سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

سامانه خودنویس حق الزحمه‌های میلیونی قرارداد‌های مسکن را صفر کرد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | جمعه، 27 مهر 1403 - 07:06
کارشناس مسکن گفت: سامانه خودنویس توانست با راه اندازی ثبت قرارداد‌های خریدوفروش و اجاره مسکن تمامی حق الزحمه‌های نجومی را به صفر برساند.
سامانه،خودنويس،ثبت،املاك،مسكن،قراردادهاي،رايگان،اجاره،دسترس، ...

وحیدی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه سامانه خودنویس از خرداد ماه سال گذشته در جهت نظارت و کنترل قیمت مسکن و ساماندهی آن و با همت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده تا شهروندان بتوانند قراردادهای ملکی خود را به طور رایگان ایجاد و ثبت کنند گفت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار قرارداد اجاره ثبت شده که با اضافه شدن قراردادهای خرید و فروش این تعداد رو به افزایش است.
وی ادامه داد: در نسخه فعلی سامانه خودنویس، تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس است، همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاورین قرار گرفته و از خرداد ماه امسال هم فروش ملک نیز در دسترس همگان قرار گرفت که‌ خود باعث استقبال بسیار گسترده بسیاری از افراد شد.
او با بیان اینکه از خرداد سال گذشته تمامی قراردادهای اجاره برای دریافت کدرهگیری رایگان صرفا در سامانه خودنویس ثبت شده اند گفت: دریافت کد رهگیری در سامانه خودنویس هم توسط مشاوران املاک و هم خود مردم به عنوان متعاملین به صورت رایگان امکان پذیر شده است.
وی یادآور شد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ثبت مبایعه‌نامه نیز امسال به سامانه خودنویس منتقل شد که همبن امر هزینه های چند صد میلیونی که باید به مشاوران املاک پرداخت می کردند صفر شود و تمامی آنها در جیب خریداران و فروشندگان باقی بماند.
کارشناس سیاست گذاری مسکن اظهار کرد: سامانه خودنویس جایگزین سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شده است و مطابق با ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن، امکان تنظیم قرارداد بین موجر و مستأجر بدون هیچ گونه وجهی در این سامانه فراهم شده است.
وی ادامه داد : از جمله ویژگی بارز این سامانه صرفه‌جویی در کمیسیون املاکی‌هاست، ضمن اینکه موجر و مستأجر با حذف املاکی‌ها می‌توانند به صورت رایگان درخواست و مبایعه‌نامه‌ خود را ثبت کنند.
او با بیان اینکه خدمات گوناگون سامانه خودنویس شامل ثبت قراردادهای اجاره، دریافت کد رهگیری و استعلام آن، استفاده کنید.
گفت: یکی از مهم ترین مزیت های این سامانه آن است که تمامی فرارهای مالیاتی که پیش از این در حوزه املاک انجام میشد گرفته می شود و تمامی واسطه ها از طریق این بخش ساماندهی و حذف شده اند که‌ این‌ امر خود نقش بسیار موثری در بهبود وضعیت بازار مسکن داشته است.