سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

الهویی: انتقاد از تیم ملی فوتبال باید از روی آگاهی باشد

باشگاه خبرنگاران | ورزشی | شنبه، 28 مهر 1403 - 08:46
مربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: ما مخالف نقد کردن نیستیم و منتظر انتقاد دوستان هستیم به شرطی که با آگاهی بیایند و قضاوت کنند.
تيم،ملي،بازي،فني،ازبكستان،قطر،فوتبال،ايران،بازيكنان،قرار،صحب ...

سعید الهویی مربی تیم ملی فوتبال درباره برد پرگل برابر تیم ملی قطر در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ اظهار کرد: خیلی خوشحالیم که توانستیم وظیفه خود را در قبال مردم انجام بدهیم و همه ما در تیم ملی وظیفه داریم که همه تلاش خود را برای موفقیت تیم ملی و شادی مردم کنیم.
او افزود: فکر می‌کنم بازی با ازبکستان جای بحث دارد و به درستی الکس نوری درباره آن بازی و مسائل فنی صحبت کرد.
بازی سخت و از لحاظ تاکنیکی پیچیده برابر ازبکستان در تاشکند داشتیم که حدود ۴۰ دقیقه هم ۱۰ نفره بازی کردیم و در پایان تیمی که کیفیت بالاتری در به دست آوردن موقعیت‌های گلزنی داشت تیم ملی ایران بود.
اما متاسفانه حرف‌ها و صحبت‌هایی که بعد از بازی شنیدیم فکر می‌کنم یک خرده باعث ناراحتی ما شد.
هیچ کدام از اعضای تیم ملی نمی‌گوییم که تیم ملی مشکلی ندارد و همه ما کار‌ها را به خوبی انجام می‌دهیم.
مطمئنا ما هم در تفکرات خود اشتباهاتی داریم و در اجرا هم اشکالاتی داریم، اما وقتی این تفکرات و استراتژی به شکل غیر منصفانه مورد تحلیل قرار می‌گیرد باعث ناراحتی ما می‌شود.
من خیلی ساده درباره بازی با ازبکستان می‌گویم و از آن بازی می‌گذرم.
ما حرف‌ها و انتقادات زیادی درباره بازی خودمان برابر ازبکستان شنیدیم، اما هیچ وقت نشنیدیم که چه اتفاقات تاکتیکی در آن بازی افتاد.
الهویی گفت: من به عنوان کوچکترین عضو کادر فنی می‌توانم ۵۰ دقیقه درباره مسائل تاکتیکی ایران مقابل ازبکستان صحبت کنم و مسئله‌ای که از هیچ کدام از دوستان من نشنیدم.
می‌گویند تیم ملی فوتبال ایران فلسفه بازی، برنامه و تاکتیک و موضوعاتی از این دست ندارد در حالی که این بازی تاکتیکی بود.
اگر چشمی و نگاهی برای دیدن و مشاهده کردن وجود ندارد و زبانی برای گفتن موضوعات نیست، من این موضوعات را کنار می‌گذارم، اما حداقل تیم ملی ایران متعلق به مردم ایران است و ما باید به چشمی نگاه کنیم که این تیم می‌تواند باعث خوشحالی مردم شود.
پس باید در لحظاتی که این تیم یک شور و اشتیاق در مردم ایجاد می‌کند را با حرف‌ها و نگاه خود کمک کنیم تا اتفاق مثبتی رخ بدهد.
ما در بازی با ازبکستان ۱۰ نفره مقابل تیمی بازی کردیم که ۳ مدافع وسطش در اروپا بازی می‌کنند و هافبک وسطش در اروپا توپ می‌زند و مهاجمش بازیکن تیم رم است و ۲ وینگرش در سال گذشته بهترین بازیکنان لیگ داخلی ما بودند و در یک سال و نیم گذشته این تیم ۲ باخت برابر ما و آمریکا داشته است.
تیم ۱۰ نفره ما مقابل تیم ازبکستان انسجام تیمی خوبی داشت و موقعیت گلزنی خوبی داشتیم، اما همه از آن بازی انتقاد کردند.
مربی تیم ملی فوتبال گفت: اصلا بحث شخص مطرح نیست.
یک زمانی قلعه نویی و این کادر فنی و بازیکنان در تیم ملی حضور دارند و زمان دیگر کادر فنی و بازیکنان دیگری می‌آیند.
من به عنوان فرد کوچک از جامعه فوتبالی به این موضوع فکر می‌کنم اگر قرار است بیرون از اینجا باشم یا باید سکوت کنم و یا قرار است حرفی بزنم صحبتم در راستای کمک کردن به تیم ملی باشد.
