سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جای خالی متولیان در افتتاحیه جشنواره‌‎‌ای که برند بین‌المللی دارد

مهر | استان‌ها، چند‌رسانه‌ای | شنبه، 14 مهر 1403 - 12:40
اصفهان- سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی در اصفهان آغاز به کار کرد که با حاشیه‌هایی نظیر عدم استقبال مسئولان و بی احترامی به رسانه‌ها همراه بود.
اصفهان،جشنواره،شهرداري،پوشش،برگزاري،خبري،فرهنگي،شهردار،سازما ...

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: سیزدهم آذرماه ۱۴۰۱ بود که خبر برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان در اصفهان پس از چند دوره برگزاری آن در شهرهای دیگر رسانه‌ای شد، جشنواره‌ای که در ابتدا مشاور و دستیار شهردار در امور فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای، مأمور برای اقناع کردن بنیاد سینمای فارابی برای برگزاری آن در اصفهان بود که در این مأموریت ناکام ماند و پس از وقفه‌ای معاون وقت فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان توانست این بنیاد را برای میزبانی و برگزاری این جشنواره در اصفهان اقناع کند و علی رغم مخالفت شدید تهران و بسیاری از هنرمندان سینمای کودک، برگزاری این جشنواره در اصفهان مصوب شد.
سیدمهدی جوادی، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در جلسه هماهنگی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که با حضور نماینده شهرداری اصفهان در تاریخ هفتم شهریورماه ۱۴۰۱ برگزار شد ضمن قدردانی از حسن میزبانی مردم اصفهان در ادوار گذشته جشنواره گفت: «برای دوره سی و پنجم، ناظر به اتمام دوره چهارساله تفاهم‌نامه با شهرداری اصفهان و همچنین رویکردهای جدید سازمان سینمایی، شرایطی برای میزبانی داشتیم که به شهرداری اصفهان و سایر شهرهای متقاضی اعلام شد اما به علت سابقه برگزاری این جشنواره در اصفهان بی‌شک تمایل داشتیم این جایگاه و اولویت برای اصفهان حفظ شود.
شهردار محترم اصفهان هم کلیات این شرایط اعلامی را پذیرفته‌اند.»
علاوه بر تأمین ۵۰ درصد از اعتبار «صندوق پروانه» (صندوق حمایت از تولیدات فیلم‌های سینمای کودک و نوجوان) توسط شهرداری اصفهان یکی از شرایط مهم این بنیاد فراهم بودن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان همچون پوشش کامل و حداکثری رسانه‌ها از این رویداد بود که شهردار اصفهان و معاون فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان پذیرفت و به همین خاطر برای اولین بار مدیریت اجرایی برگزاری این جشنواره به‌جای اینکه واحد روابط عمومی و بین‌المللی شهرداری اصفهان باشد به معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان سپرده شد.
با تغییر مدیریت در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و در ادامه آن تغییرات مدیریتی در معاونت فرهنگی سازمان، این جشنواره به‌جای اینکه در نیمه دوم ۱۴۰۱ برگزار شود، با یک سال تأخیر در مهرماه ۱۴۰۲ برگزار شد که علاوه بر برگزاری دیرهنگام، نبود کیفیت و برنامه‌ریزی صحیح در اجرای برنامه‌ها یکی از موضوعات موردنقد بود.
اما در سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان که روز گذشته جمعه سیزدهم مهرماه در گلستان شهرداری اصفهان مراسم افتتاحیه معنوی آن برگزار شد، این بی‌نظمی و نبود نگاه تخصصی به جشنواره بعدی فراتر به خود گرفت که خبرگزاری مهر طبق رسالت تخصصی خود فقط به بیان موضوع و چند پرسش از شهردار اصفهان در گزارش ذیل بسنده می‌کند.
البته باید توجه داشت که شهردار فرهنگی اصفهان و معاون فرهنگی شهرداری اصفهان که خود متولیان اصلی جشنواره کودک هستند حتی برای حضور در مراسم افتتاحیه این جشنواره که در سالن اجتماعات گلزار شهدا برگزار شد، حاضر نشدند و گویا این رویداد بین المللی برایشان اهمیتی نداشته است.
همچنین در حالی که امسال شعار جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوانان در حمایت از کودکان غزه به شعار «پروانه‌های مقاومت در شهر زندگی» مزین شده اما عوامل سیاست‌گذار و اجرایی این جشنواره در زمینه ابتدایی‌ترین نیاز آن یعنی پوشش رسانه‌ای عملکرد چندگانه و موازی کاری داشته و هنوز نیز مشخص نیست که رسانه‌ها باید اسامی خبرنگار و عکاس را به کدام بخش از شهرداری اعلام کنند.
