سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

حراج تهران و رکورد حواشی‌اش که شکسته شد/تدفین یک هنرمند در کانادا

مهر | فرهنگی و هنری | جمعه، 27 مهر 1403 - 16:52
در هفته‌ای که گذشت، حراج تهران در گام بیست و یکم خود به صورت آنلاین برگزار شد و ۱۲۰ میلیارد تومان فروش کرد، همچنین پیکر مصطفی اسداللهی هنرمند طراح گرافیک در کانادا به خاک سپرده شد.
حراج،تهران،آثار،نمايشگاه،موزه،هنري،هنرهاي،تجسمي،هنر،ايران،هن ...

خبرگزاری مهر -گروه هنر-آزاده فضلی؛ هنرهای تجسمی یکی از عرصه‌های هنری در کشورمان است که نسبت به دیگر هنرها امکان بروز و واکنش سریع به اتفاق‌ها را دارد اما عموماً نسبت به دیگر هنرها همچون سینما و موسیقی، مهجور واقع می‌شود.
در گزارش پیش‌رو درصدد هستیم تا گوشه‌ای از این مهجور بودن را جبران کنیم.
هرچند جمعه‌ها روز تعطیل محسوب می‌شود اما در این روز، نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی آغاز به کار می‌کنند و هنرمندان تجسمی اعم از نقاشان، مجسمه‌‎سازان، عکاسان، تصویرسازان، گرافیست‌ها، خوشنویسان و … تلاش‌ها و فعالیت‌های اخیر خود را در قالب یک نمایشگاه هنری به منصه ظهور می‌گذارند.
«آدینه» روز نانوشته آغازین بر نمایشگاه‌های هنری است و البته که به دلیل تعطیل بودن اکثر مشاغل، فرصتی مغتنم برای تماشای این آثار هنری توسط اقشار مختلف مردم را فراهم می‌کند.
بر این اساس، در سلسله گزارش‌های «هنرهای تجسمی در هفته‌ای که گذشت» نگاهی به اتفاقات هنرهای تجسمی هفته و همچنین برخی نمایشگاه‌ها و رویدادهای هفته خواهیم داشت.
حراج تهران و رکورد حواشی‌اش که شکسته شد!
حراج آثار هنری را شاید بتوان مهم‌ترین هدف هر هنرمند عرصه هنرهای تجسمی در خلق اثر دانست.
یکی از بازارهایی که هر ساله، ۳ مرتبه در سطح کشور برگزار می‌شود، حراج تهران است که به نوعی یکی از آژانس‌های فروش هنری در ایران محسوب می‌شود؛ البته دیگر حراج‌ها و آرت‌فرهای هنرهای تجسمی در کشور معمولاً یا موفق نبوده‌اند یا موانعی برای برگزاری آنها وجود داشته است و به همین دلیل حراج تهران به صورتی رانت‌گونه برگزار می‌شود.
از زمان کرونا به بعد، حراج آنلاین نیز به حراج تهران اضافه شد و حالا ۳ نوبت در سال برگزار می‌شود.
بیست و یکمین حراج تهران به صورت آنلاین ویژه هنر معاصر ایران، شامگاه ۲۰ مهر درحالی برگزار شد که با فروش ۱۲۰ میلیارد و ۳۱۸ میلیون تومان، رکورد حراج‌های قبلی شکسته شد.
در این دوره از حراج تهران ۳۶ چهره نوظهور برای اولین‌بار آثارشان در مارکت هنر ایران معرفی شدند.
در حراج تهران، عموماً گران‌ترین آثار متعلق به سهراب سپهری، منیر فرمانفرماییان، رضا درخشانی، پرویز تناولی، حسین زنده رودی، محمد احصایی و آیدین آغداشلو (که در سیزدهمین حراج تهران در دی ۱۳۹۹، پس از حواشی که برای این هنرمند پیش آمد و سبب شد تابلویی از او در حراج تهران به قیمت ۱۲ میلیارد تومان به فروش برسد!) هستند.
در بیست و یکمین حراج تهران باز هم به سیاق دوره‌های قبلی حراج، گران‌ترین اثر از منیر فرمانفرماییان بود که نزدیک به ۱۲ میلیارد تومان به فروش رسید.
این در حالی است که به گفته برخی از هنرمندان و کارشناسان، حراج تهران یک روزه بنیان بازرگانی بازار هنر در طول سال را به هم می‌ریزد و سبب می‌شود هنرمندان جایگاه واقعی خود را از دست بدهند!
این حراج با وجودی که هدفش را بهبود اقتصاد هنر معرفی کرده است اما هنرمندانی به اصطلاح حراج‌رو به وجود آورده و از طرف دیگر، هنرمندان دیگر که شانس حضور ندارند و مورد تأیید نیستند از این دایره حذف می‌شوند!
همچنین در همین زمینه حمیدرضا ششجوانی اقتصاددان فرهنگ و مدرس اقتصاد هنر در نشست بررسی رویکردهای نوین حراج تهران که دی ماه ۱۴۰۲ برگزار شد، بیان کرد: کیفیت، موضوع حراج نیست بلکه حراج چیزی را می‌فروشد که مشتری داشته باشد.
گره زدن حراج به موضوعات کیفی چیزی را حل نمی‌کند.
زیرا سیستم حراج همین است.
حضور حراج تهران چیزی است که چرخه دنیای هنر به آن نیاز دارد.
مرتضی اسدی هنرمند نقاش نیز در این نشست عنوان کرد: من خود جزو منتقدان حراج تهران بوده و هستم.
