خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

آزادی 2310 زندانی با استفاده از ارفاقات قانونی در قزوین

تسنیم | استان‌ها | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 11:43
رئیس کل دادگستری استان قزوین، گفت: در 6 ماهه سال جاری 2310 زندانی با استفاده از تاسیسات و ارفاقات قانونی آزاده شده اند.
استان،كاهش،قزوين،جايگزين،حبس،مجازات،قضايي،تاسيسات،دادگستري،ر ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی مصطفوی‌نیا در جلسه بررسی وضعیت پرونده‌های جایگزین حبس در استان قزوین که امروز در سالن جلسات دادگستری کل استان قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به افزایش ورودی پرونده به محاکم قضایی باید تلاش کنیم با اقدامات پیشگیرانه و افزایش آگاهی‌های عمومی و حقوقی، از بروز اختلاف و دعوی جلوگیری کنیم.
وی ضمن اشاره بر لزوم ترویج فرهنگ گذشت و صلح در جامعه ادامه داد: راه‌اندازی دادگاه‌های صلح در کنار شورای حل اختلاف و استفاده از ظرفیت‌های مردمی و معتمدین نقش بسزایی در کاهش ورودی پرونده به محاکم قضایی دارد.
رئیس کل دادگستری استان قزوین، افزود: استفاده از مجازات جایگزین حبس با توجه به سند تحول قضایی برای کاهش جمعیت کیفری در استان موثر بوده و باید تلاش کنیم تا جای ممکن از مجازات جایگزین حبس استفاده کنیم و از زندانی کردن افراد جز در موارد ضروری خودداری کنیم.
مصطفوی‌نیا بیان کرد: کاهش هزینه‌ها، اجرای بهتر عدالت، بازپروری راحت مجدد افراد و پیشگیری از فروپاشی خانواده‌ها را از مهم‌ترین اهداف استفاده از مجازات جایگزین حبس است و در 6 ماهه نخست سال‌جاری 1275 رای جایگزین در استان صادر شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس تاکید رئیس دستگاه قضایی در مورد استفاده قضات از تاسیسات ارفاقی در مورد متهمان و محکومان در راستای کاهش جمعیت کیفری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بازاجتماعی کردن مجرمان، بازگشت زندانیان به خانواده، کاهش هزینه‌های پرداختی جامعه و تسهیل شرایط متهمان و محکومان در نوع و میزان مجازات در 6 ماهه سال‌جاری 2310 نفر با استفاده از تاسیسات و ارفاقات قانونی آزاده شده‌اند.
رئیس کل دادگستری استان قزوین در پایان یادآور شد: بر اساس تبصره 2 ماده 80 آیین‌نامه سازمان زندان‌ها این تاسیسات شامل مرخصی، انتقال به زندان نیمه‌باز، اعزام به کار در خارج از زندان، ملاقات حضوری یا خصوصی، نظام نیمه‌آزادی، آزادی مشروط، آزادی تحت نظارت سامانه‌های الکترونیکی (پابند) و خدمات پس از خروج است؛ البته این موارد به مجرمانی که مشمول جرایم خشن هستند تعلق نخواهد گرفت.
انتهای پیام/