خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

انرژی صندوق توسعه ملی را با حاشیه سازی هدر ندهید

تسنیم | سیاسی | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 13:52
اظهارات غیر علمی و با ادبیات تند نه تنها کمکی به اصلاح امور نمی کند بلکه باعث می شود ظرفیت های صندوق توسعه ملی، که می تواند در توسعه زیرساخت های کشور نقشی کلیدی ایفا کند، به درستی مورد بهره برداری قرار نگرفته و در فضای تقابل های سیاسی هدر برود.
صندوق،توسعه،اقتصادي،ملي،كشور،سياسي،غضنفري،تند،نهادهاي،فضاي،ت ...

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم- رئیس صندوق توسعه ملی در طی چندماه اخیر با اظهارنظرهای رسانه‌ای متعدد و گاه جنجالی، توجه‌ها را به خود جلب کرده است.
با این حال، این اظهارات، به جای ایجاد تشریح عملکرد صندوق توسعه ملی، اغلب حاشیه‌سازی‌های سیاسی و رسانه‌ای را هدف گرفته است.
این اظهارات غیر علمی و بعضاً همراه با ادبیات تند، نه تنها کمکی به اصلاح امور نمی‌کند بلکه باعث می‌شود ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، که می‌تواند در توسعه زیرساخت‌های کشور نقشی کلیدی ایفا کند، به درستی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و در فضای تقابل‌های سیاسی هدر برود.
استدلال‌های علمی را با حاشیه سازی ذبح نکنید
یکی از مواضع جنجالی مهدی غضنفری که در روزهای اخیر بازنشر یافته است، اظهارات او در موضوع بهره‌برداری از میادین گازی و نفتی مشترک با کشورهای همسایه بود.
او بارها اعلام کرده که صندوق توسعه ملی آمادگی دارد با همکاری بخش خصوصی، سهم ایران را از این میادین افزایش دهد و از این طریق، بخشی از مطالبات خود را از دولت تسویه کند اما مخالفت‌های نهادهای دیگر از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام باعث شد تا این طرح‌ها به سرانجام نرسد.
غضنفری در اظهار نظری تند، این مخالفت‌ها را ناشی از «نگاه‌های کمونیستی، حسادت و نفهمی» دانست.
ادبیات تند او در این مسئله به جای ایجاد تعامل سازنده و تلاش برای پیشبرد ایده‌های از طریق گفتمان علمی، به تقابل های غیر ضرور منجر می‌شود.
نکته مهم در اینجا این است که مواضع غضنفری اگرچه ممکن است از دید او منطقی باشد و با توجه به شرایط اقتصادی کشور، ضرورت افزایش بهره‌برداری از منابع مشترک با همسایگان مطرح شود، اما شیوه بیان او و حمله به نهادهای تصمیم‌گیر همچون مجمع تشخیص مصلحت نظام، به جای هموار کردن مسیر این طرح‌ها، موجب پیچیده‌تر شدن فضای تصمیم‌گیری می‌شود.
حتی اگر همان‌طور که غضنفری گفته، مخالفت مجمع تشخیص ناشی از بدفهمی باشد، این روش برخورد غیرمحترمانه و بیان الفاظ تند نسبت به یکی از نهادهای مهم تصمیم سازی کشور، تنها فضای دعوای علمی را به سمت نزاع‌های سیاسی می‌کشاند و اختلافات موجود را تشدید می‌کند.
مهدی غضنفری به عنوان رئیس صندوق توسعه ملی وظیفه دارد تا از ظرفیت‌های این صندوق برای توسعه اقتصادی کشور به بهترین نحو استفاده کند.
با این حال، تمرکز بیش از حد بر حاشیه‌سازی‌های سیاسی و بیان انتقادات تند و غیرمحترمانه نسبت به دیگر نهادهای کشور، نه تنها کمکی به پیشبرد اهداف صندوق نمی‌کند، بلکه بازدهی استفاده از ظرفیت‌های موجود را نیز پایین می‌آورد.
