خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پزشکیان در مجلس: تقویت بنیه دفاعی از اصول بودجه 1404 است

تسنیم | سیاسی | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 10:45
رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط منطقه و تهدیدات علیه ملت ایران، تقویت بنیه ی دفاعی از اصول ما در بودجه 1404 بوده است.
بودجه،پزشكيان،مجلس،دولت،محرومين،اصل،منابع،آينده،مد،حمايت،تقد ...

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه‌ی علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیم لایحه بودجه 1404 کشور، طی سخنانی بیان کرد: امیدوارم با کمک مجلس بتوانیم راهی که تصمیم گرفتیم با وفاق پیش ببریم را طی کنیم.
امروز بودجه سال آینده را که دست‌رنج دو ماه کار مستمر همکارانم در دولت بوده، برای بررسی به مجلس تقدیم می‌کنم.
وی افزود: بودجه‌ی امسال با اطلاع از دغدغه‌ی مجلس و به پشتوانه تجربه طولانی حضور در مجلس و بر اساس تعهدات با مردم در دوران انتخابات تدوین شده است.
متعهدم که در مسیر وفاق حرکت کنم؛ هرگونه اصلاح اقتصادی صرفاً با وفاق محقق می‌شود و در بودجه نیز تلاش کردیم تمام گروه‌ها و اقشار را ببینیم.
رئیس‌جمهور گفت: سعی کردیم اعداد را واقعی بنویسیم و موارد در توان اجرا را تعهد کنیم.
این بودجه نتیجه‌ی جلسات متعدد با اساتید دانشگاه‌، روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس و کارشناسان دولت بوده است.
پزشکیان عنوان کرد: دولت چهار اصل را در بودجه مد نظر دارد.
اصل اول دقت در اجرای برنامه‌ی هفتم بوده و در احکام وزرا نیز بر رعایت اجرای این برنامه تاکید داشته‌ام.
انطباق احکام بودجه با برنامه مد نظر بوده است.
اصل دوم عدالت‌محوری است؛ در برنامه حمایت از محرومین تدوین شده و اجرای عدالت نیز بر همه‌چیز تقدم دارد.
وی اضافه کرد: اصل سوم نیز با توجه به شرایط منطقه و تهدیدات علیه ملت ایران، تقویت بنیه‌ی دفاعی از اصول ما در این بودجه بوده است و تحقق رشد اقتصادی به‌عنوان اصل چهارم مد نظر قرار گرفت.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه بودجه‌ی جاری یکپارچه، شفافیت و جامعیت را دارد، خاطرنشان کرد: بودجه را روز اول آبان‌ماه طبق قانون تقدیم کردیم تا مجلس بتواند در زمان کافی بررسی‌های خود را داشته باشد.
امسال برای اولین‌بار تمام موارد فرابودجه‌ای شامل منابع و مصارف سازمان هندفمندی یارانه‌ها و سایر منابع تامین نفت در درون سقف بودجه قرار گرفته است و مقایسه‌ی بودجه با سنوات قبل نیازمند دقت در ارزیابی است.
پزشکیان بیان کرد: در بودجه از شناسه‌گذاری تحصصی در بودجه استفاده کردیم و ردیف‌ها و جداول بر اساس شناسه تخصصی تدوین شده است.
این مهم در سیاست‌های کلی قانون‌گذاری نیز مورد اشاره است.
تأکید ما بر پرداخت به ذی‌نفع نهایی بر اساس تخصیص اعتباری است.
وی افزود: در بخش دوم لایحه کلیات اعتبار در قالب برنامه‌ی اجرایی تقدیم مجلس خواهد شد.
برنامه‌ی افزایش ظرفیت نفت، ایجاد ذخایر دارویی، تقویت منابع بنیه دفاعی، مدیریت کنترل تعهدات و تضامین دولت، مدیریت توزیع آب، مدیریت بافت فرسوده و حمایت از مسکن محرومین در بودجه آمده است.
رئیس‌جمهور اظهار داشت: در بخش عدالت‌محوری رهنمودهای مقام معظم رهبری مد نظر بوده و اگر قرار است یک حکم شکاف را زیاد کند، آن را حذف کرده‌ایم و حمایت از محرومین و کاهش فاصله‌ی طبقاتی ملاک اصلی بوده است.
