سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرب شصت دستگاه قضا به جاعلان عنوان مسئولین

تسنیم | اجتماعی و حوادث | شنبه، 14 مهر 1403 - 12:52
سخنگوی قوه قضاییه در یک نشست خبری فوق العاده به تشریح اقدامات دستگاه قضا در خصوص مجرمینی پرداخت که با جعل عناوین مسئولان قضایی کلاهبرداری می کنند.
قضاييه،قوه،رئيس،جعل،دستگير،شناسايي،كلاهبرداري،مشاور،قضايي،پر ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، نشست ویژه و فوق‌العاده اصغر جهانگیر؛ سخنگوی قوه قضاییه امروز شنبه 14 مهر با موضوع تشریح برخی پرونده‌های مربوط به جعل عناوین قضایی برگزار شد.
جهانگیر گفت: دستگاه قضایی مبارزه قطعی و دائمی با انواع مظاهر فساد را از گذشته شروع کرده بود و در دوره جدید با عنوان تحول و تعالی با ریاست حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای و دستورات قاطع وی، بحث پرداختن به مبارزه با فساد رویکرد جدیدی را در درون و پیرامون قوه قضاییه به دنبال داشته و برخورد سریع و بدون اغماض با همه کسانی که مسیر ارزش ها را با چالش روبرو می‌کنند، پیگیری می‌شود.
وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که به آن پرداخته می‌شود، بحث افراد شیادی است که به نام مسئولین و صاحب منصب و با استفاده از نام و شهرت بعضی از افراد و اتخاذ عناوین جعلی از جمله استاد و وکیل و قاضی بازنشسته و ...
از مردم کلاهبرداری می‌کنند و به این علت که موجب بردن مال مردم می‌شوند، بدنه حاکمیت و مسئولین آن را با کاهش اعتماد عمومی روبرو می‌کنند.
وی تأکید کرد: سلب اعتماد مردم از بخش‌های مختلف حاکمیتی و دولتی و امینی و ...‌‌ مشکلاتی را در پی دارد و از این رو برخورد قاطعانه و اقدام به موقع با این جرم در دستور کار قوه قضاییه است.
جهانگیر در ادامه به شرح برخی از پرونده‌های مربوط به جعل عنوان قضایی گفت: فردی در استان فارس با جعل اسناد رسمی مدعی داشتن سمت از سوی یکی از افراد بلندپایه کشور بوده که در امور اقتصادی فعال است.
او در یک نامه جعلی که به رئیس بانک‌ مرکزی داده بود که در آن توصیه برای واریز 100 هزار میلیارد تومان به حساب شخصی آن فرد شده بود.
این مبلغ واریز نشد و فرد دستگیر شد.
این فرد با منتسب کردن خودش به نهادهای امنیتی از جمله اینکه مستقیم از طرف رئیس قوه قضاییه دارای حکم ویژه است، تلاش داشت اعتماد دیگران را جلب کند تا با فریب آنها با خواسته‌های خودش برسد که با تلاش شبانه‌روزی مرکز حفاظت قوه قضاییه به موقع شناسایی و دستگیر شد و پرونده در حال رسیدگی است.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: در پرونده دیگری در که در استان البرز تشکیل شده فردی با جعل عناوین دولتی و با ادعای اعمال نفود نزد برخی مسئولان دولتی و قضایی و نمایندگان مجلس و نیروهای امنیتی، وجوهی از مردم گرفته است.
او خود را فرد بلندپایه در نهادهای امنیتی نشان می‌داد و در یک مورد از یکی از اصحاب پرونده 35 میلیارد تومان اخاذی کرده با ادعای اینکه می‌تواند رأی دادگاه را به نفع او بگیرد.
او نامه مجعول به‌صورت دست‌نویس با امضای رئیس قوه‌ قضاییه خطاب به رئیس کل دادگستری استان تهیه و تحویل داده بود که با هوشیاری دادگستری البرز، موضوع شناسایی و مجرم دستگیر شد.
وی در ادامه به پرونده دیگری اشاره کرد و گفت: مورد دیگر در استان تهران و شهرستان ملارد اتفاق افتاده است.
افرادی با تشکیل شبکه مجرمانه و صدور گواهی فوت جعلی برای جلوگیری از دستگیری و ممانعت از محاکمه و فراری دادن کسانی که برای جرم مواد مخدر سنگین تحت تعقیب یا زندانی بودند تلاش می‌کردند.
این باند با تهیه اسناد مجعول به دنبال فراهم کردن زمینه‌سازی آزادی زندانیان مواد مخدر بودند که در یک مورد با تدارکی که برنامه‌ریزی کرده بودند، برای آزادی 8 زندانی جرایم سنگین‌ مخدر اقدام می‌کردند که قبل از موفقیت با اقدام مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه شناسایی و دستگیر شدند.
سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در مورد دیگری در استان‌ تهران، فردی با قصد عنوان مشاور رئیس جمهور و مدیرکل اطلاعات یکی از استان‌ها و با برقراری روابط ناسالم با برخی عوامل مرتبط با امنیت در پوشش فعالیت‌های خیریه و مذهبی و وقفی به کارچاق‌کنی و کلاهبرداری و اخاذی اقدام می‌کرد.
او درگذشته هم سابقه این کلاهبرداری داشته و با نزدیک شدن به مسئولین صاحب‌منصب با جعل عناوینی مانند مشاور رئیس جمهور و مشاور وزیر و مشاور مقامات عالی نظام و ادعای اینکه استاد حوزه و دانشگاه هستم، موفق به کلاهبرداری شده بود.
او شناسایی و دستگیر شده و پرونده‌اش در حال رسیدگی است.
عوامل مرتبط هم در جریان شناسایی و دستگیری هستند.
در حال تکمیل...