در واقع، به جای آنکه انرژی و تمرکز صندوق توسعه ملی صرف حل مسائل اقتصادی و ارتقای زیرساخت‌های کشور شود، این انرژی در کشمکش‌های رسانه‌ای و سیاسی هدر می‌رود.
جای شاکی و متهم را عوض نکنید
یکی دیگر از اظهارنظرهای جنجالی پیشین غضنفری که واکنش‌های منفی زیادی را در فضای رسانه‌ای و سیاسی به دنبال داشت، توییت او درباره تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران بود.
در حالی که امام خمینی (ره) این واقعه را انقلاب دوم نامیدند و از آن به عنوان یکی از مقاطع مهم تاریخ انقلاب اسلامی یاد کردند، غضنفری در توییتی غیرمنتظره این اقدام را «سنگی در چاه انداختن» توصیف کرد.
او در این توییت اظهار داشت: «عده‌ای دانشجو با تسخیر سفارت آمریکا، یک کار بیهوده انجام دادند که هنوز کسی نتوانسته آن سنگ را از چاه بیرون آورد.»
این نوع اظهارنظرها نه تنها موجب ایجاد جنجال‌های رسانه‌ای می‌شود، بلکه می‌تواند بر وجهه شخصی و مدیریتی او نیز تأثیر منفی بگذارد.
تسخیر لانه جاسوسی آمریکا که از سوی مردم و مسئولان جمهوری اسلامی به عنوان یکی از نمادهای ایستادگی در برابر استکبار جهانی شناخته می‌شود، از سوی رئیس یکی از مهم‌ترین نهادهای اقتصادی کشور به عنوان یک اقدام بی‌حاصل توصیف می‌شود.
این تناقض در ادبیات و نگرش به وقایع تاریخی، به جای ایجاد گفتمان سازنده، به بحث‌های غیرضروری و حاشیه‌سازی‌های سیاسی دامن می‌زند و توان اجرایی و تمرکز صندوق توسعه ملی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
ظرفیت رسانه‌‌ای برای منافع ملی استفاده شود نه حواشی سیاسی
نکته دیگری که در مورد رفتار رسانه‌ای غضنفری قابل تأمل است، این است که او به جای بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای تبیین دقیق برنامه‌های صندوق توسعه ملی و جلب اعتماد عمومی، از این فضا برای بیان مواضع تند و حملات شخصی به نهادهای دیگر استفاده می‌کند.
این رویکرد نه تنها موجب افزایش بی‌اعتمادی عمومی می‌شود، بلکه می‌تواند به بحران‌های جدیدی در فضای تصمیم‌گیری اقتصادی منجر شود.
یکی از مهم‌ترین پیامدهای رسانه‌ای شدن اختلافات داخلی و اظهارات تند مسئولان، تأثیرات منفی بر اعتماد عمومی نسبت به نهادهای اقتصادی و مدیریتی است.
غضنفری به عنوان رئیس صندوق توسعه ملی باید از حواشی سیاسی و رسانه‌ای فاصله بگیرد و تمرکز خود را بر حل مسائل اقتصادی کشور معطوف کند.
از وجهه مدیریتی خودصیانت کنید
ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی برای توسعه زیرساخت‌های کشور حیاتی است و اگر به درستی مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند در رشد اقتصادی کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم نقش مهمی ایفا کند.
اما حاشیه‌سازی‌های رسانه‌ای و بیان مواضع غیرسازنده تنها موجب کاهش میزان بهره‌وری از این ظرفیت‌ها خواهد شد.
یکی از اصلی‌ترین وظایف صندوق توسعه ملی، تأمین منابع مالی برای پروژه‌های زیرساختی و توسعه‌ای کشور است؛ اما با تبدیل شدن مسائل اقتصادی به سوژه‌های سیاسی، زمینه برای سوءاستفاده برخی جریان‌ها و کاهش کارایی این نهاد فراهم می‌شود.
اگر غضنفری به جای تمرکز بر حل مشکلات صندوق و ارائه راه‌حل‌های اقتصادی، همچنان به حاشیه‌سازی‌ها ادامه دهد، هم وجهه مدیریتی او خدشه‌دار می‌شود و هم ممکن است صندوق به جای حل مشکلات اقتصادی، خود به یک مسئله جدید در فضای اقتصادی کشور تبدیل شود.
انتهای پیام/