سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

میانگین زلزله‌خیزی تهران ۲ برابر کل کشور است

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | شنبه، 28 مهر 1403 - 08:52
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: میانگین زلزله‌خیزی شهر تهران ۲ برابر میانگین کل کشور است این مساله باید مورد توجه همه قرار گیرد.
زلزله،تهران،مقابله،بحران،شهر،مخاطرات،طبيعي،مديريت،سازمان،پويش

علی نصیری رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اظهار کرد: به عنوان کسی که مسوولیت سازمان مدیریت بحران شهر تهران را برعهده دارم تاکید می‌کنم تهرانی‌ها باید هرچه بیشتر آموزش ببینند و آگاهی خود در مقابله با مخاطرات همچون سیل و زلزله را افزایش دهند.
وی در ادامه افزود: مردم باید بدانند موضوع زلزله واقعیتی است که شهر تهران دیر یا زود با آن مواجه خواهد بود و قابل پیش‌بینی دقیق هم نیست و هر لحظه ممکن است اتفاق بیفتد؛ اما این تصور که همه فکر می‌کنیم با وقوع زلزله همه زیر آوار‌ها جان خود را از دست خواهیم داد، تفکر اشتباهی است.
وی تاکید کرد: همواره معتقدم مردم باید هرچه بیشتر آگاهی خود را برای مقابله با زلزله و دیگر مخاطرات طبیعی که ممکن است اتفاق بیفتد ارتقا دهند و آموزش‌های لازم را فراگیرند و بدانند که در مواجهه با خطر همیشه بهترین کار فرار نیست بلکه عملکرد درست است که می‌تواند جان آنها را نجات دهد.
هیچ سرمایه‌گذاری برای مقابله با مخاطرات طبیعی نشده است
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران بزرگترین دغدغه خود را اینطور عنوان کرد و گفت: درک خطر از سوی مردم به تنهایی کافی نیست، مساله دیگری که مرا رنج می‌دهد عدم سرمایه‌گذاری مردم و مسوولان در مقابله با مخاطرات طبیعی بحران همچون سیل و زلزله است.
به گفته وی، اکنون اوضاع نسبت به گذشته بهتر شده، اما هنوز نیز مردم برای زندگی در کلانشهر زلزله‌خیزی همچون تهران درک کافی از خطرات طبیعی ندارند و سرمایه‌گذاری برای مقابله با این مخاطرات نمی‌کنند.
وی در ادامه افزود: البته در این میان اوضاع شهرداری و شورای شهر تهران برای ارتقای آگاهی‌ها بهتر است که باید این رویه از طریق مختلف استمرار داشته باشد.
زلزله در کمین تهران است، اما آمادگی بالا نیست
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از برگزاری پویش کوله زندگی خبر داد و گفت: این پویش در حال آماده‌سازی است که بزودی برای افزایش آگاهی مردم برگزار خواهد شد و تهرانی‌ها می‌توانند به طور رایگان در کارگاه‌های چهار ساعته آن شرکت کنند.
وی اضافه کرد: در این پویش به مردم آموزش داده می‌شود که آماده سازی حداقل امکاناتی در سه کوله در هر خانه‌ای برای مقابله احتمالی با زلزله لازم و ضروری است و یا آنکه همه باید بدانیم که در هر خانه‌ای یک گالن ۲۰ لیتری آب باید وجود داشته باشد که در مواجه با بحران و قطعی آب بتوانیم از آن استفاده کنیم.
تعیین نقطه امن در خانه
نصیری در ادامه گفت: باید در گوشه‌ای از خانه، محلی را به عنوان مکان امن نقطه‌گذاری و تدابیر لازم برای آن نقطه در نظر گرفته شود تا در صورت رخداد زلزله بتوان به آن مکان پناه برد تا پس از زلزله و در زمان مناسب امکان خروج از خانه نیز فراهم شود.
این مسوول حوزه بحران پایتخت از مردم خواست تا مساله زلزله را جدی بگیرند و برای مقابله با آن هرچه بیشتر بر آگاهی‌های خود بیفزایند.
منبع: ایرنا