دنبال حفظ کرامت انسانی بوده‌ایم تا مشارکت مردم در اقتصاد واقع شود.
پزشکیان خاطرنشان کرد: یارانه‌ی نقدی، مستمری بهزیستی و کمیته امداد به جداول بودجه آمده و این انتقال انسجام بودجه را بهبود بخشیده و یارانه و کمک به محرومین را افزایش می‌دهد.
اگر قرار بود منابع یارانه‌ها را به فروش حامل‌های انرژی بسپاریم نمی‌توانستیم حمایت خوبی از محرومین داشته باشیم و دو برابر شدن سقف مالیات حقوق‌بگیران نیز در راستای کاهش شکاف طبقاتی است.
وی گفت: درباره‌ی قانون جوانی جمعیت که در راستای عدالت است، برنامه‌ریزی کرده‌ایم.
اعداد بودجه واقعی است و اعداد پاداش بازنشستگان دیده شده و رقم‌های مطالبات گندمکاران نیز در بودجه آمده و مصارف لازم برای متناسب‌سازی بازنشستگان دیده شده است.
منابع هدفمندسازی برای بخش سلامت طبق قانون دیده شده و سعی شده بر منابع درآمدی دقت شود.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: درباره گندمکاران بیش از سقف بودجه بود و از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم و امروز به حساب کشاورزان واریز خواهد شد.
پزشکیان عنوان کرد: بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت‌های مقام معظم رهبری است؛ از ایشان برای سال آینده خواستم مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی در زمان تدوین لایحه صادر شود و این استجازه باعث درج درآمدها و هزینه‌های واقعی شده است.
پزشکیان گفت: در بودجه‌ی سال آینده رقم بالایی برای پروژه‌های عمرانی مد نظر داریم و این پروژه‌ها 40 درصد رشد دارد.
سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از 11 به 20 درصد از کنابع بودجه‌ی عمومی رسیده است.
وی اضافه کرد: برای حمایت از تولید، مالیات اشخاص حقوقی 20 درصد تعیین و مقرر شده تغییری در نرخ خوراک گاز صنایع نداشته باشیم.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: مقرر شده کل بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تأدیه شود و بازپرداخت اصل و سود اوراق بودجه‌ای و جدید موضوع ماده 10 برنامه‌ی هفتم در سال آینده حدود 500 همت است که انتشار اوراق پیش‌بینی شده است.
پزشکیان اظهار داشت: اکثر اقتصادانان به‌دنبال اصلاحات تدریجی اقتصادی و عدم رفتار شوک‌آمیزند و اتفاق نظر دارند اصلاح در نظام ارزی و یارانه‌های سوخت ضروری است و هم‌چنین حرکت به سمت تک نرخی بودن ارز، مهم‌ترین راهکار کاهش رانت در اقتصادی است.
این برنامه به‌صورت هدفمند توسط بانک مرکزی در حال اجراست.
وی عنوان کرد: برای تأمین کالاهای اساسی و افزایش تاب‌آوری در برابر تحریم‌ها، حفظ سیاست نرخ ارز ترجیجی را در برنامه‌مان داریم و حفظ تعادل و عدم افراط و تفریط ضروری است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: از چالش‌های موجود، اصلاح یارانه‌ی انرژی در کشور است؛ مصرف بنزین در سال جاری نسبت به سال 1398 حدود 40 درصد افزایش دارد و این در حالیست که رشد جمعیت و درآمد ملی کم‌تر از این است.
هزینه‌ی تمام‌شده‌ی بنزین بدون لحاظ قیمت نفت، حدود 8000 تومن است و امسال حدود 90 همت و در صورت ادامه‌ی این وضع در سال آینده باید 130 همت واردات بنزین انجام شود؛ هر لیتر بنزین وارداتی بین 30 الی 40 هزار تومان هزینه دارد.
پزشکیان گفت: مشارکت و همدلی سیاست‌گذاران، مجریان و قانون‌گذاران نیاز است تا این ناترازی‌ها را به‌نفع محرومین، جامعه، حاکمیت و نسل آینده اصلاح کنیم.
انتهای پیام/