خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تراز عملیاتی سرمایه‌ای و مالی لایحه بودجه ۱۴۰۴ منفی است

مهر | سیاسی | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 10:45
نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: همچنان تراز مالیاتی لایحه بودجه منفی بوده و ای کاش رئیس جمهور توضیحاتی در این رابطه ارائه می‌دادند.
بودجه،تراز،جمهور،فروش،منابع،ارائه،دولت،رئيس،توضيحاتي،احكام،د ...

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی قوامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، ۱ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی ضمن تشکر از رئیس جمهور بابت تقدیم به موقع اولین لایحه بودجه ۱۴۰۴ که براساس ماده ۱۸۲ آئین‌نامه داخلی مجلس صورت پذیرفت، گفت: لایحه بودجه مهم‌ترین، اساسی‌ترین و فنی‌ترین مرحله آن توسط دولت بوده است، براساس چهاربندی که در ماده ۱۸۲ آئین‌نامه گذاشته شده است.
نماینده مردم اسفراین بام و صفی آباد در مجلس شورای اسلامی افزود: آقای رئیس جمهور باید درخصوص احکام مورد نیاز بر اجرای بودجه کل کشور توضیح می‌دادند که آیا احکام غیر بودجه‌ای را هم آورده‌اند، چون بودجه محل انعکاس قوانین دائم است و یکی از گرفتاری‌های ما در سال‌های گذشته احکام غیربودجه‌ای است، یعنی علاوه بر بودجه‌نویسی، قانون‌نویسی نیز می‌کنیم که قوانین بالا دستی را تحت شعاع قرار می‌دهیم لذا در این باره توضیحاتی ارائه نشد.
وی بیان کرد: درخصوص سقف منابع عمومی دولت که به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی سرمایه‌ای، مالی ارائه شده است از جمله مالیات، گمرک و درآمد ناشی از فروش کالاها نیز توضیح داده نشد که آیا در سال آینده که درآمدهای مالیاتی به بیش از یک میلیون ۷۰۰ هزار میلیارد افزایش پیدا خواهد کرد به لحاظ پایه‌ای تغییر صورت خواهد گرفت.
به طور مثال نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۱۱ درصد شده است و این از چه منابع درست درآمدهای شایسته و احقاقی کسب شده است که همه اینها نیازمند توضیحات بیشتر بود، اما متأسفانه توضیح داده نشد و الان هم مبهم است.
قوامی عنوان کرد: در خصوص تراز عملیاتی سرمایه‌ای و مالی باید گفته شود، همچنان تراز مالیاتی منفی بوده و ای کاش رئیس جمهور توضیحاتی در این رابطه ارائه می‌دادند که تراز عملیاتی منفی چگونه می‌خواهد جبران شود، یعنی بیاییم دوباره از طریق فروش نفت تراز سرمایه‌ای و مالی که فروش اوراق است و این فروش اوراق دارای آثار منفی بوده است و در طول این سال‌ها چون دولت خودش اوراق را منتشر می‌کرده است، بنابراین منابع بورس را به گروگان می‌گرفته است و بانک‌ها هم تکلیف می‌کنند، اینها به کسری بودجه کمک می‌کند لذا رئیس جمهور باید در راستای شفافیت بودجه توضیحاتی ارائه می‌دادند که آقای پورمحمدی لطف کنند در این رابطه بیان نمایند که ویژگی‌های متمایز کننده اولین بودجه دولت وفاق چیست؟
و چه فرقی با لوایح سال‌های قبل دارد؟
ما می‌خواهیم بدانیم که گرفتار دور تسلسل سال‌های گذشته نشویم، درخصوص برآورد منابع و مصارف بودجه سناریوهای بدبینانه و خوش بینانه و متوسط بیان نشده است.