خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 12 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

وضعیت ذخایر استراتژیک بنزین در شرایط مطلوب است

مهر | اقتصادی | پنجشنبه، 12 مهر 1403 - 08:00
تخصیص ۲۱ همت برای رفع فرسودگی شبکه برق تهران ‌،سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد و آب در ایران ارزش واقعی خود را ندارد از مهمترین اخبار آب و انرژی در خفته جاری بودند.
برق،كشور،مصرف،آب،مگاوات،تهران،مشتركان،سوخت،صنايع،شركت،شبكه،ك ...

به گزارش خبرنگار مهر، برق مشترکان پرمصرف قطع می‌شود، پتروشیمی‌ها مشتریان گاز خانگی شدند، تخصیص ۲۱ همت برای رفع فرسودگی شبکه برق تهران، سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد و آب در ایران ارزش واقعی خود را ندارد از مهمترین اخبار آب و انرژی در خفته جاری بودند.
ناترازی برق در سال جاری به ۱۸ هزار مگاوات رسید
محمد امین زنگنه، دبیر انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: مهمترین مشکل این بخش ناترازی برق است که به ۱۸ هزار مگاوات یعنی معادل مصرف برق چند کشور می‌رسد که برای جبران این حجم از ناترازی برق با در نظر گرفتن رشد صفر درصدی مصرف در سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم.
وی در رابطه با نقش تجدیدپذیرها در رفع ناترازی‌های برق در سال آینده، اظهار کرد: در سال جاری ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور وجود داشت و پیش بینی می‌شود که اگر تولید و توزیع برق رشد نکند، میزان ناترازی برق به ۳۰ هزار مگاوات می‌رسد؛ این در حالی است که اکنون ظرفیت تولید حدود ۷۰ هزار مگاوات است و اگر قرار است به این عدد نرسیم باید تا ۲۰ سال آینده تولید را ۲.۵ برابر کنیم.
کاهش ۷۰ سانتی تراز دریای خزر طی دو سال
محمدرضا کاویانپور رئیس مؤسسه تحقیقات آب از کاهش ۲۱۰ سانتی‌متر تراز آب دریای خزر از سال ۷۵ تاکنون خبر داد و گفت: موضوع کاهش تراز آب دریای خزر را یکی از مباحث مهم کشور است و بر اساس بررسی‌های مؤسسه تحقیقات آب کشور طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، تراز آب دریای خزر حدود ۷۰ سانتی‌متر کاهش یافته است.
اعمال تعرفه پلکانی برای مشترکان پرمصرف برق
مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر از مشترکان خانگی مناطق غیرگرمسیر خواست با کاهش مصرف برق خود متناسب با الگوی مصرف ماه‌های غیرگرم، علاوه بر کمک به شبکه برق از قبوض برق ارزان‌تر برخوردار شوند.
رجبی مشهدی افزود: الگوی مصرف برق ماهیانه تابستانی در مناطق غیرگرمسیر ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است که با شروع فصل پاییز به ۲۰۰ کیلووات ساعت در ماه کاهش می‌یابد.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به شروع فصل پاییز و کاهش محسوس دما از مشترکان خواست تا با خاموش کردن کولرها امکان خروج نیروگاه‌ها برای تعمیرات را مطابق برنامه فراهم کنند.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، تعرفه برق مشترکانی که مصرف برق آنها بیش از الگو برسد به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.
لزوم سرمایه گذاری ۱۵ میلیارد دلاری برای جبران ناترازی برق
داوود مددی رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر امروز در نشست خبری گفت: کمبود برق یکی از مشکلات اصلی کشور است که امیدواریم در سال آینده با ارائه راهکارهای جدید در این همایش و با همکاری مسئولان مربوطه، بتوانیم بر این نارسایی‌ها غلبه کنیم.
در این زمینه، سرمایه‌گذاران با مشکلات متعددی از جمله نارسایی‌های تأمین منابع مالی و ارز مواجه هستند و ناهماهنگی‌های اجرایی در دولت نیز بر این مسائل افزوده است.
اما ما امیدواریم با توجه به حضور گسترده دست‌اندرکاران و مشارکت فعالانه آنان، بتوانیم این چالش‌ها را حل کنیم.
وی با اشاره به چالش‌های کمبود برق و قطعی برق صنایع خاطر نشان کرد: کمبود برق در کشور به ۱۸ هزار مگاوات رسیده است.
برای جبران این کمبود، نیازمند احداث ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه جدید هستیم که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری حدود ۱۵ میلیارد دلار خواهد بود.
با احتساب هزینه تأمین منابع، این رقم به حدود ۲۰ میلیارد دلار افزایش می‌یابد.
