خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

«اهلیت» پاشنه آشیل سامانه خودنویس است

تسنیم | اقتصادی | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 10:46
عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که یکی از ایرادات سامانه خودنویس عدم احراز اهلیت است،گفت:وقتی اهلیت احراز نمی شود، باعث بروز دعوای حقوقی و شکایت می شود.
اهليت،احراز،املاك،متعاملين،سامانه،اسناد،ثبت،طرفين،هويت،خودنو ...

تورج سرباز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با بیان این‌که بر اساس ماده 50 قانون ثبت اسناد و املاک، علاوه بر احراز هویت طرفین، باید اهلیت متعاملین نیز احراز شود، تصریح کرد: به‌عنوان مثال در دفتر اسناد رسمی، از فردی که سن بالایی دارد یا شرایط روحی مناسبی ندارد، و احراز هویت نیز شده، برای سند از او امضا نمی‌گیرند.
می‌گویند حتما باید اهلیت فرد مشخص شود.
وی با طرح این پرسش که در سامانه خودنویس اهلیت متعاملین چگونه احراز می‌شود، افزود: اهلیت شخص با دو معرف از بستگان سببی یا نسبی درجه یک طرفین به‌عنوان شاهد احراز می‌شود.
وی با بیان "اهلیت کسی که محجور است چگونه در سامانه خودنویس احراز می‌شود" ادامه داد: از وزارت راه وشهرسازی می‌خواهیم به موضوع احراز اهلیت متعاملین توجه و دقت کند، چراکه عدم توجه به این مسئله تبعات را به همراه دارد.
سرباز در ادامه به نمونه‌هایی اشاره کرد و گفت: در برخی موارد طرف معامله مجنون است، چند نوع مجنون داریم؛ مجنون ادواری یکی از آن‌هاست.
در این نوع جنون، فرد در دوره‌ای سالم است و در دوره‌ای خیر.
در دوره‌ای که افاقه باشد، مانند یک فرد عادی است، اما اگر در این حالت نباشد، مجنون شده و هر نوع معامله با این فرد باطل است.
وی اضافه کرد: در جلسه‌ مشترک هیئت مدیره اتحادیه املاک با رئیس سازمان ثبت اسناد کشور و مقامات وزارت راه و شهرسازی، موضوع عدم توجه به اهلیت در سامانه خودنویس را مطرح کردم که مورد استقبال قرار گرفت.
سرباز بیان کرد: در سامانه خودنویس طرفین معامله در کافی‌نت می‌نشینند و برای آن‌ها پیامک می‌آید.
یکی از آن‌ها موجر می‌شود، یکی مستاجر، یا فروشنده و خریدار.
چنین چیزی در حوزه املاک نداریم.
حدود دو دهه است که به‌عنوان یک مشاور املاک فعالیت دارم.
اگر در معامله‌ای یکی از طرفین حالت غیرعادی داشته باشد یا وضعیت مناسبی نداشته باشد، هیچ وقت از او امضا نمی‌گیریم.
هر چند احراز هویت صورت گرفته، اما مسئله مهم اهلیت طرفین معامله است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه املاک تاکید کرد: وقتی اهلیت متعاملین احراز نمی‌شود، باعث بروز دعوای حقوقی و شکایت و نیازمند مراجعه به دادگاه و افزایش پرونده‌ها و مسائل دیگر می‌شویم.
وی در عین حال با یادآوری این‌که در سامانه کاتب، اهلیت متعاملین با استفاده از زیرساخت موجود در بنگاه‌های مشاوران املاک لحاظ شده است، گفت: یکی از حسن‌های بزرگ سامانه کاتب این است که به اداره ثبت احوال و ثبت اسناد متصل است.
بر اساس ماده 50 قانون ثبت اسناد و املاک، هرگاه مسئول دفتر در هویت متعاملین یا طرفی که تعهد می‌کند تردید داشته باشد، باید دو نفر از اشخاص معرف و معتمد حضوراً هویت آنان را تصدیق کرده و مسئول دفتر مراتب را در دفتر ثبت و به امضای شهود رسانیده و این نکته را در خود اسناد قید کند.
انتهای پیام/