خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 12 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

چه غذاهایی را کودکان و نوجوانان نباید مصرف کنند؟

باشگاه خبرنگاران | سلامت و پزشکی | پنجشنبه، 12 مهر 1403 - 07:40
رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: والدین باید مصرف غذاهای شور، شیرینی‌های غیر طبیعی و نمک را برای فرزندان خود محدود کنند.
كودكان،والدين،غذاهاي،غذايي،مصرف،نوجوانان،فرزندان،رژيم،چاقي،ر ...

منصور رضایی، رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که چاقی کودکان دلایل مختلفی همچون عدم تحرک، مصرف غذاهای پرکالری و...
دارد؛ گفت: چاقی کودکان و نوجوان به یک دلیل ایجاد نمی‌شود و به همین علت با یک دلیل این بیماری از بین نمی‌رود.
وی با بیان این که جامعه ایران ماشینی شده و‌ کودکان و نوجوانان بدون هیچ حرکتی غذاهای فست فودی، پر گالری و پرنمک در اختیار دارند؛ افزود: امروزه متاسفانه هم والدین و هم کودکان و نوجوانان تحرک ندارند، الگوی غذایی و وضعیت رژیم غذایی تغییر کرده و همین امر باعث شده تا در جامعه معضل چاقی را شاهد باشیم.
او با بیان این که برخی از والدین برای فرزندان خود رژیم غذایی طراحی کرده و بر اساس آن عمل می‌کنند؛ ادامه داد: با کاهش کالری غذایی نمی‌توان جلوی چاقی کودکان را گرفت؛ چرا که کودکان در سن رشد هستند و این امر ممکن است باعث اختلال قدی در کودک شود.
رضایی با بیان این که به راحتی نمی‌توان به افراد زیر ۱۸ سال رژیم غذایی داد؛ تصریح کرد: والدین باید در کنار کاهش کالری غذایی، مصرف غذاهایی همچون کالباس، سوسیس، شیرینی‌های غیر طبیعی(مربا، آب‌میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار) و نمک را محدود کنند؛ چرا که حذف این مواد غذایی نیز مضر است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که میوه‌ها و سبزیجات باید جایگزین تنقلات شور همچون چیپس و پفک شوند؛ اظهار کرد: یکی از راه‌های صحیح رژیم گرفتن ، درست خوردن است.
مثلا وقتی بخواهیم چای داغ را مصرف کنیم با آن ۶ قند می‌خوریم؛ ولی وقتی آهسته می خوریم و می گذاریم چای ولرم شود با یک قند آن را مصرف می‌کنیم.
وی افزود: از دیگر راه‌های رژیم برای کودکان مصرف غذا در مکان‌های گرم است؛ چرا که مکان‌های گرم باعث کاهش اشتها شده و مصرف غذا خود به خود کم می‌شود.
او با بیان این که غذاهای سفت و اصطلاحا فک خسته کن باید به کودکان و نوجوانان داده شود؛ افزود: غذاهای نرم باعث افزایش میل و خوردن می‌شوند.
بر همین اساس والدین باید از دادن آب‌میوه‌های طبیعی و نرم به فرزندان خود پرهیز کنند.
او با بیان این که غذاهای پر چرب نباید در دسترس کودکان و نوجوانان باشند؛ ادامه داد: والدین باید غذاها را با پیاز، سیر، آب‌لیمو و آب نارنج مزه دار کنند تا کودکان و نوجوانان به غذاهای شیرین، پرچرب و شور سوق پیدا نکنند.
وی با بیان این که والدین باید غذاهای پر فیبر را در برنامه غذایی قرار دهند؛ افزود: والدین نباید از میان‌وعده برای فرزندان خود غافل شوند.
رضایی با بیان این که نباید کودکان و نوجوانان گرسنه شوند؛ تصریح کرد: والدین باید غذاهای مفید را در اختیار فرزندان خود گذاشته و به جای اصرار، احساس نیاز را به آن‌ها القا کنند.
رئیس دپارتمان تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری در پایان به والدین توصیه کرد: والدین باید برای فرزندان خود تفریح ایجاد کنند تا در زمان اوقات فراغت به جای مصرف غذا و تنقلات سرگرم شوند.