سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افزایش 60 درصدی انتشار CO₂ ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی - تسنیم

تسنیم | اجتماعی و حوادث | جمعه، 27 مهر 1403 - 11:12
یک مطالعه جدید نشان می دهد که انتشار دی اکسید کربن (CO₂) ناشی از آتش سوزی های جنگلی از سال 2001 به میزان 60 درصد در سطح جهان افزایش یافته است و
افزايش،جنگلي،انتشار،كربن،جهاني،كاهش،اقليمي،تغييرات،سطح،شدت،گ ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که انتشار دی‌اکسید کربن (CO₂) ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی از سال 2001 به میزان 60 درصد در سطح جهان افزایش یافته است و در برخی از جنگل‌های حساس به تغییرات اقلیمی، به ویژه جنگل‌های شمالی بوریال، تقریباً سه برابر شده است.
این مطالعه که به سرپرستی دانشگاه شرق آنگلیا (UEA) و در مجله Science منتشر شده است، نشان می‌دهد که چه عواملی موجب افزایش فعالیت آتش‌سوزی‌های جنگلی در سال‌های اخیر شده است.
این مطالعه یکی از نخستین بررسی‌ها در سطح جهانی است که تفاوت بین آتش‌سوزی‌های جنگلی و غیرجنگلی را بررسی می‌کند و نشان می‌دهد که در یکی از بزرگ‌ترین مناطقی که جنگل‌های بوریال در اوراسیا و آمریکای شمالی را در بر می‌گیرد، انتشار گازهای ناشی از آتش‌سوزی تقریباً سه برابر شده است.
افزایش انتشار گازها به شرایط آب و هوایی مساعد برای آتش‌سوزی، مانند خشکسالی و موج‌های گرما، و همچنین رشد سریع‌تر جنگل‌ها که مواد سوختی بیشتری ایجاد می‌کنند، مرتبط است.
هر دو روند با گرم‌شدن سریع در عرض‌های شمالی تقویت می‌شوند که این گرمایش دو برابر سریع‌تر از میانگین جهانی است.
این تحقیق افزایش نگران‌کننده‌ای را نه تنها در گستره آتش‌سوزی‌های جنگلی در دو دهه گذشته، بلکه در شدت آن‌ها نیز نشان می‌دهد.
نرخ سوختن کربن، که شدت آتش‌سوزی را بر اساس میزان کربن منتشرشده در هر واحد مساحت سوخته‌شده اندازه‌گیری می‌کند، بین سال‌های 2001 و 2023 در سطح جهانی تقریباً 50 درصد افزایش یافته است.
این دانشمندان هشدار می‌دهند که تنها در صورتی می‌توان از گسترش بیشتر آتش‌سوزی‌های جنگلی جلوگیری کرد که علت‌های اصلی تغییرات اقلیمی، مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت‌های فسیلی، مورد توجه قرار گیرد.
دکتر متیو جونز، نویسنده اصلی از مرکز تحقیقاتی تغییرات اقلیمی تیندال در دانشگاه شرق آنگلیا، گفت: «افزایش هم در گستره و هم در شدت آتش‌سوزی‌های جنگلی منجر به افزایش چشمگیر انتشار کربن از این آتش‌سوزی‌ها در سطح جهانی شده است.
همچنین، تغییرات جغرافیایی قابل‌توجهی در الگوهای آتش‌سوزی در حال رخ دادن است که عمدتاً به دلیل تأثیرات رو به رشد تغییرات اقلیمی در جنگل‌های بوریال جهان است.
برای محافظت از اکوسیستم‌های جنگلی حیاتی در برابر تهدید فزاینده آتش‌سوزی‌ها، باید روند گرم‌شدن جهانی را مهار کنیم.
این موضوع اهمیت تسریع در حرکت به سمت صفر خالص انتشار گازها را نشان می‌دهد.»
تهدیدهایی برای ذخیره‌سازی کربن
جنگل‌ها در سطح جهانی اهمیت زیادی برای ذخیره‌سازی کربن دارند، زیرا رشد آن‌ها به حذف CO₂ از اتمسفر کمک می‌کند و میزان گرمایش جهانی را کاهش می‌دهد.
همچنین جنگل‌ها نقش حیاتی در دستیابی به اهداف بین‌المللی اقلیمی دارند.
برنامه‌های احیای جنگل‌ها و کاشت مجدد به منظور حذف کربن از جو و جبران انتشار CO₂ ناشی از بخش‌هایی مانند حمل‌ونقل هوایی و صنایع سنگین به اجرا گذاشته شده‌اند.
موفقیت این برنامه‌ها به ذخیره‌سازی دائم کربن در جنگل‌ها وابسته است و آتش‌سوزی‌های جنگلی این روند را تهدید می‌کنند.
آتش‌سوزی‌های فراگرمسیری اکنون نیم میلیارد تن بیشتر CO₂ از دو دهه گذشته منتشر می‌کنند و اثرات بلندمدت آن به چگونگی بازسازی جنگل‌ها بستگی دارد.
افزایش گسترده و شدیدتر آتش‌سوزی‌ها نشان‌دهنده این است که انتشار گازها اکنون با کربنی که توسط جنگل‌های پس از آتش‌سوزی جذب می‌شود، در تعادل نیست.
دکتر جونز، محقق مستقل مرکز تحقیقات محیط زیست نِرک، گفت: «روند رو به افزایش انتشار گازهای ناشی از آتش‌سوزی جنگل‌های فراگرمسیری هشداردهنده است و چالشی جدی برای اهداف جهانی در زمینه مبارزه با تغییرات اقلیمی به شمار می‌رود.
ما می‌دانیم که جنگل‌ها پس از شدیدترین آتش‌سوزی‌ها به‌خوبی بازسازی نمی‌شوند.
بنابراین، علاقه زیادی به چگونگی تأثیر افزایش شدت آتش‌سوزی‌ها بر ذخیره‌سازی کربن در دهه‌های آینده وجود دارد و این موضوع نیازمند توجه جدی ما است.»
افزایش تأثیرات آتش‌سوزی‌ها که تاکنون پنهان مانده بود
به طور قابل‌توجهی، افزایش انتشار گازهای ناشی از آتش‌سوزی‌های جنگلی در تضاد با کاهش میزان سوزاندن علفزارهای گرمسیری در همان دوره است.
مطالعات پیشین نشان داده‌اند که از سال 2001، مساحت مناطق سوخته در سطح جهانی (چه جنگلی و چه غیرجنگلی) یک چهارم کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل کاهش سوزاندن علفزارهای گرمسیری است.
یافته‌های جدید اهمیت بالایی دارند، زیرا آتش‌سوزی‌های جنگلی شدیدتر هستند و مقادیر بیشتری از دود مضر را به جو آزاد می‌کنند، که تهدیدهای جدی برای ساکنان نزدیک به آتش‌سوزی‌ها و جوامع دورتر به دلیل کاهش کیفیت هوا ایجاد می‌کند.
نویسندگان این مطالعه اظهار می‌کنند که این یافته‌ها روایت کاهش تأثیرات آتش‌سوزی‌ها به دلیل کاهش مساحت‌های سوخته را رد می‌کند.
تاکنون، کاهش سوزاندن در علفزارها و مناطق گرمسیری باعث پنهان شدن افزایش گستره و شدت آتش‌سوزی‌های جنگلی شده بود که برای جامعه و محیط زیست بسیار مهم هستند.
کار ما نشان می‌دهد که آتش‌سوزی‌ها بیشتر در جایی رخ می‌دهند که نمی‌خواهیم.
انتهای پیام/