سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بیش از ۶۷ هزار متقاضی چشم انتظار تحویل واحد‌های مسکن مهر خود هستند

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | شنبه، 14 مهر 1403 - 00:06
بیش از دو دهه از اجرای طرح مسکن مهر می‌گذرد، اما هنوز بسیاری از متقاضیان واحد‌های خود را تحویل نگرفته‌اند.
مسكن،مهر،واحد،تحويل،واحدهاي،شهرسازي،باقي،باقيمانده،پرند،متقا ...

بعد از گذشت بیش از دو دهه هنوز بسیاری از متقاضیان چشم انتظار تحویل واحدهای مسکن مهر خود هستند، اما متاسفانه در بسیاری از شهرها و مناطق خبری از تحویل واحدهای مسکونی نیست.
این در حالی است که بسیاری از متقاضیان سالیان سال مبالغ چندین میلیونی پرداخت کرده اند، اما هنوز واحدی تحویل نگرفته‌اند.
بسته شدن پرونده مسکن مهر اولویت وزارت راه و شهرسازی است
در خصوص تحویل واحدهای مسکن مهر باقی مانده در شهر و مناطق مختلف فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: قطعا اتمام طرح‌های نیمه تمام، چه باقیمانده مسکن مهر و چه باقیمانده نهضت ملی مسکن در دستور کار ویژه است.
برای بقیه موارد مسکن هم برنامه‌ریزی‌هایی خواهیم کرد که به بهترین نحو ممکن مسکن را به دست مردم برسانیم؛ حالا به صورت اراضی یا مسکن.
وزیر راه، مسکن و شهرسازی همچنین در پاسخ به اینکه رویکرد این وزارتخانه در دولت چهاردهم درباره مسکن مردم چیست، گفت: مسکن و خانه دار شدن دهک‌های یک تا سه برای این وزارتخانه در اولویت قرار دارد.
یعنی مسکن محرومین، کارگران و اقشار ویژه حتما در اولویت خواهد بود.
وی تصریح کرد: عددسازی بس است.
همه ما باید حواسمان باشد که در ازای آمارهایی که الان ارائه می دهیم؛ چهار سال دیگر باید پاسخگو باشیم.
پس گزارشات از وضع موجود، باید واقعی ارائه شود.
صادق اگرچه از بی توجهی به تجربه ساخت مسکن مهر در زمان تدوین قانون جهش تولید مسکن و برنامه هفتم، ابراز تاسف نمود اما تاکید کرد: موضوع تامین مسکن متقاضیان با جدیت در دستور کار دولت چهاردهم قرار دارد و تلاش خواهیم کرد تا بخشی از این موانع برداشته شود.
بیش از ۶۷ هزار واحد مسکن مهر در کشور باقی مانده است
خادمیان مدیرکل سابق دفتر پایش مسکن مهر اعلام کرد: ۲۱هزار و ۵۳۲ واحد از تعداد کل باقیمانده ۱۲۵ هزار و ۶۷۸ واحد مسکن مهر باقیمانده زیر ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که بخش عمده‌ای از آنها دارای پرونده‌های حقوقی هستند و در حال تعیین‌تکلیف برای نحوه ادامه ساخت آنها هستیم، زیرا زمین این پروژه‌ها متعلق به دولت است.
به گفته او، از تعداد ۲۱هزار و ۵۳۲ واحد مسکن مهر باقیمانده که کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، یک‌هزار و ۴۶۷ واحد مربوط به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۷هزار و ۳۱۱ واحد متعلق به شهرهای جدید و ۱۲ هزار و ۷۵۴ واحد مرتبط با اداره کل راه‌ و‌ شهرسازی استان‌های سراسر کشور است.
آمارها حاکی است که در مجموع ۱۲۵هزار و ۶۷۸واحد باقی مانده که ۸ هزار و ۳۵۹واحد سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۴۳ هزار و ۸۱ واحد سهم شهرهای جدید است که بیشتر آن واحدها مربوط به پردیس، پرند و مهستان (هشتگرد) و ۵۹ هزار و ۷ واحد نیز سهم ادارات کل راه‌ و‌ شهرسازی استان‌هاست.
گفتنی است طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی ۶۷ هزار و ۶۰۷ واحد باقیمانده مسکن مهر پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد و بالاتر را دارند که با تاکید وزیر راه‌ و‌ شهرسازی، بخش عمده‌ای از آنها در نیمه دوم سال تکمیل، فروش اقساطی و تحویل متقاضیان می‌شود.
در حال حاضر یکی از مهم ترین دغدغه های مسکن مهر تأمین مالی پروژه‌ها است که در این زمینه شهرام ملکی معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است: تأمین منابع مالی برای واحدهای مسکونی مهر باقیمانده که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارند، از طریق صندوق ملی مسکن انجام خواهد شد.
وی اظهار کرد: برخی الزامات این صندوق ممکن است مشکلاتی را برای پروژه‌ها ایجاد کند، اما در حال رایزنی‌ هستیم تا منابع لازم برای تکمیل پروژه‌های با پیشرفت بالا تأمین شود.