به‌طورقطع در برگزاری هر برنامه‌ای، مهم‌ترین رکن پوشش رسانه‌ای آن است و اگر بنا به گفته عوامل سیاست‌گذار جشنواره هدف از برگزاری این جشنواره‌ایجاد برند بین‌المللی برای شهری همچون اصفهان است، از این رو پوشش رسانه‌ای مناسب تنها راه محقق شدن این مهم است.
اما در این دوره از جشنواره به‌غیراز دعوت و صدور کارت برای رسانه‌های صاحب‌امتیاز شهرداری اصفهان و چند رسانه دیگر، ستاد برگزاری این جشنواره اقدامی کافی برای دریافت اسامی خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های رسمی کشور نکرده است و کار تا جایی پیش می‌رود که حتی از این رسانه‌ها برای حضور و پوشش افتتاحیه معنوی جشنواره دعوت نمی‌کند و حتی باوجود حضور خبرنگاران و عکاسان خبری بنا بر رسالت خبری که همان پوشش رویداد بین‌المللی برای حمایت از کودکان غزه است، عوامل حراست و اجرایی این جشنواره از ورود و پوشش خبری آنان ممانعت کرده و حتی کار تا جایی پیش می‌رود که برخی از عوامل اجرایی این جشنواره با بی احترامی مانع پوشش تصویری عکاسان این جشنواره می‌شوند.
وقتی مدیران و عوامل رسانه‌ای، علت این کار ناشایست و ممانعت از پوشش خبری رسانه‌ها را از روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان و عوامل اجرایی جشنواره پیگیر می‌شوند فقط با پاسخ کوتاه که اسم شما در لیست رسانه‌ها و خبرنگاران نیست، مواجه می‌شوند و نکته قابل‌تأمل تر وقتی اینکه دلیل صدور کارت و نبود اسامی آنان را در لیست خبرنگاران و عکاسان خبری جویا می‌شوند، این پاسخ به آن‌ها داده می‌شود که خود رسانه باید پیگیر معرفی خبرنگار و عکاس خبری به ستاد جشنواره باشد و در حال حاضر چون کارت‌های خبرنگاران از سوی بنیاد سینمای فارابی صادر شده است، امکان صدور کارت برای پوشش برنامه‌ها تا پایان جشنواره دیگر وجود ندارد.
شهردار اصفهان دلیل بی احترامی به رسانه‌ها را توضیح دهد
با توجه به‌مرور کوتاه ازآنچه گذشت، خبرگزاری مهر چند پرسش کوتاه و مختصر از شهردار اصفهان دارد که امید است که وی به آن‌ها پاسخ دهد؟
با توجه به اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان اولین بار نیست که در شهر اصفهان برگزار می‌شود، چگونه است برخلاف دوره‌های گذشته فقط امر اطلاع‌رسانی به چند رسانه محدود به شهرداری اصفهان منتهی می‌شود؟
ملاک اینکه فقط ۲ رسانه از شهرداری اصفهان اطلاع‌رسانی این جشنواره را برعهده‌گرفته و حتی مدیر یکی از رسانه‌های وابسته به شهرداری اصفهان به‌عنوان ستاد خبری جشنواره انتخاب شود، چیست؟
چه نقشی برای رسانه‌ها و خبرگزاری رسمی کشور برای پوشش کامل برنامه‌های این جشنواره دیده‌شده است؟
در حالی که شنیده‌ها حاکی از این است که سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، اینکه تیم ستاد خبری از تهران (بیش از ۱۰ نفر) دریکی از مجلل‌ترین هتل‌های شهر در طول برگزاری جشنواره به حساب شهرداری اصفهان اقامت داشته، صرف اقتصادی دارد؟
آیا بهتر نبود به‌جای نگاه به پایتخت فقط از شعب استانی رسانه‌های کشور دعوت می‌شد که طبق سنوات و دوره‌های قبلی جشنواره اخبار این رویداد را پوشش دهند؟
و در پایان مسئول بی‌احترامی به اصحاب رسانه به‌ویژه عکاسان خبری در آئین افتتاحیه جشنواره فیلم کودکان و نوجوان کیست؟
آیا همچنان شهرداری اصفهان قرار است به دلیل عدم صدور کارت از حضور خبرنگاران و عکاسان خبری رسانه‌ها برای پوشش خبری ممانعت کند؟
خبرگزاری مهر تا زمان اینکه شهردار اصفهان و عوامل اجرایی این جشنواره به این پرسش‌ها به‌طور رسمی پاسخ نداده و سازوکاری برای دعوت و پوشش خبری رسانه‌ها در نظر نگیرد، برنامه‌های این جشنواره را پوشش نخواهد داد و فقط به بررسی نقاط ضعف برگزاری جشنواره در مدت آن بر اساس اصول حرفه‌ای خبری خواهد پرداخت.