خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 12 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

فقدان دامنه عملکرد بین‌المللی مهم‌ترین چالش صادرات فرهنگی است

مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 12 مهر 1403 - 09:52
رایزن فرهنگی ایران در غنا گفت: مهم‌ترین چالش‌ صادرات محصولات کشورمان فقدان دامنه عملکرد بین‌المللی برای تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشورمان است و اغلب تولیدکنندگان هنری پخش خارجی ندارند.
فرهنگي،محصولات،غنا،كشور،ايران،صادرات،توليدكنندگان،كشورمان،هن ...

امیر حشمتی رایزن فرهنگی ایران در غنا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با تأکید بر این که عرضه محصولات فرهنگی در دیگر کشورها را می توان ابزاری کلیدی در دسترسی به دیپلماسی فرهنگی دانست گفت: در همین زمینه برای شکل‌گیری تبادل محصولات فرهنگی و هنری میان ایران و غنا در تلاش هستیم، گام نخست این هدف‌گذاری اواخر شهریورماه سال جاری اجرایی شد.
وی درباره اثرگذاری عرضه خارجی محصولات فرهنگی در دیگر کشور و نقشی که این اقدام در دست یابی به دیپلماسی فرهنگی دارد، افزود: رایزن فرهنگی برای پیشبرد اهداف دیپلماسی عمومی کشور نیازمند ابزارهای متنوعی است.
محصولات و خدمات فرهنگی کشور مبدأ، از مهم‌ترین این ابزارها به شمار می‌آیند.
به‌خصوص اگر کشور مبدا از ظرفیت‌های ویژه‌ای در حوزه فرهنگی برخوردار باشد.
آنچنان که یک فیلم، مستند یا کلیپ می‌تواند به اندازه صدها ساعت سخنرانی و نشست، تبلیغ و تعامل فرهنگی ایجاد کند.
رایزن فرهنگی ایران در غنا درباره برخی نکات ضروری در چگونگی انتخاب محصولات فرهنگی برای عرضه در کشور مقصد گفت: محصول فرهنگی باید مطابق با ذائقه مخاطب تولید و توزیع شود.
ما در کشورمان با حجم بالایی از تولید محصولات فرهنگی روبرو هستیم که می توان از ظرفیت آنها در این مسیر بهره گرفت که این کار نباید تنها بر تولیدات تهران متمرکز شود.
از سوی دیگر باید به بسترها و ابزارهای لازم برای ارائه این محصولات نیز متناسب با جامعه هدف توجه کرد.
در کشورهایی مانند غنا، شبکه های اجتماعی نظیر واتساپ از اثرگذاری زیادی برخوردار هستند.
وی درباره برخی چالش‌های صادرات محصولات کشورمان گفت: اولین مشکل، فقدان دامنه عملکرد بین‌المللی برای تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در کشورمان است، اغلب تولیدکنندگان هنری پخش خارجی ندارند.
شناخت محدود از فرهنگ بین‌الملل و نبود مکانیزم‌های رقابتی از دیگر مسائلی هستند که با آنها روبرو هستیم.
حشمتی با اشاره به برخی راهکارهایی که می توان برای بهبود این وضعیت به کار بست، افزود: تشویق تولیدکنندگان محصولات فرهنگی به فعالیت بین‌المللی، ارتقای شناخت از ذائقه مخاطبان و ایجاد مکانیزم رقابتی با راه اندازی جشنواره‌های فرهنگی- هنری برای تقدیر از برترین صادرکنندگان محصولات فرهنگی به این منظور از جمله راه‌کارهای موثر در رفع این مشکلات هستند.
نقش نهادهای دولتی در تسهیل گری، تنظیم گری و شتاب بخشی صادرات فرهنگی نیز مهم است، اما این ایفای نقش باید به مرور زمان به خود تولیدکنندگان تفویض شود.
برگزاری نشستی برای تعامل با اهالی فرهنگ غنا
وی با اشاره به برخی تجربیات موفق در صادرات محصولات فرهنگی ایران به غنا گفت: در حال حاضر تجربه های موفقی از صادرات محصولات فرهنگی به این کشور وجود ندارد.
البته تلاش هایی توسط رایزنان فرهنگی قبلی در این کشور صورت گرفته است اما عوامل بعد مسافت و نبودهمکاری نهادهای فرهنگی غنا موانع بزرگی در شکل‌گیری چرخه تعاملات فرهنگی میان دو کشور شده‌اند.
حشمتی با اشاره به اقدامات فرهنگی ایران در کشور غنا گفت: پس از حضور در غنا، به عنوان نخستین اقدام برای گسترش روابط فرهنگی میان دو کشور، در اواخر شهریورماه سال جاری دست به برگزاری نشست معرفی محصولات فرهنگی ایران در قالب‌های پویانمایی، فیلم، سریال و مستند زدیم که شرکت ها، موسسات پخش و فعالان رسانه ای بسیاری از کشور غنا در آن حضور داشتند.در این نشست، کاتالوگ های معرفی ده‌ها انیمیشن، فیلم سینمایی، مستند و سریال ایرانی نمایش داده شد.
وی ادامه داد: شرکت‌کنندگان در این نشست با راه‌های شکل‌گیری تعامل با تهیه‌کنندگان آثار ایرانی برای اشتراک‌گذاری، خرید یا دوبله محصولات فرهنگی- هنری کشورمان آشنا شدند.
در این نشست ده‌ها شبکه تلویزیونی و تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی غنا حضور شرکت داشتند، ماه آینده نشست دوم برگزار خواهد شد.
درباره سایر برنامه های پیش رو برای صادرات فرهنگی به غنا نیز به مرور اطلاع رسانی خواهد شد.