خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رود دره‌های تهران مجهز به سامانه هشدار سیلاب است

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 12:00
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران از تجهیز رود دره‌های پایتخت به سامانه هشدار سیلاب خبر داد.
تهران،شهر،سيلاب،وقوع،رود،موقع،هوشمند،احتمالي،مديريت،شوراي

احمد صادقی رییس کمیته شهر هوشمند شورای شهر تهران گفت: اکنون اغلب رود دره‌های تهران مجهز به سامانه هشدار سیلاب است و این سامانه‌ها همگی فعال شده علاوه بر این، امکان رصد تصویری رود دره‌ها با وجود این سیستم هوشمند، امکانپذیر است.
وی افزود: در سال‌های گذشته (منتهی به سال ۹۷) مدیریت شهری از این طریق توانست به موقع آب جاری شده به تهران را تخلیه و از وقوع سیلاب جلوگیری کند.
صادقی با بیان اینکه در شهر تهران هفت روده دره با شیب تند در کلانشهر تهران وجود دارد، اضافه کرد: شهر تهران همیشه مستعد سیلاب است و این موضوع فقط منحصر به زمستان نیست و باید در تابستان نیز همواره آماده مقابله با سیلاب و تخریب‌ها و خسارت‌های احتمالی در شهر تهران باشیم.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه آمادگی لازم برای مقابله با سیلاب‌های احتمالی در تهران وجود دارد، یادآور شد: اکنون همه انهار شهر اصلاح شده و لایروبی جوی‌های این شهر توسط مدیریت شهری انجام شده و مشکلی در این زمینه نداریم.
این عضو شورای شهر تهران درباره این اقدامات توضیح داد و گفت: وقوع سیلاب همچون زلزله ناگهانی اتفاق نمی‌افتد و پیش از وقوع بحران قابل پیش‌بینی است؛ در سیل امکان رصد و پیش‌بینی پیش از حادثه وجود دارد، زیرا سیل به طور معمول از بالا دست رخ می‌دهد، بنابراین با هشدار به موقع امکان تخلیه مکان در خطر وجود دارد.
ضمن آنکه با پیش‌بینی بارندگی‌ها که از روز‌های قبل صورت می‌گیرد، می‌توان زمان احتمالی وقوع سیلاب را پیش‌بینی کرد.
وی با اشاره به حجم بالای بارندگی‌های سال‌های ۹۶ و ۹۷ ادامه داد: مدیریت شهری با اقدام خود در راستای اصلاح انهار و لایروبی جوی‌های شهر، توانست حجم زیادی آب از ارتفاعات به خارج از تهران منتقل کند و سبب جلوگیری از وقوع سیلاب در این استان شد.
رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بارندگی‌های اخیر تهران و تدبیر به موقع شهرداری پایتخت در تعطیلی برخی بوستان‌های در مسیر روددره‌ها در این کلانشهر گفت: با این اقدام و با هشدار‌های هواشناسی از خسارت‌های احتمالی و وقوع سیلاب جلوگیری شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هنگام خطر وقوع سیلاب به موقع به رستوان‌های اطراف رود دره‌های تهران اطلاع داده می‌شود؟
افزود: این هشدار‌ها به موقع از سوی مدیریت بحران استان تهران به این اصناف داده می‌شود که باید توجه لازم را داشته باشند.
صادقی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کف‌سازی لازم در رود دره‌های تهران انجام شده است؟
ادامه داد: به نظر می‌رسد داخل تهران نیاز به کف‌سازی نداریم البته اصلاح انهار باید به صورت مرتب انجام می‌شود و البته روده‌های خارج از تهران نیز نیازمند اقداماتی است که باید مراجع متولی همچون وزارت جهاد شاورزی انجام شود.
رود دره‌های فرحزاد، درکه، دارآباد، گلابدره، دربند، ولنجک و کَن از جمله رود دره‌های تهران به شمار می‌آید.
رود دره کن طویل‌ترین مسیل شهر تهران است و پنج منطقه شهرداری از جمله منطقه ۵، ۲۲، ۹، ۲۱ و ۱۸ را در بر می‌گیرد.
منبع: ایرنا