سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

صدور دو هشدار هواشناسی برای تشدید بارش و وزش باد

باشگاه خبرنگاران | اقتصادی | جمعه، 27 مهر 1403 - 14:41
کارشناس هواشناسی گفت: هشدار هواشناسی برای تشدید بارش‌ها و وقوع بارش‌های سیل آسا در نواحی شمال و شمال غرب کشور صادر کرده است.
احتمال،كاهش،گردوخاك،وزش،هواشناسي،تشديد،باد،خسارت،موقت،سقوط،ح ...

فريبا گودرزی کارشناس هواشناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران از صدور هشدار هواشناسی نارنجی برای تشدید بارش ها و ورود گردوخاک به کشور خبر داد و گفت: امروز در شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی شاهد رگبار باران و تشدید بارش ها خواهیم بود که‌ زمینه ساز طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها، صاعقه، آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها، جاری شدن روان آب و سیلاب، سقوط سنگ و اشیاء از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد نسبتا شدید تا شدید، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی می شود.
وی ادامه داد: توصیه می شود از هرگونه تردد غیر ضروری و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداریِ اکید از اسکان و بر پا کردن چادرهای مسافرتی در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های تفریحی از جمله طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی و آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی پرهیز شود.
وی همچنین از صدور هشدار هواشناسی دیگر مبنی بر تشدید وزش باد و انتقال گرد و غبار از کشورهای همسایه طی امروز خبر داد و گفت: استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی و نوار غربی خوزستان امروز شاهد وزش باد شدید همراه با گردوخاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهند بود.
او اظهار کرد: این شرایط در مناطق مستعد توفان گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به صنعت برق رسانی، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن درختان می شود.