خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

شهرستانی کوچک با دشت‌های سحرآمیز لوبیا/ اینجا قطب تولید لوبیا است

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 00:24
خرم‌آباد - شهرستان ازنا در استان لرستان علی‌رغم اینکه شهرستانی کوچک است؛ ولی بخش عمده‌ای از لوبیای کشور را تولید می‌کند.
لوبيا،كشور،لرستان،شهرستان،ازنا،توليد،هكتار،برداشت،كشاورزي،كش ...

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است که بخش عمده‌ای از آمار اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است و توسعه اقتصادی کشور در گرو رونق آن است.
ازنا قطب تولید لوبیای کشور
شهرستان ازنا با دشت‌ها و زمین‌های حاصلخیز و قرارگرفتن در دامنه اشترانکوه و بهره‌مندی از منابع آبی این رشته‌کوه از ظرفیت بالایی در زمینه کشاورزی برخوردار است به‌گونه‌ای که در هر سال زراعی تعدادی از کشاورزان نمونه استان و کشور از این شهرستان انتخاب می‌شوند.
کشت و تولید لوبیا به‌عنوان یکی از محصولات کشاورزی در شهرستان ازنا از رونق خاصی برخوردار است به‌گونه‌ای که می‌توان از این شهرستان به‌عنوان قطب تولید لوبیا در کشور نام برد.
شرایط آب‌وهوایی مناسب، انجام کشت به‌صورت مکانیزه و استفاده از بذر اصلاح شده سبب شده کشاورزان شهرستان ازنا مقام اول تولید لوبیا در کشور را به خود اختصاص دهند.
ثبت رکورد برداشت ۵ هزار کیلوگرم لوبیا در هر هکتار
سید عماد شاهرخی رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: در لرستان بیش از ۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار زیر کشت انواع لوبیا شامل قرمز، چیتی و سفید رفته است.
وی عنوان کرد: حدود ۵۰ درصد از لوبیای لرستان در شهرستان ازنا کشت می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود با بیان اینکه شهرستان ازنا قطب تولید لوبیای لرستان به شمار می‌رود، افزود: میانگین برداشت لوبیا در هر هکتار در لرستان دو هزار و ۷۰۰ کیلوگرم است.
شاهرخی، گفت: در مزارعی که کشاورزان پیشرو ما نکات فنی و علمی را رعایت کرده‌اند، رکورد برداشت را تا پنج هزار کیلوگرم در هر هکتار را ثبت کرده‌ایم.
لرستان دومین استان تولید لوبیای کشور
وی تأکید کرد: لوبیا از محصولات آب‌دوست به شمار می‌رود، اما کشاورزان پیشرو استان به بهره‌گیری از شیوه‌های نوین آبیاری، ضمن افزایش بهره‌وری از آب، هزینه‌های مدیریت مزرعه را هم تا ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ادامه سخنان خود با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف بذر با استفاده از روش‌های فنی و علمی، تصریح کرد: این امر موجب صرف جلویی ۲۵ میلیون‌تومانی هزینه‌ها در هر هکتار می‌شود.
شاهرخی، بیان داشت: سطح زیر کشت لوبیا در کشور امسال ۱۰۰ هزار هکتار با میانگین برداشت دو تن در هر هکتار است و در مجموع ۲۰۰ هزار تن لوبیا برداشت می‌شود، در این راستا لرستان بعد از استان فارس در جایگاه دوم تولید قرار دارد.
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود که امسال بیش از ۴۰ هزار تن انواع لوبیا از سطح مزارع لرستان برداشت شود.
بنابراین گزارش، باتوجه‌به این ظرفیت‌ها و قطب تولید لوبیا در کشور عدم وجود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی در شهرستان ازنا باعث انتقال این محصول به شهرهای مجاور و دیگر نقاط کشور شده است.
این در حالی است که می‌توان با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و مراکز خرید رسمی، از این ظرفیت نهایت استفاده را برد و بخشی از مشکل بیکاری در شهرستان ازنا را نیز بهبود بخشید.