سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برگزاری رویداد اجلاسیه ملی آیت‌الله تهامی در بیرجند - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 13 مهر 1403 - 10:52
نخستین رویداد اجلاسیه ملی آیت الله تهامی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی، فرماندار بیرجند، شماری از مسئولان، فعالان فرهنگی و مردم در مسجد صاحب الزمانی محله خیرآباد نو بیرجند برگزار شد.
ملي،تهامي،فرهنگي،اجلاسيه،استان،اسلامي،خراسان،جنوبي،مفاخر،حسا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علی فرخنده شامگاه پنجشنبه در نخستین رویداد اجلاسیه ملی آیت‌الله تهامی، اظهار داشت: سال گذشته چهارمین دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در خراسان جنوبی راه‌اندازی و آغاز به‌کار کرد.
وی افزود: در سیاست‌‌گذاری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بنابر این شد که بزرگداشت دو شخصیت ماندگار تاریخ استان، ابن حسام خوسفی، شاعر آیینی و حماسه‌سرای قرن هشتم و نهم هجری و آیت‌الله سید حسن تهامی برگزار شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی با اشاره شخصیت آیت‌الله سید حسن تهامی که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌هایشان از جایگاه والای این عالم فرزانه سخن گفته‌اند، گفت: برگزاری اجلاسیه ملی آیت‌الله تهامی در سه بخش فرهنگی و هنری، زیرساختی و علمی و پژوهشی برنامه‌ریزی شده است.
فرخنده با بیان اینکه همایش علمی و پژوهشی در مورد شخصیت آیت‌الله تهامی در دستور کار است، بیان کرد: اولین رویداد فرهنگی در راستای برگزاری این اجلاسیه ملی از امشب با مسئولیت اجرایی فرماندار بیرجند و دبیری اداره کل تبلیغات اسلامی آغاز شد و تا خردادماه 1404 ادامه خواهد داشت.
وی عنوان کرد: در خردادماه سال آینده که مصادف با شصتمین سالگرد وفات آیت‌الله تهامی است، اختتامیه این اجلاسیه ملی در شهرستان بیرجند برگزار خواهد شد.
به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی؛ طرح جامع مرمت مقبره آیت‌الله تهامی در دستور اجراست که به‌زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد تا در زمان برگزاری اختتامیه ملی شاهد فضای متفاوتی در خصوص این شخصیت بزرگوار باشیم.
فرخنده تصریح کرد: اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی ابن حسام خوسفی 29 آذر سال گذشته در محل دفتر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در تهران برگزار و از پوستر کنگره هم رونمایی شد.
وی ادامه داد: ابن حسام خوسفی که حدود 23 هزار بیت شعر در مدح و منقبت اهل بیت (ع) به سبک شاهنامه فردوسی سروده، آن طور که باید شناخته نشده، لذا بعد از چندین جلسه کارشناسی، برگزاری کنگره ملی بزرگداشت این شاعر برجسته در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی بیان کرد: این کنگره ملی در چهار مرحله علمی و پژوهشی، فرهنگی، هنری و اختتامیه برنامه‌ریزی شد و 28 آبان ماه امسال اختتامه اجلاسیه ملی ابن حسام خوسفی با حضور مسئولان کشوری برگزار خواهد شد.
فرخنده افزود: در مقدمه این اجلاسیه، مرمت و بازسازی بنای تاریخی و مرقد این شاعر آیینی به همت شهرداری، شورای شهر و فرماندار خوسف و اداره کل میراث فرهنگی استان شکل گرفت.
وی با بیان اینکه جشنواره ملی شعر آیینی ابن حسام به میزبانی شهرستان خوسف با مشارکت شاعران کشور برگزار شد، عنوان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی تربیت شاعران آیینی در حال انجام است و تا قبل از اجلاسیه در چشم‌اندازی که داریم 180 شاعر نوجوان و جوان در این کارگاه‌ها تربیت خواهند شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان جنوبی با اشاره به سند مهندسی فرهنگی کشور، گفت: 10 اولویت فرهنگی در برش استانی سند مهندسی فرهنگی ترسیم شده که تقویت هویت ایرانی و اسلامی یکی از اولویت‌های ذیل این سند است.
به گفته وی؛ پرداختن به مفاخر و مشاهیر استان در راستای تقویت هویت ایرانی اسلامی در اولویت قرار گرفت.
در پایان این مراسم با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی از پوستر اجلاسیه ملی حضرت آیت‌الله سید حسن تهامی رونمایی شد.
«آیت‌الله سید حسن تهامی» از مراجع بزرگ عالم تشیع و از مفاخر برجسته حوزه علمیه نجف بود.
وی در سال 1314 قمری برابر با سال 1276 شمسی در خانواده‌ای اهل تقوا و با فضیلت در روستای «سندادان» بیرجند متولد شد.
تأسیس مدرسه علمیه معصویه و کتابخانه‌ای با حدود 700 جلد کتاب و وقف آن بر محصلین و پایه‌گذاری سه مسجد خیرآباد نو ، مسجد رضوی و مسجد خضر علی در بیرجند از جمله خدمات ارزشمند و ماندگار آیت‌الله سید حسن تهامی است.
تألیفات و آثار وی را در عقاید، اخلاق، تفسیر، فلسفه، فقه، اصول و رجال تصنیفات گرانبهایی از آن مرحوم موجود است.
دوره تقریرات فقه و اصول استاد نایئنی، کتابی در رد نصرانیت و اشعاری از این فقیه سعید برجای مانده است.
انتهای پیام/250/