سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امکان تبدیل قشم به کانون دیپلماسی فرهنگی در خلیج فارس

تسنیم | استان‌ها | جمعه، 27 مهر 1403 - 16:52
معاون همکاری های فرهنگی و سمن های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: می توان قشم را از طریق مرکز مطالعاتی خلیج فارس و مرکز بین فرهنگی به کانون دیپلماسی فرهنگی در خلیج فارس تبدیل کرد.
قشم،جزيره،فرهنگي،كشور،گردشگري،ايران،تصريح،توجه،مهمي،تجاري،جن ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، امیرحسین غریب نژاد در همایش ملی صنعت گردشگری "هَمسِنگار" اظهار داشت: جشن‌ها و رسومات، موسیقی بومی، صنایع دستی بانوان جزیره، معماری‌های بومی، خانه‌های سنتی، هنر لنج سازی و ژئوپارک جهانی قشم ابعادی از فرهنگ مردم این جزیره هستند.
وی با تاکید بر اینکه تفاهم نامه‌های خواهر خواندگی و همچنین مباحث فرهنگی و ورزشی نقش مهمی در تبادل ارتباطات بین ملت‌ها دارد، افزود: قشم امسال با کراسناوای روسیه و پیش از این هم با شهرهای چند کشور آسیایی و اروپایی تفاهم‌نامه خواهرخواندگی امضا کرده است که نشان از ظرفیت این منطقه برای تبادل افکار بین فرهنگ‌ها دارد.
به گفته معاون همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه کشورمان، یکی از مولفه‌های دیگر برای روابط بین ملت‌ها به حوزه انجمن‌های دوستی از طریق گردشگری مربوط می‌شود که جزیره قشم از ظرفیت‌های بسیار ارزشمند در این حوزه برخوردار است.
غریب‌نژاد ابراز داشت: با استفاده از آموزش و پژوهش و بهره بردن از مشاوران بین‌المللی باید سهم خودمان را از درآمد صنعت گردشگری با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در جای جای ایران از جمله جزیره قشم وجود دارد، ارتقا دهیم.
برنامه هفتم توسعه کشور توجه ویژه‌ای به حوزه گردشگری دارد
نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توجه ویژه شده است.
احمدی مرادی اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه و بودجه سال 1403 و بودجه سنواتی گذشته یک فصل به موضوع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اختصاص یافته و دولت باید بتواند به خوبی از آن استفاده کند.
وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در خشکی، دریا و قعر دریای جزیره قشم وجود دارد که تاکنون از این داشته به خوبی بهره برداری نشده است.
به گفته نماینده مردم قشم در مجلس شورای اسلامی، در صورتی که خروجی این همایش‌ها مثبت و قابل درک باشد می‌توانیم به آینده جزیره مستعد جهانی قشم امیدوار باشیم.
وی تصریح کرد: اگر بخواهیم صلح و دوستی را معنا کنیم باید اعلام کنم مردمان این جزیره از گذشته‌های دور تا کنون نمونه ای از صفا، مهر، دوستی و صلح بوده‌اند.
مرادی بیان داشت: امیدوارم این همایش فتح بابی برای توسعه گردشگری این جزیره باشد و قشم قوی‌تر از گذشته در طول سال میزبان انبوه میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی باشد.
قشم نقش مهمی در هَمسِنگاری تجاری دارد
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور نیز در این همایش از جزیره قشم به عنوان منطقه‌ای نام برد که نقش بسیار مهمی در هَمسِنگاری تجاری بر عهده دارد.
محمد مهدی سالاری در آیین همایش ملی صنعت گردشگری "هَمسِنگار" که عصر روز پنجشنبه در سالن هتل سورینت قشم آغاز به کار کرد، اظهار داشت: رویداد بین‌المللی همتایابی در اقتصاد دریاپایه که اردیبهشت ماه امسال در قشم برگزار شد نشان داد که این منطقه در هَمسِنگاری تجاری نقش مهم موفقی دارد.
وی ادامه داد: هدف گذاری ما برای رسیدن به تفاهم‌نامه همکاری در رویداد همتایابی اقتصاد دریاپایه قشم رقمی حدود 500 میلیون دلار بود اما به دلیل شرایط مناسب این جزیره و ظرفیت‌های مهم آن این رقم به بیش از 4 میلیارد دلار رسید.
رییس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی کشور در بخش دیگری از سخنان خود از بازگذاشتن دست سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی به عنوان اهرمی برای موفقیت در حوزه تجارت نام برد و تصریح کرد: در شرایط کنونی باید به فعالان اقتصادی وسرمایه‌گذاران در زمینه فعالیت‌های تجاری کمک کنیم.
