خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

افت تولید پسته خاتم به دلیل قطعی برق و گرمای شدید

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 10:46
قطعی مکرر برق و تشنگی درختان پسته در استان یزد، باعث کاهش تولید و خسارتی بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان شده است.
پسته،استان،كشاورزي،توليد،يزد،جهاد،شهرستان،كاهش،خاتم،هكتار،برق

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، کاهش تولید پسته در استان یزد به دلیل قطعی‌های مکرر برق و گرمای بی‌سابقه تابستانی باعث بروز نگرانی‌هایی جدی در میان کشاورزان این استان شده است.
عباس حاجی حسینی؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در بازدید از باغات پسته شهرستان خاتم گفت: شهرستان خاتم به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید پسته کشور، همراه با شهرستان‌های ابرکوه و اردکان، به دلیل برخورداری از خاک مرغوب و آب و هوای مناسب، بهترین پسته‌های کشور را تولید می‌کند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: با این حال، مشکلات اخیر از جمله قطعی‌های برق تاثیر منفی شدیدی بر روند آبیاری این باغ‌ها گذاشته است.
وی بیان کرد: از 56 هزار هکتار باغ‌های پسته استان، انتظار می‌رفت که در هر هکتار حدود 10 تا 12 تن پسته برداشت شود، اما قطعی برق موجب خاموشی چاه‌های کشاورزی و کاهش آب‌رسانی به درختان شده و این مسئله باعث افزایش پسته‌های پوک و کاهش محصول شده است.
حاجی حسینی با اشاره به اینکه این شهرستان ظرفیت بسیار گسترده‌ای در حوزه پسته دارد افزود: خسارتی بالغ بر هفت هزار میلیارد تومان به باغ‌های پسته استان وارد شده است.
سالم پور؛ مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیر و خشک وزارت جهاد کشاورزی هم در بازدید از باغ‌های پسته شهرستان خاتم گفت: ایران با دارا بودن بیش از 534 هزار هکتار باغات پسته، جایگاه اول جهانی در سطح زیر کشت و جایگاه دوم در تولید پسته را دارد.
مدیرکل دفتر امور میوه‌های سردسیر و خشک وزارت جهاد کشاورزی افزود: با این حال، شرایط سخت امسال به دلیل گرمای شدید و ناترازی انرژی به افزایش پوکی و کاهش کیفیت پسته‌های تولیدی منجر شده است.
وی با اشاره به ارزش بالای صادرات پسته ایران که سالیانه بیش از یک میلیارد دلار ارزآوری دارد، تاکید کرد: ما در تلاشیم با پیگیری‌های لازم، خسارات وارده را جبران و از تکرار چنین مشکلاتی در سال‌های آینده جلوگیری کنیم تا بتوانیم تولید پایدار و حضور موثر در بازارهای جهانی را حفظ کنیم.
نارضایتی کشاورزان از این شرایط موجب شده تا نیاز به اصلاح زیرساخت‌ها و مدیریت بهتر منابع انرژی بیش از پیش احساس شود.
انتهای پیام/781