خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

صدرنشینی بارزانی‌ها و مشکلات در راه تشکیل کابینه جدید - تسنیم

تسنیم | بین‌الملل | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 12:52
حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان که دو حزب اصلی و حکمران این منطقه هستند، بیشترین شمار کُرسی های پارلمان جدید را به خود اختصاص داده اند.
كردستان،اقليم،ميهني،پارلماني،اتحاديه،حزب،انتخابات،عراق،دمكرا ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم،کمیسیون عالی انتخابات عراق نتایج برگزاری ششمین دوره انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان را اعلام کرد.
بر این اساس، حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان که دو حزب اصلی و حکمران این منطقه هستند، بیشترین شمار کُرسی‌های پارلمان جدید را به خود اختصاص داده اند.
در این دوره از انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان، حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی به 40 کُرسی دست یافت.
اتحادیه میهنی کردستان نیز به رهبری بافل طالبانی با کسب 24 کُرسی در رتبه دوم جای گرفته است.
اما مهمترین نکته مرتبط با این دوره از انتخابات اقلیم کردستان، قدرتنمایی جنبش نسل جدید به رهبری شهسوار عبدالواحد است.
این جنبش در سال 2017 با کمپین « نه به رفراندوم مسعود بارزانی» تشکیل شد و پس از آن به یک حزب سیاسی جدید با نگرشی متفاوت در این منطقه تبدیل گردید.
جنبش نسل جدید در این دوره از انتخابات پارلمانی اقلیم در حالی به 15 کُرسی دست یافت که شمار کُرسی‌های آن در انتخابات پارلمانی سال 2018 اقلیم کردستان 8 کُرسی بوده است.
جریان‌های سیاسی اسلامی اقلیم کردستان در این دوره از انتخابات پارلمانی محلی عملکرد چندانی نداشته و جدای از اتحاد اسلامی کردستان که موفق به کسب 7 کُرسی شده است، جماعت عدالتخواهی کردستان (جماعت اسلامی سابق)، جنبش اسلامی کردستان و جنبش رابطه اسلامی کردستان با شکست بزرگی مواجه شده اند، به ویژه جماعت عدالتخواهی کردستان به رهبری علی باپیر که تنها موفق به کسب 3 کُرسی شده است.
انتخابات ششمین دوره پارلمانی اقلیم کردستان برای احزاب و جریان‌های تازه تاسیس نیز خوش یُمن نبوده است.
جریان موضع ملی که علی محمد صالح دبیر اجرایی آن است موفق به کسب 4 کُرسی شد و جبهه خلق به رهبری لاهور شیخ جنگی رئیس مشترک سابق اتحادیه میهنی کردستان، تنها یک کُرسی پارلمانی را به دست آورده است.
با اعلام نتایج انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان، سناریوهای متعددی جهت تشکیل کابینه جدید این منطقه مطرح شده است.
محتمل ترین گزینه، همان روند همیشگی مشارکت حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان است که کنترل مناطق ویژه خود را در اختیار دارند.
البته بافل طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان اعلام کرده است رضایت چندانی به نخست وزیری مجدد مسرور بارزانی ندارد.
این در حالیست که حزب دمکرات کردستان عراق بر نامزدی وی تاکید کرده است.
احتمال ائتلاف حزب دمکرات کردستان عراق و جنبش نسل جدید نیز وجود دارد.
در این سناریو، اتحادیه میهنی کردستان از دایره مشارکت در کابینه خارج خواهد شد.
سناریوی فوق به دلایلی همچون قدرت سیاسی و نظامی اتحادیه میهنی و همچنین تاکید همیشگی جنبش نسل جدید بر عدم همراهی با بارزانی‌ها و طالبانی‌ها در حکمرانی اقلیم ممکن است عملیاتی نگردد.
از سوی دیگر، حزب دمکرات کردستان عراق می‌تواند با اقلیت های قومی و دینی، اتحاد اسلامی کردستان، جماعت عدالتخواهی و ....
وارد ائتلاف شود و با کسب اکثریت پارلمانی، کابینه جدید را تشکیل دهد که این سناریو هم به دلیل اعلام رسمی اتحاد اسلامی کردستان مبنی بر عدم مشارکت در کابینه جدید منتفی است.
اتحادیه میهنی کردستان نیز گزینه‌هایی برای ائتلاف سازی و تشکیل کابینه جدید اقلیم کردستان در پیش دارد اما واقعیت‌های سیاسی، نظامی و جغرافیایی بیش از سه دهه گذشته کردستان عراق نشان داده است که تشکیل حکومت اقلیم تنها با مشارکت حزب دمکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان میسر است و در صورت حذف هر یک از این احزاب، حکومت جدید در مناطق تحت کنترل آنان فاقد اختیار خواهد بود.
انتهای پیام/