیمار مبتلا به سرطان سر و گردن تشخیص داده شدند.
تیم تحقیق میکروب‌های دهان بیماران سرطانی سر و گردن را با میکروب‌های ۴۵۸ نفر دیگر که به سرطان مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند.
به طور کلی، نشان داده شد که ۱۳ گونه باکتری خطر ابتلاء به سرطان سر و گردن را افزایش یا کاهش می‌دهند که در مجموع باعث افزایش خطر ۳۰ درصدی می‌شود.
محققان افزودند هنگامی که با پنج گونه باکتری دیگر که اغلب در بیماری لثه دیده می‌شوند ترکیب شود، خطر کلی تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.
هیز گفت: «یافته‌های ما بینش جدیدی در رابطه بین میکروبیوم دهان و سرطان‌های سر و گردن ارائه می‌دهد.
این باکتری‌ها ممکن است به عنوان نشانگرهای زیستی برای شناسایی افراد در معرض خطر عمل کنند.»
محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه هیچ افزایش خطر سرطان ناشی از قارچ‌های طبیعی در دهان را نشان نداد.