خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

بیش از ۲۰۰ گونه پرنده وارد زیستگاه‌های آذربایجان غربی می‌شود

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 14:58
ارومیه-رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ورود پرندگان مهاجر به زیستگاه‌های استان آغاز شده و سالانه میزبان بیش از ۲۰۰ گونه پرنده می شوند.
پرندگان،آبزي،مهاجر،انواع،استان،جزو،حسنلو

بهزاد شیرپنجه در گفت و گو با مهر با بیان اینکه آذربایجان غربی در مسیر مهاجرتی پرندگان واقع شده است، گفت: سالانه ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار بال پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی وارد زیستگاه‌های این استان می‌شوند.
وی ادامه داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده حدود ۳۱۵ گونه پرنده در استان شناسایی شده‌اند که از این میزان بیش از ۲۰۰ گونه جزو پرندگان مهاجر هستند.
شیرپنجه با اشاره به اینکه تالاب‌های کانی برازان، سولدوز، درگه سنگی، حسنلو، سد حسنلو و سد و رودخانه ارس، عمده ترین جمعیت‌های پرندگان را در زمان مهاجرت میزبانی می‌کنند، اظهار کرد: سرشماری این گونه‌ها توسط کارشناسان اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائرژنتیکی طی ماه‌های دی و بهمن انجام می‌شود.
وی بیان کرد: انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی و پرندگان شکاری جزو پرندگان مهاجر محسوب می‌شوند که عمدتاً شامل، غاز خاکستری، انقوت، کفچه نوک، انواع آبچلیک، انواع خوتکا، انواع کشیم جزو گونه‌هایی هستند که بیشترین حضور را در بین پرندگان مهاجر دارند.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش، موزه تاریخ طبیعی و ذخائرژنتیکی یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی استان این پرندگان تا زمانی که شرایط آب و هوایی اجازه دهد، زمستان را در تالاب‌های استان سپری می‌کنند و با شروع اسفند و یا اواخر زمستان به تدریج به زیستگاه‌های اصلی خود بر می‌گردند.