خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

چهارشنبه، 11 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

عملیات وعده صادق ۲ نقطه عطفی در روند تحولات منطقه بود

باشگاه خبرنگاران | سیاسی | چهارشنبه، 11 مهر 1403 - 19:52
نگاهداری گفت: ابعاد و اهمیت این عملیات به اندازه‌ای است که می‌توان آن را نقطه عطفی در روند تحولات و ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه به حساب آورد.
عمليات،صادق،وعده،ايران،اسلامي،جمهوري،صهيونيستي،رژيم،نظامي،نگ ...

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای موفقیت‌آمیز، موثر و مقتدارنه عملیات وعده صادق ۲ بار دیگر اقتدار و صلابت جمهوری اسلامی ایران را در عرصه نظام بین‌الملل به تصویر کشید، گفت: ابعاد و اهمیت این عملیات به اندازه‌ای است که می‌توان آن را نقطه عطفی در روند تحولات و ترتیبات سیاسی و امنیتی منطقه غرب آسیا به حساب آورد.
وی با اشاره به موشک‌های شلیک شده از ایران، تصریح کرد: پدافند رژیم صهیونیستی با سه شیوه حمله گسترده و قدرتمند سایبری، اشباع با مانور‌های موشک‎های فریب و انهدام رادار‌های راهبردی سامانه آرو توسط هایپرسونیک فتاح ناتوان گردید و توان عملیاتی خود را از دست داد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به عملیات وعده صادق یک، توضیح داد: در عملیات وعده صادق ۲، ترکیب نمایش قدرت و اعمال کیفی قدرت جمهوری اسلامی ایران به انجام رسید.
در عملیات پیروزمندانه وعده صادق ۲، نمایش و اعمال توانمندی موشکی کشورمان یک سطح بالاتر و با موشک‌های بالستیک قدرتمند، جدید و مشخصأ هایپرسونیک صورت گرفت.
وی با بیان اینکه عملیات وعده صادق ۲ بار دیگر شکست و ناکارآمدی راهبرد‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا در غرب آسیا را به تصویر کشاند، عنوان کرد: این واقعیت تا جایی مشهود بود که سخنگوی وزارت امور‌خارجه روسیه اعلام کرد «ما شاهد شکست کامل دولت بایدن در غرب آسیا هستیم.»
نگاهداری تاکید کرد: با انجام عملیات وعده صادق ۲ روحیه محور مقاومت بازسازی شده است و این امر منجر به تقویت اقدامات محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی خواهد شد.
وی با بیام اینکه عملیات وعده صادق ۲ نمایش صداقت در رفتار و گفتار ایران و مقام معظم رهبری مبنی بر حتمیت و قطعیت پاسخ به اقدامات متجاوزانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بود، خاطرنشان کرد: پاسخ قاطع جمهوری اسلامی ایران به ترور شهید اسماعیل هنیه و شهید سید حسن نصرالله نشان دهنده توان بالای کشور در وارد ساختن ضربات مهلک به رژیم و ناتوانی سامانه‌های پدافندی آن در برابر توان آفندی ایران است که این امر به طور حتم منجر به تقویت بازدارندگی کشور خواهد شد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، تعریف خطوط قرمز و سطح کنشگری جدید توسط جمهوری اسلامی ایران را از دیگر دستاورد‌های عملیات وعده صادق ۲ برشمرد و گفت: پس از عملیات مذکور مجددا به دشمن صهیونیستی ثابت شد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به ترور فرماندهان محور مقاومت و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران چه در داخل کشور و چه در خارج از آن حساس بوده و در زمان و مکان مناسب پاسخ لازم را به دشمن خواهد داد.
