خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

متن از سلبریتی‌ها برایم مهمتر است - تسنیم

تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 11:43
معقولی کارگردان تئاتر می گوید: من به جای تمرکز بر بازار جهانی و سلبریتی ها، بر اهمیت متن و مفهوم عمیق داستان تأکید دارم تا تئاتر را به یک تجربه هنری واقعی تبدیل کنم.
نمايش،معقولي،تئاتر،كارگرداني،ايران،لهستان،بازيگران،شيرين،كار ...

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مژگان معقولی فارغ‌التحصیل رشته مترجمی زبان در ایران و دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه تئاتر، شامل کارگردانی و بازیگری، از دانشکده مطالعات و آموزش تئاتر شهر تورون در لهستان است.
معقولی پیش از رفتن به لهستان در ایران فعالیت‌های زیادی داشت و برای کارگردانی نمایش «دو سرباز» جایزه جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را از آن خود کرد.
معقولی در لهستان، گروه تئاتری خود را با نام کمپانی وارش در ورشو تشکیل داد و از بازیگران، هنرمندان و نوازندگانی از 12 کشور مختلف دعوت به همکاری کردم.
او از محضر اساتید برجسته‌ای چون امیلیا بتلیوسکا، آنا ماگالسکا و آگنیشکا کورتیکوفسکا بهره‌مند شده است.
نمایش «شیرین» از جمله آثار این هنرمند به شمار می‌آید که بیش از 10 اجرای مختلف در فستیوال‌های معتبر اروپایی مانند لندن، هایدلبرگ، ادینبورگ، ترکیه و ارمنستان داشته است.
اکنون قرار است که این کارگردان نمایش «هاملن» را در عمارت نوفل لوشاتو به صحنه ببرد.
معقولی می‌گوید: پس از ایفای نقش در نمایش "بیچاره مکبث" به کارگردانی پیام عزیزی، علاقه زیادی به تحقیق و کشف شخصیت‌های زنان برجسته در تاریخ ادبیات ایران و جهان پیدا کردم و کارگردانی و بازیگری نمایش‌هایی مانند "مدآ"، "شیرین"، "کیمیا"، "ماژنا"، "ونوس"، "تارا"، "لباس‌ها" و "ماسک‌ها" را بر عهده گرفتم.
این آثار به هویت، اصالت و سرنوشت زنان می‌پرداختند.
او ادامه می‌دهد: با شروع همه‌گیری کووید 19، همکاری در پروژه "خوانش" افتخار دیگری برایم بود.
این پروژه شامل مجموعه‌ای از نمایشنامه‌خوانی‌ها میشد و روی پلتفرم زوم اجرا می‌شد که فرصت آشنایی و همکاری با بازیگران پیشکسوت و جوانی را از سراسر جهان برایم ایجاد کرد.
علایق خاص من موضوعات تاریخی، اجتماعی و البته پلیسی است که به موضوع آخر هنوز نپرداخته‌ام.
این کارگردان می‌گوید: نمایش "شیرین" را برای اولین بار در ایران و برای فستیوالی در استانبول آغاز کردم.
این نمایش با چهار بازیگر شروع شد و در نهایت با پانزده بازیگر در کشورهایی همچون اسکاتلند، انگلیس، آلمان، لهستان، ترکیه و ارمنستان به اجرا درآمد و جوایزی مانند بهترین کارگردانی و بهترین نمایش از نگاه تماشاگران را به دست آورد.
او ادامه می‌دهد: در یکی از پروژه‌ها با نویسنده نمایشنامه "هاملن" آشنا شدم و تاکنون دو اثر از او به نام‌های "بارون درخت‌نشین" و "هاملن 2020" را در قالب نمایشنامه‌خوانی در پلتفرم زوم و در ایران اجرا کرده‌ام.
اکنون نیز در حال آماده‌سازی اجرای این آثار به صورت اکسپرسیونیستی در سالن نوفل هستم.
معقولی درباره هدفِ انتخاب این نمایشنامه می‌گوید: این نمایش به ما یادآوری می‌کند که عواقب اعمال ما فراتر از تصور ما هستند.
در این نمایش هر شخصیت، تجسمی از کشمکش‌های درونی انسان است و ما با استفاده از رنگ‌ها و نورها به این تناقضات شکل می‌دهیم.
با بازآفرینی داستان "هاملن" به سبک اکسپرسیونیستی، قصد داریم فضایی ایجاد کنیم که تماشاگران را به تفکر عمیق‌تری درباره تعهدات و انتخاب‌هایشان دعوت کند.
این کارگردان تاکید می‌کند: در نهایت، من به جای تمرکز بر بازار جهانی و سلبریتی‌ها، بر اهمیت متن و مفهوم عمیق داستان تأکید دارم تا تئاتر را به یک تجربه هنری واقعی تبدیل کنم.
استفاده از بازیگران جوان در این نمایش به ما این امکان را می‌دهد که انرژی و خلاقیت تازه‌ای به صحنه بیاوریم.
معقولی در پایان می‌گوید: خود را متعهد می‌دانم که تئاتر را به‌عنوان یک فضای خلاق و فکری حفظ کنم، نه به‌عنوان یک کالای مصرفی.
از طنزهای سطحی و فرمول‌های مرسوم دوری می‌کنم، چراکه معتقدم تئاتر باید به مباحث اجتماعی و فرهنگی بپردازد، نه صرفاً به سرگرمی‌های سطحی.
انتهای پیام/