پتروشیمی‌ها مشتریان گاز خانگی شدند
احمد مهدوی ابهری دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی با اشاره به برنامه جدیدی که به تازگی با بانک مرکزی توافقات آن انجام شده است، افزود: اقدامی در دستور کار داریم که قرار است به صورت پایلوت در دو استان کرمانشاه و خراسان اجرا شود، به طوری که اگر مشترکان خانگی در فصل سرد سال نسبت به سال گذشته صرفه‌جویی داشته باشند، گاز صرفه‌جویی شده به قیمت خوراک پتروشیمی خریداری می‌شود و این پول به جیب مردم می‌رود.
وی ادامه داد: در صورت اجرایی شدن این طرح اگر مشترکی سال گذشته هزار متر مکعب مصرف داشته است و اکنون با صرفه‌جویی به ۵۰۰ متر مکعب رسیده است گاز صرفه‌جویی شده به ازای هر متر مکعب بین ۴ تا ۵ هزار تومان خریداری می‌شود.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که آیا انتخاب استان‌های سردسیر می‌تواند منجر به صرفه‌جویی شود، گفت: اگر در دو طرح پایلوت موفق شویم این اقدام را در تمامی استان‌های سردسیر اجرا می‌کنیم، چراکه خرید گاز با قیمت مناسب مردم را ترغیب به صرفه‌جویی می‌کند.
اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر در ایران
داوود مددی رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: سرمایه گذاری تجدید پذیر ها در کشورهای همجوار و صادرات بخشی از آن برای جبران ناترازی برق به کشور منطقی نیست زیرا ایران به لحاظ جغرافیایی در منطقه منحصر به فردی قرار دارد.
وی ادادمه داد: با توجه به اینکه کشور ما مناسب‌ترین موقعیت برای احداث نیروگاه خورشیدی و بادی قرار دارند به همین دلیل سرمایه گذران خارجی ترجیح می‌دهند در ایران سرمایه گذاری کرده و برق را صادر کنند به عنوان مثال ترکیه اعلام آمادگی برای سرمایه گذاری و ساخت نیروگاه تجدید پذیر کرده و از این طریق برق مورد نیاز را به کشور خود صادر کند.
رئیس هیئت مدیره انجمن انرژی‌های تجدید پذیر خاطر نشان کرد: این کشور به گونه‌ای از خود تمایل نشان داده است که در ایام پیک ما از این منبع نیروگاهی استفاده کنیم.
کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته
سال آبی هر سال از ابتدای مهر آغاز می‌شود و از ابتدای مهر ماه تا هفتم مهر میزان ورودی سدها ۱۹ میلیون متر مکعب بوده در حالی که سال گذشته این عدد به ۲۷ میلیون متر مکعب می‌رسید و اکنون کاهش ۲۷ درصدی ورودی سدها را شاهد هستیم.
نصب کنتور هوشمند توسط امور منابع آب تهران و پردیس
وحید مرادی مدیر امور منابع آب تهران و پردیس نسب با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: باتوجه به وضعیت بحرانی سفره آب زیرزمینی دشت تهران بدلیل افت سطح آب زیرزمینی و برداشت‌های بی رویه و بدون برنامه از آبخوان، به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره‌برداری از چاه‌های پروانه دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی دشت ضروری است کلیه چاه‌های پروانه دار به کنتور حجمی و هوشمند مجهزگردند.
وی افزود: این امور در راستای انجام تکالیف قانونی و با پیگیری‌های به عمل آمده نسبت به نصب ۲۵ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند توسط مالکین بر روی چاه‌های مجاز با مصارف، صنعت، خدمات، کشاورزی و خانگی حوزه عملکرد اقدام و این گام مهمی در جهت مدیریت مصرف بر منابع آب زیرزمینی است.
برق مشترکان پرمصرف قطع می‌شود
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه از هر ۴ مشترک خانگی، یک مشترک پرمصرف است، تصریح کرد: همان یک مشترک تقریباً به اندازه سه مشترک دیگر برق مصرف می‌کند.
وی ادامه داد: مشترکان بسیار پرمصرف که حدود ۲ درصد از مجموع مشترکان را در بر می‌گیرند و بیش از ۲.۵ برابر الگو برق مصرف می‌کنند، مشمول اخطار و قطع برق می‌شوند که این مهم در اوج بار تابستان امسال اتفاق افتاد و از این پس نیز برخورد صنعت برق با مشترکان پرمصرف به همین گونه خواهد بود.
به گفته مدیرعامل توانیر، این نوع مشترکان که بیش از ۲.۵ برابر الگوی تعریف شده برق مصرف می‌کنند ملزم به تأمین بخشی از برق مصرفی خود از طریق خرید برق از تابلو سبز بورس انرژی و یا استفاده از مولد خورشیدی و ذخیره سازها هستند.