اولین کار من در حراج ۲۵ میلیون تومان و آخرین اثر ۲۶۰ میلیون تومان به فروش رفت.
قطعاً بحث من سر این موضوع نیست؛ چراکه اگر به طور مثال یک میلیارد تومان هم بفروشم، خارج از حراج تهران چنین قیمت‌هایی وجود ندارد و این خود، لطمه خیلی بزرگی به هنرمندان باسابقه و جوان می‌زند.
تدفین مصطفی اسداللهی در کانادا
مصطفی اسداللهی هنرمند طراح گرافیک و یار دیرینه ابراهیم حقیقی و مرتضی ممیز، پس از یک دوره بیماری روز ۱۸ مهر در کانادا درگذشت.
مصطفی اسداللهی متولد ۲۳ اردیبهشت ۱۳۲۹ تهران، طراح گرافیک و نقاش ایرانی و از جمله مؤسسان انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بود.
وی را یکی از ژنرال‌های گرافیک ایران می‌دانند و آثار او انسان را یاد گرافیک خالص می‌اندازد.
پیکر این هنرمند روز شنبه ۲۱ مهر در آرامگاه الگین میلز واقع در ریچموند هیل کانادا به خاک سپرده شد.
قرار است مراسم یادبودی برای اسداللهی، روز دوشنبه ۳۰ مهر در دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران برگزار شود.
افتتاح نمایشگاهی مشترک از آثار هنری چینی و ایرانی
مراسم افتتاحیه نمایشگاه مشترک «موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه موزه ملی ملک» با عنوان «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» با حضور سفیر چین در ایران، رئیس موزه کلکسیونی شانگهای، حسن فرطوسی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، حجت‌الاسلام سید جلال حسینی رئیس سازمان موزه‌ها، کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی، هادی میرزایی مدیرکل موزه، جبرائیل نوکنده رئیس موزه ملی، بیژن مقدم رئیس کاخ‌موزه نیاوران، هنرمندان، مسئولان هنری آستان قدس، امیر خوراکیان مدیر موزه و کتابخانه ملک و مسئولان وزارت امور خارجه، شنبه ۲۱ مهر در موزه ملی ملک با همکاری بنیاد بردبار برگزار شد.
در نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» ۶۵ اثر شامل مجموعه‌های تاریخی و معاصر و آثار گنجینه موزه ملک شامل سکه‌های تاریخی، سفرنامه‌ها، طومار چینی ۵۰۰ ساله از یک هنرمند خوشنویس چینی و … به نمایش درآمده است.
این نمایشگاه تا ۲۰ آبان ۱۴۰۳، همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۶ برقرار است.
در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «دو تمدن دیرینه ایران و چین از دیرباز باهم در تعامل بوده و داد و ستدهای فرهنگی متعددی را می‌توان در آنها مشاهده کرد.
از تأثیری که بر هنر یکدیگر حتی از راه دور نهاده‌اند تا آثار فرهنگی واجتماعی زیادی که بازرگانان در سفرها از خود برجای گذاشته‌اند و میراث فرهنگی و تاریخی که امروز در دسترس است، به خوبی گواه بر این شباهت‌ها و اشتراک‌های ۲ تمدن است.
اما در این بین «جاده ابریشم» مهمترین میراث ارتباطی ۲ تمدن بوده است، جاده‌ای که نه تنها بستر داد و ستد کالاهای تجاری بوده بلکه در مسیر آن، آثار فرهنگی و هنری نیز جابجا شده است و مردم و هنرمندان با مشاهده این آثار نشانه‌های می‌گرفتند و در فرهنگ خود جای می‌دادند.
این جاده تاریخی نماد و یادگاری برای ارتباطات فرهنگی امروز هم هست.
امروز نیز علاقه مندان هر ۲ کشور مشتاق هستند تا با آثار فرهنگی و هنری ۲ کشور اعم از یادگاران گذشته تا آثار معاصر، آشنا شوند.
نمایشگاه «ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم» فرصتی برای دیدار ۲ «موزه هنرهای کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» است تا فرهنگ و تمدن چین از پنجره آثار این ۲ موزه به تماشای ایرانیان گذاشته شود.»
آغاز نمایشگاه‌های هنری در آدینه
نمایشگاه «گیل مردان دریای کاسپین» در نگارخانه بهارک، نمایشگاه نقاشی‌های علی گلباز با عنوان «در ستایش برآمدن» در گالری نگر، نمایشگاه نقاشی‌های شهرام محمدی با عنوان «هجرانیِ درخت» در گالری ورد، نمایشگاه نقاشی «بی‌گناه» در گالری استخر، نمایشگاه گروهی «دو در یک» شامل آثار نقاشی و مجسمه در «با» گالری، اولین رویداد هنر خوشنویسی زنان ایران زمین در برج آزادی و نمایشگاه عکس «آن‌ها که کمتر می‌شناسیم» در گالری ثالث، از جمله نمایشگاه‌هایی است که روز جمعه ۲۷ مهر افتتاح می‌شوند.