سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رشد 47 درصدی منابع مالی دهیاری‌های استان مرکزی - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 14 مهر 1403 - 12:53
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی گفت: امسال 553 میلیارد تومان به حساب دهیاری ها استان مرکزی واریز شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد رشد داشته است.
مركزي،استان،نفر،روستايي،گذشته،دهياران،تومان،ارتقاي،دهياري،جم ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، حمید پاکپور پیش از ظهر امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به اهمیت ارتقای درجه دهیاری‌ها اظهار کرد: با توجه به اینکه ارتقای درجه روستاها به افزایش پست‌های سازمانی و ارتقای مدرک تحصیلی دهیاران و افرایش حقوق دهیاران کمک می‌کند؛ در یک سال گذشته در دو مرحله 592 دهیاری معادل 70 درصد از دهیاری‌های استان یک درجه ارتقای پیدا کردند.
وی‌افزود: توسعه کشور و توسعه پایدار در گرو سکونتگاه‌های محلی است که در این راستا باید محیط روستا برای مردم و مسئولان روستا جذاب باشد، به همین جهت از سنوات گذشته مطالبات صنفی دهیاران شامل افزایش حقوق و مزایای آنها وجود داشت، در این راستا برای نخستین بار بعد از 12 سال دستورالعمل حقوق دهیاران بررسی شد و علاوه بر افزایش دستمزد نیز مزایای آنان ارتقا پیدا کرد که موجب ایجاد رضایت برای این قشر شد.
همچنین برای نخستین بار اتحادیه شرکت‌های تعاونی استان مرکزی فعال شد که در این طرح یک هزار و 800 نفر دهیار تحت تکفل خدمات بیمه تکمیلی قرار گرفتند.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی بیان کرد: آموزش و‌ توانمندسازی یک اصل اساسی در حوزه منابع انسانی است در این راستا ارتقای سطح دانش دهیاران در دستور کار قرار گرفت که سال گذشته 140 کارگروه آموزشی با حضور هفت هزار و 180 نفر در قالب 51 هزار و 498 نفر ساعت آموزش و 10 سفر آموزشی درون و برون استانی برای دهیاران برگزار شد.
همچنین شش ماهه امسال 54 کارگاه آموزشی برای سه هزار و 654 نفر در قالب 29 هزار و 362 نفر ساعت آموزش ارائه شد که این حجم از آموزش در حد یک دانشگاه علمی و کاربردی است.
پاکپور عنوان کرد: یکسال گذشته 944 میلیارد تومان اعتبار از طریق مالیات بر ارزش افزوده به دهیاری‌ها تعلق گرفت و امسال 553 میلیارد تومان به حساب دهیاری‌ها واریز شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 47 درصد رشد داشته است، مجموعاً در یک سال و نیم گذشته بالغ بر یک هزار و 500 میلیارد تومان منابع مالی از طریق ارزش افزوده به دهیاری‌ها تعلق گرفت.
وی ادامه داد: سال گذشته یک هزار و 37 پروژه روستایی با اعتباری بالغ بر 938 میلیارد تومان توسط دهیاران انجام شد، امسال در هفته دولت 343 پروژه عمرانی در روستاها با اعتباری بالغ بر 420 میلیارد تومان بهره‌برداری شد.
همچنین سال گذشته و امسال توزیع بهینه سهمیه قیر رایگان وجود داشت و با تعامل بین دفتر امور روستایی و بنیاد مسکن؛ حدود 8 هزار تن قیر رایگان به پروژه‌های دهیاری‌ها تعلق گرفت.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی با بیان اینکه یکی از برنامه‌ دهیاری‌ها حرکت به سمت درآمدزایی است، افزود: تاکنون 15 دهیاری 16 دستگاه ماشین‌آلات عمرانی و خدماتی سنگین با اعتباری بالغ بر 60 میلیارد و 500 میلیارد تومان خریداری کردند که از این مبلغ 53 میلیارد تومان آن تسهیلات بانکی و حدود 10 میلیارد تومان از آورده دهیاران است و در روزهای آینده 37 دستگاه خودرو نیسان حمل زباله بین دهیاری‌ها توزیع می‌شود.
برندسازی محصولات کشاورزی و معرفی ظرفیت‌های استان مرکزی افزایش چشمگیر داشته است
پاکپور با اشاره به کمک به ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اقتصادی در روستاها در قالب برگزاری جشنواره‌ها، گفت: تاکنون جشنواره آلبالو و گیلاس، جشنواره گل و گلاب روستای خاوه در دلیجان و شهابیه خمین، جشنواره فرش در روستای جیریا، جشنواره انگور در شهرستان خنداب برگزار شده و جشنواره انگور هزاوه و انار ساوه در پیش است، به طور کلی برندسازی محصولات کشاورزی و معرفی ظرفیت‌های استان مرکزی افزایش چشمگیری داشته است.
وی ادامه داد: یک میلیون و 429 هزار نفر جمعیت کل استان مرکزی است که حدود 323 هزار نفر در روستاها زندگی می‌کنند، یک هزار و 116 روستا در استان مرکزی وجود دارد، میانگین جمعیت روستایی در کشور 26 درصد است در حالی‌ که جمعیت روستایی در استان مرکزی 23 درصد است، استان مرکزی 1.59 درصد از کل جمعیت روستایی کشور را در خود جای داده است و رتبه استان از لحاظ جمعیت روستایی در کشور بیست و یکم است.
مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری مرکزی عنوان کرد: 858 دهیاری در استان مرکزی وجود دارد، تا پایان سال 1401، 791 دهیاری در استان مرکزی داشتیم، اما با پیگیری‌های دو سال گذشته 67 دهیاری جدید در روستاهای بالای 20 خانوار و 30 خانوار تشکیل شد.
در حال حاضر استان مرکزی دارای 753 دهیار است که 240 نفر تعداد کارکنان دهیاری‌های استان است.
همچنین 802 شورای اسلامی در روستاهای استان مرکزی است که دو هزار و 462 نفر تعداد اعضای شوراهای اسلامی روستاهاست.
پاکپور ادامه داد: در راستای رفع کمبود نیرو در دهیاری‌ها موفق به اخذ و به‌کارگیری 272 نفر برای پست‌های خالی دهیاری‌ها شدیم، به طوری که استان مرکزی به عنوان نخستین استانی است که پس از ابلاغ دستورالعمل جذب نیرو، نسبت به این مهم اقدام نمود.
انتهای پیام/711/