ضرورت دقت در مصرف انرژی برای حفظ ذخایر سوخت نیروگاهی
شرکت توانیر در اطلاعیه‌ای با اشاره به کاهش دمای هوا در نیمه شمالی کشور و افزایش مصرف گاز طبیعی، بر ضرورت دقت در مصرف انرژی برای حفظ ذخایر سوخت نیروگاهی تاکید کرد و نوشت: با توجه به اینکه عمده برق کشور از طریق سوخت گاز در نیروگاههای حرارتی تولید می‌شود، تلاش برای تأمین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها توسط همکاران وزارت نفت در حال انجام است.
این اطلاعیه می‌افزاید: حفظ روند کنونی برای تأمین برق مورد نیاز کشور نیازمند همکاری همه هموطنان و دقت در مصرف برق و گاز است تا روند تأمین انرژی کشور همچنان به صورت پایدار تداوم یابد.
آب در ایران ارزش واقعی خود را ندارد
علی سیدزاده مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه تعرفه آب در ایران جزو پایین‌ترین رده‌های جهانی است و تقریباً بین دو سه کشوری است که برای تمامی مشترکان کم‌ترین تعرفه آب محاسبه می‌شود، گفت: این یک اصل بسیار ساده است که کالای بی ارزش، مصرف بالایی دارد تا زمانیکه قیمت کالای آب در ایران ارزش واقعی خود را ندارد، روند مصرف بی رویه آن ادامه خواهد داشت.
۱۲۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تا اوج بار ۱۴۰۴ به بهره برداری می‌رسد
سید زمان حسینی مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع کشور گفت: در سال جاری ۱۰ واحد نیروگاهی صنایع به ظرفیت ۱۵۸۲ مگاوات به بهره‌برداری رسید، افزود: تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۴ نیز ۷ واحد نیروگاهی دیگر توسط صنایع به بهره برداری رسیده است.
وی در خصوص احداث و بهره‌برداری از نیروگاه‌های صنایع کشور گفت: تاکنون برای احداث نیروگاه‌های صنایع کشور ۱۸ هزار و ۳۷۰ مگاوات موافقت اصولی صادر شده است و از این بین ۶ هزار و ۴۲۹ مگاوات ظرفیت نیروگاهی در مرحله اجرا قرار گرفتند.
مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع کشور ادامه داد: تا پیش از آغاز اوج بار سال جاری ۱۰ واحد نیروگاهی به ظرفیت هزار و ۵۸۲ مگاوات توسط نیروگاه‌های صنایع وارد شبکه شد و مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پیش از اوج بار سال ۱۴۰۴ نیز ۷ واحد نیروگاهی جدید به ظرفیت هزار و ۲۰۰ مگاوات توسط صنایع کشور وارد مدار خواهد شد.
اختصاص ۱۲.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه نیروگاه‌ها
علیرضا صالح معاون صندوق توسعه ملی گفت: آمادگی داریم ۷.۵ میلیارد دلار مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی را با معرفی وزارت نیرو پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی تسهیلات ۱۲.۵ میلیارد دلاری برای توسعه نیروگاه‌ها اختصاص داده که ۷.۵ میلیارد آن برای نیروگاه‌های حرارتی و ۵ میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای توسعه تجدیدپذیرها است.
اولین نیروگاه تجدیدپذیر یک مگاواتی در غرب تهران احداث می‌شود
فرهاد شبیهی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اعلام اینکه موافقتنامه اولین نیروگاه تجدیدپذیر یک مگاواتی در غرب پایتخت مبادله خواهد شد، گفت: این اقدام می‌تواند به عنوان یک قدم و حرکت جدید در تهران برای استفاده از تجدیدپذیرها باشد.
وی ادامه داد: تابستان را در حالی سپری کردیم که مهمترین دغدغه در حوزه حکمرانی انرژی، محدودیت سهم تجدیدپذیرها در سبد تولید انرژی کشور بود.
شبیهی اضافه کرد: باید با تسهیل گری و اصلاح قوانین و همچنین تشویق سرمایه گذاران تلاش کنیم بتوانیم اهداف سال‌های پیش را به منصه ظهور برسانیم.
مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای تهران تاکید کرد: در برق تهران راهکار اصلی ما توسعه تجدیدپذیر به صورت نقطه‌ای و متمرکز بوده و مهمترین نقطه تعامل ما جامعه است.
در این راستا یکی از برنامه‌های ما جلب سرمایه خرد و مردمی در تهران است.
باید ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود
محسن طرزطلب مدیرعامل ساتبا گفت: دولت و شخص رئیس جمهور و مجلس به جد از توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر حمایت می‌کنند.
