سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مقدمات ثبت جهانی محور ساسانی فراهم شده است

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 27 مهر 1403 - 08:52
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: مقدمات ثبت جهانی محور ساسانی با 42 اثر تاریخی انجام شده است.
استان،گردشگري،كرمانشاه،حوزه،فرماني،تومان،مديركل،ثبت،آثار،طرح ...

داریوش فرمانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، گفت: 4000 اثر تاریخی در استان وجود دارد که بیش از 50 درصد آن‌ها به ثبت ملی رسیده‌اند به طوری که از این نظر استان کرمانشاه جایگاه سوم کشور را دارد.
وی گفت: از طرف دیگر سه اثر استانی در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده که از این نظر جزو استان‌های نخست هستیم و مقدمات برای ثبت جهانی اسب کرد و محور ساسانی نیز فراهم شده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: چنانچه آثار را به صورت تک بنا ثبت می‌کردیم تا 100 سال آینده نمی‌توانستیم تمام آثار را در فهرست آثار جهانی ثبت کنیم به همین منظور مجموع این آثار را با عنوان محور ساسانی پیگیری کردیم.
با این اقدام بیش از 42 اثر شاخص ما به ثبت جهانی خواهد رسید.
فرمانی گفت: میراث فرهنگی یک نهاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی است که در زمینه بررسی و کاوش در موزه‌های تمدنی، مسائل مردم شناسی، زبان و گویش، احیا، بازسازی و مرمت آثار تاریخی، نظارت و سرمایه‌گذاری و کمک به زیرساخت‌های گردشگری و آموزش فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه از 250 رشته صنایع دستی کشور 75 رشته در استان کرمانشاه فعال است عنوان کرد: تسهیلات بسیاری در حوزه صنایع دستی پرداخت شده که اشتغالزایی بسیاری ایجاد کرده است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه بسیار غنی است به طوری که بیشتر نخستین‌های حوزه میراث فرهنگی در استان کرمانشاه قرار دارد.
فرمانی افزود: نخستین استقرارگاه بشر در دشت‌ها در دینور، مفصل‌ترین کتیبه تاریخی جهان در بیستون و بزرگترین تک بنای سنگی ایران یعنی معبد آناهیتا در کنگاور و نخستین نقش برجسته خاورمیانه آنوبانی‌نی در سرپل‌ذهاب قرار دارد و این نشان می‌دهد کرمانشاه تمدنی بسیار کهن دارد.
وی با بیان اینکه بیش از 4000 اثر تاریخی در استان کرمانشاه وجود دارد عنوان کرد: میزان اعتبارات این حوزه به تناسب ظرفیت هیچگاه کافی نبوده اما خوشبختانه در چند سال اخیر اعتبارات رو به رشد بوده است.
افزایش موزه‌های فعال کرمانشاه به 18 مورد
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: میزان اعتبارات در سال 1400 حدود 19 میلیارد تومان بوده که در دو سال گذشته به 150 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این رشد خوبی را نشان می‌دهد به طوری که 60 عنوان پروژه در سه سال گذشته در حوزه مرمت، کمک به زیرساخت‌ها و بازسازی انجام شد.
فرمانی از 16 میلیارد تومان کمک بلاعوض به زیرساخت‌های گردشگری در استان توسط وزارتخانه خبرداد و افزود: در حوزه میراث فرهنگی همچنین شاهد رشد موزه‌ها بودیم به طوری که تعداد موزه‌های فعال از 14 مورد به 18 مورد در سال 1401 افزایش یافت.
وی عنوان کرد: در حوزه گردشگری راهبردهای مدنظر در زمینه سیاست داخلی و خارجی کمک و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری بود که در دستور کار ما قرار گرفت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: در سه سال گذشته بیش از 350 موافقت اصولی برای ایجاد طرح‌های سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری صادر شده است.
جذب 6000 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری
فرمانی افزود: حجم سرمایه‌گذاری اولیه این طرح‌ها بیش از 6000 میلیارد تومان است که نزدیک به 3000 نفر اشتغالزایی دارد.
وی با بیان اینکه در طول دو سال اخیر عملیات ساخت 56 طرح آغاز شد گفت: مجموع تأسیسات گردشگری در استان کمتر از 300 طرح است و صدور مجوز برای 56 طرح طی دو سال بسیار قابل توجه است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه افزود: در دو سال گذشته حدود 30 طرح گردشگری به بهره‌برداری رسیده که رقم قابل توجهی است.
پرداخت 320 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی
فرمانی گفت: در زمینه پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی، تبصره 16 و 18 نیز اتفاقات خوبی در استان رخ داد و بیش از 320 میلیارد تومان در حوزه مشاغل خانگی و تبصره 18 تسهیلات پرداخت شده که این طرح‌ها 1800 نفر اشتغالزایی مستقیم داشته‌اند.
وی با بیان اینکه اشتغالزایی فصلی نیز حدود 6000 نفر برآورد شده است افزود: ایجاد 2000 شغل دائم در مدت دو سال در این حوزه بسیار نویدبخش است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با اشاره به تعریف پروژه‌های پیشران برای توسعه گردشگری استان گفت: در استان کرمانشاه در حوزه گردشگری تقسیم نامتوازن وجود دارد و بیشتر جذب گردشگری در حوزه غربی استان مشاهده می‌شود و شهرستان‌های جنوبی و شرقی از این توزیع نامتعادل گردشگر رنج می‌برند و سهم کمتری دارند.
فرمانی افزود: به این منظور پروژه‌های پیشران در حوزه شرق و جنوب استان به ویژه شهرستان هرسین، سنقر و کنگاور تعریف شد و خوشبختانه برای سه طرح پیشران گردشگری در شرق استان سرمایه‌گذار جذب شد و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.
انتهای پیام/