من قرار نیست تبر بردارم و به تنه فوتبال ایران یعنی تیم ملی بزنم.
اگر حرفی زده می‌شود باید کارشناسی شده باشد.
او ادامه داد: من منظورم همه کارشناسان فوتبال نیستند و بعضی از آنها رهنمود‌های فنی به ما دادند.
وقتی یک کارشناس می‌گوید که تیم ملی ایران هیچ پلنی برای حمله در خط جلو ندارد و صرفا برنامه تاکنیکی این تیم حرکات پا به توپ مهدی طارمی است و توپ به طارمی می‌دهند تا موقعیت گل بسازد.
اینکه طارمی تحت فشار مدافعان حریف است، اما او فضایی پیدا می‌کند که می‌تواند پا به توپ شود و موقعیت گل بسازد از شاخصه‌های تاکنیکی فوتبال دنیا است.
تیم‌های اروپایی معمولا بازیکن آزاد خود را از بین بهترین بازیکنان خود انتخاب می‌کنند.
من مثال می‌زنم و دوستان نگویند من باشگاه منچستر سیتی را با تیم ملی فوتبال ایران مقایسه کردم.
ما دوست داریم نقد‌های کارشناسان فنی باشد که به ما کمک کند، چون ما همه تلاش خود را می‌کنیم که مردم به عنوان صاحبان اصلی تیم ملی از عملکرد و نتایج تیم ملی خوشحال باشند.
مثل اتفاقی که در بازی با قطر رخ داد.
الهویی گفت: اظهارات قلعه نویی بعد از بازی با قطر، دیدگاه فنی بوده و درباره اتفاقات مربوط به تیم ملی صحبت کرده است.
آن اتفاقی که در بازی با قطر رخ داد و باعث ناراحتی قلعه نویی و بازیکنان تیم ملی شد و تا زمانی که ما گل دوم به قطر بزنیم آن انرژی و حمایت از تیم ملی صورت نگرفت.
همانطور که قلعه نویی گفته تیم ملی متعلق به همه مردم است و صاحب اصلی این تیم ما نیستیم و قرار نیست تا ابد در نیمکت تیم ملی بنشینیم.
تا یک روزی وظیفه‌ای بر دوش ما گذاشته شده و سعی می‌کنیم که پاسخگو و جوابگو باشیم.
مجموعه تیم ملی باز است و هر پیشکسوتی که دوست دارد تشریف بیاورد و می‌توانیم ساعت‌ها بحث و صحبت راجع به بازی با ازبکستان و قطر کنیم.
ما انتقاداتی در مورد دعوت برخی از بازیکنان داشتیم.
همه منتقدان صحبت کردند که چرا علیرضا جهانبخش به تیم ملی دعوت می‌شود.
جهانبخش مهره کوچکی نیست و بازیکن وزنی است.
اولا تیم نداشتن جهانبخش بر روی عملکردش تاثیر می‌گذارد، اما او به صورت انفرادی و تیمی تمرین کرده است.
ما بازیکنان را کنترل می‌کنیم و عملکرد جسمانی و فنی شان را در نظر می‌گیریم.
مربی تیم ملی فوتبال بیان کرد: در نیمه اول بازی با قطر چند بار وینگر‌های ما توانستند به پشت مدافعان حریف برسند و قایدی ۶ بار با مدافع حریف روبرو شده و از آن عبور کرده است.
محبی هم ۴ بار این اتفاق برایش رخ داده و یک بار هم تک به تک شده و یک بار هم به تیرک دروازه زده و سردار آزمون گل زده است، اما دوستان نسبت به نیمه اول بازی هم انتقاد می‌کنند.
او درباره اینکه چرا اعضای تیم ملی واکنش سریعی به انتقادات دارند، گفت: ما مخالف نقد کردن نیستیم، اما در انتقاد کردن باید چند شاخصه در آن رعایت شود.
اول باید بدانیم که در کجا داریم حرف می‌زنیم و دوم اینکه با چه سطح از آگاهی داریم قضاوت می‌کنیم و این قضاوت مهم است و شما نمی‌توانید بعد از ۱۵ دقیقه درباره حضور یک بازیکن در یک پست دیگر را ایراد بگیرید.
اگر قرار باشد نقدی صورت بگیرد باید با آگاهی و درک درست و در زمان مناسب صورت بگیرد.
نیمه اول بازی با قطر برخلاف اظهارات مطرح شده ما تیم برتر زمین بودیم و در نیمه دوم بازی هم کیفیت بالای فنی داشتیم.
ما منتظر نقد‌های دوستان هستیم به شرطی که با آگاهی بیاییم و قضاوت کنیم.