وی ادامه داد: اگر ما نتوانیم امسال و سال آینده حرکت جدی در این راستا انجام دهیم کار بسیار سخت خواهد شد؛ البته در مجموعه ساتبا سیاست گذاری‌ها انجام شده است.
به گفته طرزطلب، بر اساس برنامه هفتم توسعه ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر باید وارد مدار شود که البته برخی انتظارات برای احداث نیروگاه تا ۵۰ هزار مگاوات هم مطرح است.
مدیر عامل ساتبا خاطر نشان کرد: ۳۵ همت در قانون بودجه برای تجدید پذیرها و بهینه سازی منابع در نظر گرفته شده است که به دنبال جذب این منابع هستیم.
افزایش ۳۹ درصدی تحویل سوخت نیروگاهی در سال ۱۴۰۳
کرامت ویس‌کرمی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درباره توزیع سوخت نیروگاهی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا هفتم مهر در مجموع نفت‌گاز و نفت‌کوره ۳۹ درصد افزایش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها داشتیم.
ویس‌کرمی بیان کرد: نیروگاه‌های حرارتی جزو صنایع انرژی‌بر عمده هستند که سوخت عمده آنها، گاز طبیعی است و سوخت پشتیبان نفت‌گاز یا نفت‌کوره است.
از ابتدای سال، ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها آغاز می‌شود، امسال بیش از سال قبل تحویل نفت‌گاز و نفت‌کوره به نیروگاه‌ها انجام شده است.
سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد
وزیر نفت طی حکمی «حسن عباس‌زاده» را به عنوان سرپرست شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب کرد.
ضرورت استفاده حداکثری از همه ظرفیت‌ها برای اجرای ۳ طرح اولویت‌دار
حمید بورد مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اجرای طرح فشارافزایی، توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و توسعه میدان گازی کیش را سه طرح اولویت‌دار صنعت نفت در پارس جنوبی برشمرد.
نصب ۴ میلیون کنتور هوشمند برق در کشور
مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل توانیر با بیان این که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، مشترکان پرمصرف در اولویت نصب کنتورهای هوشمند قرار دارند، گفت: در حال حاضر حدود ۲ درصد از مشترکان بسیار بد مصرف هستند که ۲.۵ برابر الگوی مصرف هر منطقه برق مصرف می‌کنند.
وی با اشاره به این که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۶۰۰ هزار کنتور هوشمند ویژه پرمصرف‌ها نصب خواهد شد، تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده در کشور را بیش از ۴ میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا طی دو سال آینده ۹ میلیون کنتور هوشمند به این تعداد اضافه کنیم و پس از نهایی شدن برنامه‌ریزی اجرای طرح، جزئیات بیشتر آن به اطلاع عموم خواهد رسید.
تخصیص ۲۱ همت برای رفع فرسودگی شبکه برق تهران
فرهاد شبیهی، در حاشیه ششمین همایش نیروگاه‌های تجدید پذیر در جمع خبرنگاران درباره میزان فرسودگی شبکه برق تهران و تدابیر لحاظ شده در این بخش اظهار کرد: برق تهران یک شبکه بسیار فرسوده با طول عمر بسیار بالا و یکی از پرظرفیت‌ترین و پربارترین شبکه‌های برق کشور محسوب می‌شود، مدیریت این شبکه در زمان کنونی بسیار سخت است و امیدواریم که بتوانیم میزان تولید را افزایش داده و به بخشی از این ظرفیت‌ها پاسخ دهیم.
وی با اشاره به برنامه نوسازی شبکه برق تهران گفت: برنامه نوسازی و رفع موانع در حوزه شبکه فرسوده، هم در حوزه برق منطقه‌ای و هم در شبکه توزیع را در دستور کار داریم و این برنامه را به توانیر اعلام کرده‌ایم.
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به جزئیات برنامه تاکید کرد: سرمایه‌ای که در برق منطقه‌ای تهران برای این مساله پیش‌بینی شده، حدود ۲۱ همت در مرحله اول است که بتوانیم بخشی از شبکه فرسوده را اصلاح کنیم.
وضعیت ذخایر استراتژیک بنزین در شرایط مطلوب است
مرتضی عابدینی مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآورده‌های های نفتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مشکلی در تأمین سوخت برای هموطنان وجود ندارد، گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای سوخت رسانی در کشور وجود ندارد.
وی ادامه داد: شرایط تأمین بنزین، نفت گاز، نفت سفید و سوخت هوایی در شرایط عادی قرار دارد.
عابدینی خاطر نشان کرد: وضعیت ذخایر استراتژیک متناسب با مصرف کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد.