خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«درآمدی برای فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» منتشر شد

مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 11:36
کتاب «درآمدی برای فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.
حكمت،فلسفه،ملاصدرا،كتاب،متعالي،گوناگون،علوم،اجتماعي

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «درآمدی برای فلسفه اجتماعی حکمت متعالیه» اثر سیدمهدی امامی جمعه در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۵۲۱ صفحه به چاپ رسید.
کتاب حاضر با هدف احیای فلسفه اجتماعی حکمت متعالی و تحلیل بنیادی‌ترین مبانی حکمت عملی در نظام اندیشه ملاصدرا به نگارش درآمده است.
این کتاب برای نشان دادن ظرفیت‌های حکمت صدرایی در مواجهه با مسائل و مشکلات و بحران‌های زمانه ما به ویژه برای بهره‌وری دانشجویان و طلبه علوم دینی تهیه شده است.
مؤلف در مقدمه این اثر آورده است: روش ما در این کتاب، شبکه سازی و نظام‌بندی بحث‌ها و نکات گوناگون در آثار گوناگون ملاصدراست که حول محور یک مسئله یا یک موضوع مطرح شده است.
مسائل گوناگونی که حول یک موضوع واحد مطرح بودند، در یک نگاه ترکیبی و شبکه‌ای الهام بخش هستند رهنمود جدید را افاده می‌کنند و ما را به جزئیات بیشتر و زوایای گوناگون یک مسئله هدایت می‌کنند.
مطالعه این اثر نشان می‌دهد تلقی حوزه و دانشگاه از فلسفه ملاصدرا با تلقی ملاصدرا از فلسفه‌اش که به حکمت متعالی موسوم است، بسیار متفاوت است.
نگاه وی به فلسفه و انتظاراتی که از فلسفه دارد، در وضعیت کنونی تدریس فلسفه اسلامی بسیار مغفول واقع شده و این غفلت باعث ناکارآمدی فلسفه ملاصدرا گردیده است.
در حقیقت ساحات اجتماعی و سیاسی وجود شناسی در حکمت متعالی و اهداف مدنی و تمدنی که آشکارا ملاصدرا به آنها تصریح دارد، در نحوه تدریس حکمت صدرایی نادیده گرفته شده است.