سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سریال تکراری آتش سوزی در جنگل های کردستان/45هکتار دیگر سوخت

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 13 مهر 1403 - 16:53
سریال تکراری آتش سوزی در استان کردستان نه تنها جنگل بانان، بلکه مردم را از اظهارات و آمار دادن های تکراری مسئولان خسته کرده است.
استان،مراتع،كردستان،حريق،هكتار،سروآباد،مريوان،جنگلي،تشكيل،در ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کردستان، هر ساله در فواصل مختلف سال، نگرانی‌هایی از آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها ایجاد می‌شود.
امسال نیز این اتفاق ناخوشایند از ابتدای سال‌جاری تاکنون چندین مرحله در سطح استان به ویژه شهرستان‌های مریوان و سروآباد افتاده است.
در کل جهان حدود 4 میلیارد هکتار جنگل وجود دارد که 31 درصد مساحت خشکی‌های زمین را تشکیل می‌دهد.
جنگل‌های ایران نیز حدود 8 درصد مساحت کشور را تشکیل می‌دهند، از وسعت دو میلیون و 900 هکتاری استان کردستان، یک میلیون‌ و 700 هزار هکتار معادل 62 درصد از پهنه استان نیز را جنگل، مراتع و عرصه‌های طبیعی تشکیل می‌دهد.
بیشتر جنگل‌های استان کردستان در اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده است.
در سالیان اخیر آتش‌سوزی جنگل‌ها به یکی از خبر‌های پرتکرار تبدیل شده و انگار همین تکرارشدنش، آن را عادی و کم‌ارزش کرده است!
در حالی که اگر خسارت ناشی از سوختن جنگل‌ها را بررسی کنید نه تنها یک اتفاق عادی و کم ارزش نیست بلکه عمق فاجعه و بحران است.
بخشی از همین پوشش جنگلی کم در سایه بی‌توجهی مسئولان متولی و کمبود امکانات متحمل خسارات زیادی از جمله قطع درختان و آتش‌سوزی می‌شود.
این آتش‌سوزی‌ها گاه عمدی و گاه غیرعمدی است.
سوختن جنگل‌های روستاهای سروآباد در روز‌های اخیر، دوباره آتش بر جانمان زد؛حادثه‌ای که گفته می‌شود بیش از 45 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این شهرستان را نابود ساخته و سهم ما از پوشش‌های جنگلی را کمتر کرده است.
در همین زمینه اقبال حمیدی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع روستاهای رزاب و دگاگا شهرستان سروآباد در سه روز اخیر خبر داد و بیان کرد: متأسفانه بیش از 45 هکتار از جنگل‌ها و مراتع طعمه حریق شد.
وی با اشاره به اینکه پس از دریافت گزارش آتش‌سوزی در جنگل‌ها بلافاصله دو تیم ویژه اطفا حریق از سروآباد عازم منطقه شد و در روز سوم نیز 10 تیم دیگر از محیط‌بانان و کارشناسان با تجربه استان جهت اطفای حریق در منطقه حضور پیدا کردند، گفت: به دلیل خشک بودن مراتع، وزش باد شدید و صعب‌العبور بودن مسیر و از همه مهم‌تر پوشش گیاهی گسترده که باعث شعله‌ور شدن و گستردگی آتش شده بود، عملیات مهار حریق با مشکل مواجه و بعد از هر بار کنترل، مجدداً شعله‌ور می‌شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان کردستان با بیان اینکه آتش‌سوزی پس از سه روز مهار شد، عنوان کرد: در اثر این حریق، علاوه بر جنگل‌های بلوط با ارزش و حیاتی و مراتع، بسیاری از زیستمندان و گیاهان دچار آسیب و تخریب زیستگاه شدند.
از عموم مردم، گردشگران، کشاورزان و باغداران در این فصل حساس خاضعانه درخواست داریم از هرگونه آتش‌زدن و رها کردن آن در میان باغات و جنگل‌ها که موجبات سرایت به مراتع و بافت جنگلی می‌شود، جداً خودداری کنند.
به گزارش تسنیم، پیش از این نیز در آتش‌سوزی مردادماه امسال در مریوان، 55 هکتار از جنگل‌های باشماق خسارت دید.
البته بر اساس نتایج یک مطالعه، میزان و شدت آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های جهان و کشور در 20 سال اخیر بیش از 2 برابر شده و گفته می‌شود که عامل انسانی، مسئول و مقصر اصلی این روند نگران‌کننده است.
در استان کردستان نیز هر چند مدت یکبار یک آتش‌سوزی رخ می‌دهد و مسئولان در اظهارات تکراری علت آن را عامل انسانی اعلام کرده و باز تکرار و تکرار.
انتهای پیام/481/