سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

باید برای تیم‌های حاضر در لیگ تشویقی گذاشت/قهرمان مشخص است

مهر | ورزشی | شنبه، 28 مهر 1403 - 08:58
مربی وزنه‌برداری ایران معتقد است در شرایطی می‌توان لیگ وزنه‌برداری را پویا کرد که برای تیم‌های حاضر در لیگ تشویقی در نظر گرفت و تا تعداد تیم‌ها و رقابت بین آنها افزایش پیدا کند.
ليگ،مسابقات،انگيزه،ايران،شرايط،حضور،موضوع،تيم،شركت،نظرم،خورش ...

به گزارش خبرنگار مهر، هفته نخست لیگ برتر وزنه‌برداری ایران به میزبانی رشت برگزار و تیم مناطق نفت خیز جنوب صدرنشین لیگ وزنه‌برداری بزرگسالان شد.
در این دوره از مسابقات تیم ذوب آهن که قهرمان سال گذشته مسابقات بود انصراف داده است.
علی اکبر خورشیدی سرمربی سابق تیم ملی وزنه‌برداری بانوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره هفته اول رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری گفت: از زمان علی مرادی لیگ وزنه‌برداری ایران راه‌اندازی شد و فکر می‌کنم حدود ۲۵ سال پیش این مسابقات آغاز به کار کرد.
از همان زمان تا به الان مسابقات لیگ وزنه‌برداری هر سال برگزار و ایران جزو کشورهای پیشتاز در برگزاری مسابقات لیگ است.
در تمامی این سال‌ها مسابقات لیگ با نوسانات تیم‌ها همراه بوده به این صورت که شاهد کاهش یا افزایش تیم‌های شرکت کننده بودیم اما این مسابقات عامل اصلی انگیزه به وزنه‌برداران بوده است.
وی گفت: هیچ زمانی به غیر از تیم‌های خوزستانی سایر تیم‌ها به صورت ثابت در لیگ وزنه‌برداری حضور نداشتند و شاید همین موضوع یکی از ضعف‌های لیگ محسوب می‌شود.
البته که شرایط سخت اقتصادی و تیمداری در لیگ باعث این اتفاق شده و این موضوع اجتناب ناپذیری بوده است.
تیم‌های نظامی هم همیشه در لیگ حضور دارند اما بودجه آن‌ها بسیار مختصر و ناچیز است.
کارشناس وزنه‌برداری ایران در مورد انتقادهای مطرح شده مبنی بر عدم پویایی مسابقات لیگ وزنه‌برداری عنوان کرد: اگر روند لیگ وزنه‌برداری را در تمام این سال‌ها بررسی کنیم در هر دوره نکات مثبت و منفی داشته و همه رشته‌های ورزشی همین شرایط را دارند.
هزینه تیمداری برای باشگاه‌ها خیلی بالاست و به نظرم باید عوامل تشویقی برای تیم‌ها درنظر گرفته شود تا کیفیت لیگ ارتقا پیدا کند.
به عنوان مثال باید مجوز مسابقات برون مرزی به تیم‌های حاضر در لیگ داده شود یا اینکه پاداش برای آن‌ها درنظر گرفته شود این موارد باعث بالا رفتن انگیزه تیم‌ها می‌شود.
خورشیدی تأکید کرد: در زمان فدراسیون قبل مسابقات لیگ باشگاه های آسیا را داشتیم و از ایران یک یا دو تیم شرکت می‌کردند.
این امتیاز انگیزه تیم‌ها را بالا می‌برد و باعث می‌شد تا در لیگ داخلی شرکت کنند.
به نظرم باید هم در رده بزرگسالان و هم جوانان به تیم‌ها انگیزه بدهیم تا خروجی خوبی داشته باشند.
عوامل تشویقی زمینه رشد و انگیزه وزنه‌برداران را بالا می‌برد و نقطه عطفی برای ورزشکاران رده دوم و سوم می‌شود که بتوانند در مسابقات برون مرزی هم روی تخته بروند.
وی در پاسخ به این سوال که کیفیت فنی هفته اول مسابقات لیگ چطور بود، گفت: به هر حال وزنه‌برداری رشته‌ای است که ورزشکاران آن همیشه در اوج آمادگی نیستند و این موضوع کاملاً طبیعی است.
وضعیت محاسبه جدول لیگ وزنه‌برداران هم روی کیفیت فنی مسابقات تأثیرگذار خواهد بود.
به همین خاطر تیم‌ها باید از نیروهای آماده‌تری استفاده کنند، البته برخی از ملی‌پوشان هم غایب بودند که جز کم و کاستی‌های لیگ به حساب می‌آید.
خورشیدی تأکید کرد: البته ما باید شرایط را یا به صورت سهمیه بندی یا به صورت مقررات برای حضور ملی‌پوشان وزنه‌برداری در لیگ فراهم کنیم تا آن‌ها هم انگیزه داشته باشند در این مسابقات شرکت کنند.
البته در این میان پیش می‌آید که برخی به دلیل شرایط جسمانی یا هر موضوع دیگری در لیگ حضور پیدا کنند که کاملاً طبیعی است اما به صورت کلی باید حضور ملی‌پوشان در لیگ پررنگ‌تر شود.
کارشناس وزنه‌برداری ایران در پاسخ به این سوال که آیا در لیگ وزنه‌برداری قهرمان از پیش مشخص شده یا خیر گفت: به نظرم در رده جوانان رقابت بین تیم‌ها خیلی بیشتر است و به همین خاطر لیگ قابل پیش‌بینی نیست اما در لیگ برتر به خاطر اینکه تیم‌ها بیشتر هزینه می‌کنند و وزنه‌برداران بهتری جذب می‌کنند، طبیعی است در این شرایط فاصله تیم‌های اول و دوم بیشتر است و قهرمان لیگ قابل پیش‌بینی خواهد بود.
وقتی تعداد تیم‌ها اندک باشد رقابت هم کاهش پیدا می‌کند.
تنها چاره این است که تیم‌ها در لیگ افزایش پیدا کنند که در این صورت رقابت بیشتر شود.