خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت پیگیری حقابه تالاب از سد نرگسی

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 11:43
مدیرکل محیط زیست فارس گفت: احیای تالاب پریشان با ممارست و جدیت دوستداران محیط زیست ممکن است و این مهم با همراهی جوامع محلی دور از انتظار نیست.
تالاب،پريشان،محلي،جوامع،اطراف،خودسوزي،كازرون،حفر

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، عطا پورشیرزاد در نشست کمیته محلی تالاب پریشان که در فرمانداری ویژه کازرون برگزار شد، اظهار داشت: همراهی جوامع محلی جان تب‌دار تالاب پریشان را التیام می‌بخشد.
وی برخی از شاخص‌های تاثیرگذار حفاظت مشارکتی در احیای تالاب پریشان را برشمرد و افزود: صاحب اول و اصلی تالاب پریشان جوامع محلی هستند، چرا که ذی‌نفعان اصلی در مواقع پر آبی این تالاب خود مردم این مناطق هستند و اکنون هم اثرات خشکی آن ابتدا به جوامع اطراف تالاب بازمی‌گردد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس بیان کرد: استمرار خشکسالی چندین ساله در فارس دامن تالاب پریشان را هم گرفته است و چندین بار تاکنون دچار آتش‌سوزی شده و زخم کهنه دیگری بر پیکر نحیف این دریاچه خشکیده وارد آورده است.
پورشیرزاد به نقش حفر چاه‌ها در اطراف این تالاب اشاره کرد و افزود: حفر چاه‌های کشاورزی پرشمار در اطراف آن، این تالاب را به شرایط حساس و شکننده‌ای رسانده است به طوری که با کوچکترین تلنگری به خودسوزی می‌افتد.
چون پوشش گیاهی در تالاب خشک است با یک جرقه این آتش‌سوزی شروع می‌شود و مهار آن به دلیل عمق پوشش گیاهی منطقه به خودسوزی تبدیل می‌شود.
محمد علی بخرد، فرماندار ویژه شهرستان کازرون نیز در این نشست خواستار پیگیری حقابه تالاب پریشان از سد نرگسی شد و گفت: کمیته محلی تالاب قدرتمندتر از پیش قدم بردارد و در این هدف مهم صندوق ملی محیط زیست برای تسهیلات معیشت‌های جایگزین و همچنین کنتوردار کردن چاه‌های مجاز همکاری بیشتری داشته باشد.
انتهای پیام/424/