سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ندای قطع همکاری فرانکفورت با اسرائیل و افتتاح نمایشگاه دفاع‌مقدس

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 13 مهر 1403 - 10:58
درخواست ناشران برای قطع همکاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رژیم صهیونیستی و افتتاح نمایشگاه کتاب دفاع مقدس از جمله اخبار مهم این هفته بودند.
كتاب،نمايشگاه،ناشران،ايران،افتتاح،مقدس،دفاع،نايروبي،ناشر،انت ...

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: در مطالعه و مرور این هفته اخبار حوزه کتاب و ادبیات به بررسی چهار خبر مهم می پردازیم.
در این هفته با توجه به ترور شهید سیدحسن نصرالله و جنایات رژیم صهیونیستی یکی از مهم‌ترین اخبار حوزه کتاب و ادبیات مربوط به درخواست ناشران برای قطع همکاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رژیم صهیونیستی بود.
افتتاح نمایشگاه کتاب دفاع مقدس نیز یکی دیگر از اخبار مهم این هفته بود.
همچنین افتتاح نمایشگاه کتاب نایروبی با حضور ایران و آغاز به کار دوره آموزش زبان فارسی دانشگاه ساراتوف از دیگر اخبار مهم این هفته حوزه کتاب و ادبیات بودند.
مشروح این گزارش را در ادامه می‌خوانید:
افتتاح نمایشگاه کتاب نایروبی با حضور ایران
بیست‌وپنجمین دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب نایروبی با حضور جمهوری اسلامی ایران، از روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر برابر با چهارم مهر (۱۴۰۳) در محل مرکز سریت کنیا آغاز به کار کرد و تا روز ۲۹ سپتامبر برابر با یکشنبه هشتم مهر به کار خود ادامه داد.
در این نمایشگاه که در بیش از ۱۵۰۰ متر مربع مساحت در بزرگترین مرکز خرید نایروبی برگزار شد صدها ناشر کنیایی و چند کشور یا ناشر خارجی از جمله ایران، ترکیه، مصر، هند و… شرکت داشتند.
آغاز به کار دوره آموزش زبان فارسی دانشگاه ساراتوف
دوره آموزش زبان فارسی ویژه ترم پاییز ۲۰۲۵_۲۰۲۴ با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و نمایندگی بنیاد سعدی، در محل دانشگاه دولتی ساراتوف آغاز به کار کرد.
زبان فارسی در این دانشگاه با استفاده از کتاب‌های منتشره بنیاد سعدی؛ «گام اول» و «مینا» توسط حامد میرزاخانی تدریس می‌شود.
درخواست ناشران برای قطع همکاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت با رژیم صهیونیستی
گروه «ناشران برای فلسطین»، یک گروه همبستگی جهانی متشکل از بیش از ۵۰۰ ناشر از ۵۰ کشور، در نامه‌ای سرگشاده به نمایشگاه کتاب فرانکفورت از سازمان‌دهندگان آن خواسته‌اند که حمله اسرائیل به نویسندگان، دانش‌آموزان، مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، بایگانی‌ها و ناشران کتاب را در نسل‌کشی مداومی که در غزه در جریان است، محکوم کنند.
این تخریب دانش به طور گسترده مستند شده که گزارش کامل کتابداران و بایگانی‌ها در فلسطین مؤید آن است و سازمان ملل هم «دانش‌کشی» در غزه را تأیید کرده است.
ناشران ایرانی از جمله قفسه، ترنجستان، آرما، راه یار، چاپ و نشر بین الملل، شرکت مشاور تند آی او، انتشارات تمدن نوین اسلامی، نشر سنور، انتشارات رواق اندیشه، نشر اسم، کتابفروشی بادبادک، انتشارات کتاب جمکران، مؤسسه انتشارات امیرکبیر نیز به تازگی این بیانیه را امضا کردند و به‌نظر می‌رسد در روزهای آینده، ناشران ایرانی بیشتری به این جمع بین‌المللی خواهند پیوست تا حمایت خود را از همکارانشان در فلسطین نشان دهند.
افتتاح نمایشگاه کتاب دفاع مقدس
سیزدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و مقاومت شامگاه یکشنبه هشتم مهر با حضور آیت‌الله معلمی نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه قائم شهر، یوسف نوری استاندار مازندران، علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، سردار حسین معروفی؛ معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج مستضعفان، سردار سیاوش مسلمی؛ فرمانده سپاه کربلا مازندران، سردار عبدالرضا آزادی مسئول سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس سپاه و بسیج و جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و ناشران این حوزه افتتاح شد.
این نمایشگاه تا امروز جمعه ۱۳ مهرماه ادامه داشت و میزبان ۱۰۳ ناشر از استان‌های مختلف کشور بود.
همچنین بیش از پنج هزار جلد کتاب با موضوع انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت در گونه‌های مختلف ادبی، تاریخ شفاهی، رمان، داستان کوتاه و بلند، خاطره، زندگی‌نامه، شعر و پژوهش برای گروه‌های مختلف کودک و نوجوان و بزرگسال را به مخاطبان خود عرضه کرد.