خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سه‌گانه موشکی سپاه پاسداران علیه سرزمین‌های اشغالی+ عکس

مشرق | سیاسی | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 13:52
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق ۲» با پرتاب ‌صدها موشک، اهداف مهم نظامی ـ امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد.
موشك،سرجنگي،عماد،سپاه،هوايي،سرعت،عمليات،هدف،قرار،قابليت،پايگ ...

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سپاه، نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات «وعده صادق-۲» با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک، اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین‌های اشغالی مورد هدف قرار داد.
این عملیات یک شکست تاریخی را برای پدافند چهارلایه ده‌ها میلیارد دلاری اسرائیل رقم زد.
پدافند هوایی رژیم صهیونیستی شامل چهارلایه گنبد آهنین، فلاخن داوود، «پیکان ۲» و «پیکان ۳» است که چندین میلیارد دلار روی دست صهیونیست‌ها هزینه گذاشته است.
در این گزارش قصد داریم اشاره‌ای به موشک‌های سپاه پاسداران داشته باشیم که موفق شدند شب گذشته به سرزمین‌های اشغالی اصابت کنند.
موشک «عماد»
عماد نخستین موشک بالستیک سوخت مایع و دوربرد ایران است که در سال ۱۳۹۴ رونمایی شده است.
این موشک به سرجنگی با هدایت‌شونده مجهز شد که این موضوع به‌وسیله نصب بالک‌ها بر روی سرجنگی عماد رخ داد.
نصب بالک بر روی سرجنگی قابلیت هدایت و کنترل موشک تا لحظه اصابت را فراهم می‌کند.
عماد از جمله موشک‌های دوربرد جمهوری اسلامی ایران با برد ۱۷۰۰ کیلومتر است که تا ۷۵۰ کیلوگرم سرجنگی را می‌تواند حمل کند.
طول این موشک ۱۵.۵ متر است و وزن آن هم بیش از ۱۷ تن است.
عماد همچنین قابلیت نصب بر روی سیستم پرتاب خشابی موشک‌ها از شهرهای موشکی زیرزمینی را که تحت عنوان «رگبار موشکی» شناخته می‌شود، دارد.
در عملیات «وعده صادق-۱» که اهداف مشخصی از سرزمین‌های اشغالی آماج حملات موشک‌های سپاه قرار گرفت از موشک عماد نیز استفاده شده بود.
موشک‌ هایپرسونیک «فتاح»
موشک «فتاح-۱» در ۱۶ خردادماه رونمایی شده است که در فاز نهایی به سرعتی در حدود ۱۳ تا ۱۵ برابر سرعت صوت دست می‌یابد که سرعت بسیار بالایی برای یک موشک در فاز نهایی است و به این ترتیب موشک فتاح در رده موشک‌های هایپرسونیک دسته بندی می‌شود.
به این صورت که با این موشک می‌توان سامانه‌های پدافندی دشمن در فاصله ۱۴۰۰ کیلومتری را منهدم کرده و به این ترتیب راه برای سایر موشک‌ها جهت هدف قرار دادن اهداف راهبردی دشمن باز می‌شود.
موشک هایپرسونیک «فتاح-۱» از دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری برخوردار است.
این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.
موشک‌ «قدر»
موشک قدر از موشک‌های بالستیک میان‌برد با ۱۹۵۰ کیلومتر برد است که در سه نسل تولید شده است.
این موشک دارای طول ۱۶/۵ متر، قطر ۱/۲۵ ‌متر و وزن ۱۵ تا ۵/۱۷ تن است.
همچنین وزن سرجنگی این موشک ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلوگرم و سرعت آن حدود ۹ ماخ است.
سرعت بالای آمادگی برای شلیک، هدایت‌پذیری مناسب و قدرت تخریب بالای سرجنگی از ویژگی‌های این موشک است.
در این عملیات مقتدرانه سه پایگاه هوایی اصلی رژیم صهیونیستی شامل نواتیم، هاتزریم و تل نوف نزدیک تل آویو مورد هدف قرار گرفت به‌گونه‌ای که پایگاه هوایی نواتیم محل نگهداری جنگنده‌های اف ۳۵ است که هدف موشک‌های سپاه قرار گرفته است.
همچنین پایگاه هوایی هاتزریم محل نگهداری جنگنده‌های اف ۱۵ است که از آنجا برای ترور سید حسن نصرالله استفاده شده بود.
یک منبع آگاه نیز گفته است: «در عملیات موشکی دیشب مناطق مسکونی هدف نبوده‌اند ولی ممکن است در اثر فعالیت پدافند رژیم صهیونیستی برخی موشک‌ها تغییر مسیر داده باشند و به اهداف غیرنظامی برخورد داشته باشند.»