خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 12 مهر 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بازتاب عملیات «وعده صادق ۲» در میان کارشناسان جهان عرب

مشرق | بین‌الملل | پنجشنبه، 12 مهر 1403 - 20:18
نگاهی به تحلیل‌های کارشناسان جهان عرب نشان می‌دهد علاوه بر رژیم صهیونیستی بسیاری از کشورهای منطقه نیز با مشاهده قدرت موشکی ایران در جریان عملیات وعده صادق ۲، در محاسبات امنیتی خود تجدیدنظر کرده اند.
ايران،اسرائيل،پاسخ،صادق،وعده،عمليات،مافوق،صوت،موشك،ترور،صهيو ...

به گزارش مشرق، عملیات پیروزمندانه وعده صادق ۲ که در پاسخ به ترور شهیدان اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله انجام شد واکنش بسیاری از کارشناسان جهان عرب از جمله برخی از صاحبنظران عراقی و مصری را به همراه داشت.
«ولید ابراهیم»، مدیر سابق دفتر الجزیره در عراق در صفحه مجازی خود شلیک صدها موشک از خاک ایران را اینگونه تحلیل می‌کند: «به گمانم اسرائیل در قالب حمله‌ای تلافی‌جویانه یا شاید بزرگتر از حمله دردناک دیشب که توسط ایران انجام شد، به تهران پاسخ نخواهد داد.
چون چنین پاسخی ممکن است در را به روی جنگ فراگیر باز کند.
اگر اسرائیل به پاسخ تلافی جویانه فکر می‌کند، باید پاسخ تلافی جویانه ایران را نیز در نظر بگیرد که شدیدتر از حمله سه شنبه شب خواهد بود و این چیزی است که جریان‌های راست افراطی در اسرائیل نمی‌خواهند.»
«سامح عسکر»، تحلیلگر مصری، مسیر درگیری میان ایران و رژیم صهیونیستی در صورت پاسخ به عملیات وعده صادق ۲ از سوی رژیم صهیونیستی را در حد تبادل آتش مستمر می‌داند و می‌گوید: «تلاش برای نابودی برنامه هسته‌ای ایران با نابودی رآکتور هسته‌ای دیمونا، زدن نهادهای دولتی ایران با زدن نهادهای دولتی اسرائیل، ترور رهبران ایران با ترور رهبران اسرائیل و ویرانی شهرهای ایران با ویرانی شهرهای اسرائیل برابری خواهد کرد.
اسرائیل یکی از تاریک‌ترین لحظات تاریخ خود را تجربه می‌کند.»
عسکر در ادامه با اشاره به وضعیت بغرنج زندگی شهرک‌نشینان صهیونیست می‌نویسد: «تل‌آویو دیگر شهری قابل سکونت نیست، این شهر در معرض تهدید و بمباران دائمی موشک‌های لبنان، یمن و عراق است و امروز در صورت تشدید تنش‌های اسرائیل علیه ایرانی‌ها، در معرض تهدید گسترده‌تری قرار دارد.
نتانیاهو می‌خواست ساکنان شمال اسرائیل را باز گرداند اما اکنون ساکنان تل آویو به مناطق امن و دور از اهداف نظامی و غیرنظامی آواره خواهند شد.»
«احمد بریسم»، کارشناس عراقی مسائل امنیتی در مصاحبه با خبرگزاری «بغداد الیوم» عملیات وعده صادق ۲ را در قالب سه پیام کلی تحلیل می‌کند: «پاسخ ایران سه پیام کلی در برداشت.
۱) ایران نشان داد که دارای موشک مافوق صوت است.
رونمایی این موشک ها بعد از کارزار رسانه‌ای آمریکا بود که سعی می‌کرد شک و تردید را در موفقیت آمیز بودن این پروژه موشکی ایران مطرح سازد؛ ۲) سامانه‌های ضد هوایی پاتریوت در هدف‌گیری این موشک‌ها ناکام ماندند؛ ۳) تهران دست به استفاده از تسلیحات مافوق صوت برده است که باعث می‌شود اسرائیل واکنش مستقیمی نشان ندهد؛زیرا متوجه شد هر واکنشی ممکن است مسیر اهداف را تغییر دهد و به تاسیسات استراتژیک از جمله راکتور هسته‌ای در صحرای نقب یا تاسیسات استخراج گاز و ...
ضربه بزند.
موشک‌های مافوق صوت مانع از وقوع یک جنگ فراگیر شد؛ چرا که در عمل مولفه موازنه در بازدارندگی را احیا کرد.»
بدون تردید پیامدهای ناشی از دومین عملیات وعده صادق به همین جا منحصر نخواهد ماند، چرا که انتظار می‌رود علاوه بر رژیم صهیونیستی بسیاری از کشورهای دیگر منطقه نیز با مشاهده قدرت و توان وصف ناپذیر موشکی ایران در محاسبات امنیتی خود تجدیدنظر کرده و از هرگونه تلاش برای تقابل با ایران پرهیز کنند.