ملکی با بیان اینکه صندوق ملی مسکن همکاری خود را در تأمین منابع مالی برای واحدهای مسکن مهر و نهضت ملی مسکن ادامه دهد تأکید کرد که وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت تکمیل و اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر در شهرهای جدید تأکید دارد.
براساس این گزارش بخش عمده ای از واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید از جمله پردیس و پرند باقی مانده است که در آخرین بازدیدهای صورت گرفته مدیران مسکن مهر از شهر جدید پرند اعلام شد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۳۳ هزار و ۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در پرند آغاز شد که از این تعداد تاکنون ۱۱ هزار و ۲۰۰ واحد به متقاضیان تحویل شده است.
هنوز چشم انتظار تحویل واحد مسکن مهر خود هستیم
در همین رابطه غضنفری یکی از متقاضیان مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با ابزار گله مندی و شکایت از تحویل ندادن واحد مسکن مهر خود گفت:در سال ۱۳۸۵ در شهر جدید پرند اقدام به ثبت نام مسکن مهر کردم، اما متاسفانه هنوز بعد از گذشت چندین سال هیچ واحدی به ما تحویل داده نشده است.
وی ادامه داد: متاسفانه واحد ما به دلیل آنکه از طریق تعاونی ساخته شده مشکل حقوقی دارد و هر چقدر پیگیری می‌کنیم به نتیجه ای برای تحویل و یا رفع مشکل پیدا نمی‌کنیم.
او گفت: امیدواریم هرچه سریعتر دولت چهاردهم و مدیر جدید شهرهای جدید راهکاری برای رفع این مشکل پیدا کند تا متقاضیانی همانند بنده که چندین سال است چشم انتظار تحويل واحد خود هستیم را خوشحال کند.
پرونده مسکن مهر در پرند در حال بسته شدن است
در همین زمینه پیش از این آرش صیادی مدیرعامل شهر جدید پرند با اعلام اینکه برای برخی واحدهایی که در آستانه تحویل قرار دارد، آورده متقاضیان بین ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است، افزود: با آورده نقدی متقاضیان و ۵۵۰ میلیون تومان تسهیلات هزینه تمام شده واحدهای آماده بهره‌برداری در مجموع حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌شود.
صیادی گفت: پرونده مسکن مهر در پرند تقریبا بسته شده و اکثر واحدهای مسکن مهر باقی مانده مشکل حقوقی و تعاونی دارند که طبق صحبت هایی که با بخش تعاون صورت گرفته امیدواریم این مشکلات رفع و واحدهای باقی مانده به بهره برداری برسد‌.
او گفت: حدود ۷۰۰ واحد باقی مانده مسکن مهر است که طی ماه‌های آتی به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تاکید کرد: طبق قانون جهش تولید مسکن متقاضی باید تنها حق انشعاب را پرداخت کند و تاخیر در تحویل این واحدها به دلیل عدم تامین منابع مالی از سوی وزارت نفت و وزارت نیرو است.
سال آینده پرونده مسکن مهر پردیس بسته می شود
یکی دیگر از شهرهای جدیدی که‌ بخش عمده ای از واحدهای مسکن مهر در آن باقی مانده مسکن مهر شهر جدید پردیس است که طبق اعلام خلیل محبت خواه مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس به باشگاه خبرنگاران جوان، برای تسریع در روند اجرای پروژه‌های مسکن مهر تمامی پیمانکاران بدعهد را برکنار کرده و با جایگزین کردن مدیران جدید روند اجرای پروژه‌های را سرعت بخشیده ایم.
وی ادامه داد: ۳۰ هزار واحد مسکن مهر در پردیس طی سه سال گذشته باقی مانده بود که نیمی از آنها طی سال گذشته و ابتدای امسال به بهره برداری رسیده است.
محبت خواه تصریح کرد: ۱۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس باقی مانده است که نیازمند همکاری دستگاه ها و اجرای بهتر پیمانکاران است که امیدواریم انجام شود.
وی اظهار کرد: در صورت همکاری تمامی دستگاه ها از جمله وزارت نیرو و نفت در تکمیل زیرساخت ها امیدواریم تا پایان امسال بیش از ۴ هزار واحد را تکمیل کنیم.
او به مالکان واحدهای باقیمانده از پروژه‌های خود مالک مسکن توصیه کرد تا برای تشکیل پرونده و فروش اقساطی تسهیلات بانکی، هرچه سریع‌تر به شعب بانک تسهیلات‌دهنده مراجعه و نسبت به اخذ کارت قسط اقدام کنند.
با توجه به وعده ای که وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل پروژه‌های مسکن مهر داده است امیدواریم هرچه سریعتر پرونده این پروژه ها بسته شود و متقاضیانی که برخی از آنها بیش از دو دهه است چشم انتظار تحویل واحدهای خود هستند از این چشم انتظاری بیرون بیایند.
خبرنگار: محبوبه کباری