خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 12 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

۱۵۳ شهید غریب اسارت بودند

مهر | استان‌ها | پنجشنبه، 12 مهر 1403 - 12:30
شهرکرد- دبیر کنگره شهدای ملی غریب گفت: طبق آمار صلیب سرخ ۱۵۳ شهید غریب اسارت بودند.
غريب،اسارت،شهيد،چهارمحال،بختياري،شهداي،شهادت،زمرديان،شهدا،رو ...

به گزارش خبرنگار مهر، محمدجواد زمردیان پیش از ظهر امروز پنج شنبه در یادواره شهدای غریب اسارت چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: شهدا غریب، دور از وطن، بدون اطلاع از خانواده و مراسمی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
وی بیان داشت: طبق آمار صلیب سرخ ۱۵۳ شهید غریب اسارت بودند که ذکر علت شهادت این عزیزان قابل توجه بود.
دبیر کنگره شهدای ملی غریب درباره علت شهادت رزمندگان در اسارت یادآور شد: علت شهادت ضرب و شتم، شکستگی قفسه سینه، تشنگی و… می‌باشد، مواردی که انسان به آنها فکر می‌کند روحیه دشمن بعثی خودش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه تا این لحظه ۲ هزار و ۲۲۴ شهید غریب شناسایی شده است گفت: شهدایی که گروهی رزمنده و گروهی مردم عادی در زندگی روزمره در کاشانه خود مشغول فعالیت بودند و توسط گروهک‌های کومله و دموکرات به اسارت دشمن در می‌آمدند.
زمردیان درباره شرایط سخت اسارت خاطرنشان کرد: نماز و عبادت ممنوع، نور بسیار اندک و… رزمندگان به دلیل ایمان و اعتقاد عملی، روحیه شأن این شرایط سخت را تحمل کردند.
وی گفت: مقام معظم رهبری ۱۲ سال پیش فرمودند یک ملت عزت و شرافتش در گرو مجاهدت فرزندانش است، این فرزندان یک روز در میدان جنگ و یک روز در میدان اسارت به مجاهدت می‌پردازند.
دبیر کنگره شهدای ملی غریب اذعان داشت: امروز یک نقش آفرینی دیگری رخ می‌دهد آن ایستادگی و مقاومت به برکت خون شهدا که در جای جای این مرز و بوم فراملی شده است؛ این روزها غصه دار مجاهد کبیر شهید سید حسن نصر الله هستیم که یک شخصیت بارز در این مکتب آموزش دیده است.
وی به عملیات وعده صادق ۲ اشاره کرد و تصریح کرد: سلحشوری فرزندان ما تو دهنی محکمی به استکبار ملعون زد و این امر به دلیل روحیه استقامت و پایداری است، استوار در این مسیر باقی بمانیم.
زمردیان با بیان اینکه ۱۶ شهید غریب در چهارمحال و بختیاری داریم، اذعان داشت: ۱۶ شهید غریب اسارت چهارمحال و بختیاری در عین گمنامی و مظلومیت به سیره تربیتی آنان توجه شده بود.
وی افزود: مسئولین چهارمحال و بختیاری پای کار شهدای غریب اسارت هستند و برای معرفی این شهدا آغاز راه هستیم.