وی بر هم ریختن تمرکز عملیاتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و ایجاد محدودیت در پیشروی زمینی در جنوب لبنان را از دیگر دستاورد‌های عملیات وعده صادق ۲ دانست و تصریح کرد: عملیات وعده صادق ۲ به طور اجتناب ناپذیری بر محاسبات نظام تصمیم‌سازی امریکا خاصه در قبال جمهوری اسلامی ایران تاثیر خواهد گذاشت.
دولت امریکا با در خطر دیدن موجودیت و امنیت متحد نامشروع خود و با مشاهده توان بالای نظامی جمهوری اسلامی ایران، متوجه می‌شود که افزایش تنش‌ها با ایران پیامد‌های مهیبی برای نظام سلطه به همراه خواهد داشت.
نگاهداری بیان کرد: برخلاف اقدامات جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی در اقدام به استفاده از شیوه‎ها و ابزار‌های غیرمتعارف و حمله به غیرنظامیان، عملیات وعده صادق ۲ همانند عملیات قبلی عمدتا بر اهداف نظامی از جمله پایگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی دشمن متمرکز بود.
این موضوع بیانگر التزام به حقوق و قواعد جنگی توسط جمهوری اسلامی ایران ست.
وی یادآور شد: عملیات وعده صادق ۲، در قیاس با عملیات وعده صادق ۱ به لحاظ دقت و سرعت عملیات وضعیت متفاوت تری داشت و سطح بالاتری از توانمندی نیرو‌های مسلح کشور را به تصویر کشید.
به نحوی که زمان رسیدن موشک به سرزمین‌های اشغالی بسیار کمتر از عملیات قبلی بود.
نگاهداری با بیان اینکه در طول جنگ یک ساله پس از عملیات طوفان الاقصی، میزان تجارت خارجی و سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی به طور قابل توجهی کاهش یافته است، توضیح داد: رژیم صهیونیستی پس از عملیات وعده صادق ادعا می‌کرد که کنش‌های نظامی ایران نمی‌تواند آسیب اقتصادی جدی به همراه داشته باشد، اما شدت و سرعت عملیات وعده صادق ۲ نه تنها کذب بودن تبلیغات رژیم صهیونیستی را آشکار کرد؛ بلکه توانایی جمهوری اسلامی ایران در کسب دستاورد مستقیم نظامی را به اثبات رساند.
اثبات این مساله به معنای تداوم و تثبیت فشار‌های اقتصادی بر رژیم صهیونیستی است.
وی یکی از مهمترین ارکان عملیات وعده صادق ۲ را اصل غافلگیری آن برشمرد و گفت: عملیات وعده صادق ۲ بدون اطلاع قبلی و در غافلگیری نسبی انجام شد و این بیش از پیش نشان دهنده استقلال راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای پاسخ به هرگونه تجاوز و یا دست‌درازی به خاک کشور است.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس انجام موفقیت‌آمیز عملیات وعده صادق ۲ را نشان‌دهنده جنگ روایت‌ها و نبرد روحیه‌ها دانست و تاکید کرد: حمله موفق موشکی وعده صادق ۲، حاوی این پیام مهم بود که جمهوری اسلامی ایران حامی متحدان منطقه‌ای خود است و در عمل متناسب با زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.
وی افزود: موفقیت بی نظیر عملیات وعده صادق ۲ در بی اعتبار کردن توان پدافندی رژیم صهیونیستی و اصابت موشک‌های بالستیک ایران به اهداف مورد نظر، واقعیت‌های میدانی نبرد را از نو بازنویسی کرده و ضعف رژیم صهیونیستی را آشکار کرد.
نگاهداری تصریح کرد: عملیات وعده صادق ۲، طلیعه باز شدن در‌های جهنم بر روی ساکنان اراضی اشغالی بود که به عنوان یک کلید واژه در میان شهرک نشینان در حال تکرار است.
بدین ترتیب عملیات پیروزمندانه وعده صادق ۲ با تغییر موازنه نظامی و ایجاد موجی از وحشت در میان شهرک نشینان صهیونیست، زمینه‌های فشار عمومی بر کابینه افراطی نتانیاهو برای پرهیز از اقدامات ماجراجویانه در مقابل محور مقاومت و به ویژه جمهوری اسلامی ایران را به اوج خود رسانده است.