به گفته وی، مساله تجارت در طول تاریخ با هنر مردم مناطق مختلف کشور به ویژه در جنوب و جزیره قشم عجین بوده و ارتباطات بسیار مهمی از مسیر تجارت بین مردم قشم و کشورهای دیگر اتفاق افتاده است.
قشم دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور است
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز گفت: بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به عنوان دروازه فرهنگی و تمدنی جنوب کشور، می‌تواند سفیر صلح و دوستی با کشورهای پیرامونی و حتی دور دست دنیا تا اسکاندیناوی باشد.
عادل پیغامی ابراز داشت: با توجه به اینکه زمینه پیشرفت آینده قشم را برمبنای انسان‌های اصیل این جزیره پایه‌ریزی کرده‌ایم امیدواریم شاهد تقویت روابط این جزیره با کشورهای پیرامونی و حتی اسکاندیناوی باشیم.
وی با تاکید بر اینکه آینده ما را تاریخ گذشته‌مان می‌سازد، افزود: در 2 سال گذشته با برنامه‌هایی همانند "یامال، تینال، تیتوک، نوکاوان و هَمسِنگار" تلاش کرده ایم گذشته قشم را مورد بررسی قرار دهیم و خواهیم دید که همین اقدامات باعث رویش و موفقیت قشم خواهد شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این جزیره جغرافیای سیاسی و نظامی، طبیعی، تجاری و اقتصادی خاصی دارد اما جغرافیای انسانی قشم، سرمایه اصلی و پایگاه اصلی توسعه این منطقه محسوب می‌شود.
پیغامی یادآور شد: ما در مسیر برنامه ملی و فرا ملی قشم در چند ضلع به مساله جزیره توجه کرده‌ایم و قشم برای ما دروازه تمدن دریایی ایران است و رهبر معظم انقلاب بر فرهنگ دریا پایه توصیه جدی دارند و خوشبختانه قشم به عنوان پایگاه فرهنگ دریا پایه و هاب اقتصاد و کسب و کارهای حوزه دریاپایه دارای 24 کسب و کار زنده در این زمینه است که با هیچ کجای ایران قابلی مقایسه نیست.
وی تصریح کرد: این جزیره کانون ارتباطات میان فرهنگی بوده و تاریخ می‌تواند مبدایی باشد برای ساختن آینده این جزیره که کانون فرهنگی و هنری خلیج فارس است.
پیغامی بیان داشت: پایگاه بسیاری از موضوعاتی که امروز به نام کشورهای دیگر ثبت می‌شود همانند غذا، پوشش، مراسم، هنر ساخت ساز، بادگیرها و موارد دیگر مربوط به جنوب ایران است که یکی از محورهای آن قشم است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ایران فرهنگی بزرگ صرفا به تاجیکستان، افغانستان، پاکستان و هند تمام نمی‌شود و قشم پایگاه فرهنگی جنوب کشورمان است که تا مرز یمن پیش می‌رود و دروازه تمدنی ایران اسلامی را با نمونه‌ای مانند مسجد برخ که آغاز ورود مسلمانان به فلات قاره ایران است را در این جزیره مشاهده می‌کنیم.
به گفته پیغامی قشم داشته‌های عظیمی دارد و ما در 2 سال گذشته به موضوعات مهمی همانند راه، جاده، آب و مسایل مختلف اقتصادی که با آمارهای جهش گونه بین 200 تا 700 درصد همراه بوده توجه ویژه داشته ایم و معتقدیم سه مقوله سرمایه اجتماعی، فرهنگی و انسانی است که مسیر آینده این جزیره را برای ما تعیین می‌کند.
وی تصریح کرد: مردم قشم از چند هزار سال پیش لنج چوبی می‌ساختند که در اقیانوس‌ها و تا مرز آفریقا و هند سفر کردند اما اکنون اداره بنادر و دریایی با به رسمیت نشناختن این شناورها مجوز انتقال گردشگر به دارندگان لنج چوبی حتی تا بندر لنگه یا بندرعباس را هم نمی‌دهد.
به گفته این مقام مسوول مناطق آزاد ایجاد شدند تا برمبنای قوانین و مقررات خاص خود به بخش خصوصی مجوز رشد بدهند و با این کار می‌توانیم شاهد رشد و شکوفایی مناطق ازاد کشور باشیم.
انتهای پیام/7558/.