خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

پوتین: استفاده از ارزهای ملی خطرات ژئوپلیتیک را کاهش می‌دهد

مهر | بین‌الملل | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 14:58
رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نشست سران بریکس تأکید کرد که استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری بین کشورها، خطرات ژئوپلیتیک را کاهش می‌دهد.
روسيه،بريكس،كرملين،پوتين،مسكو،معاملات،تجاري،دلار،روابط،ملي،ت ...

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه نشست سران گروه «بریکس» در دیدار با «دیلما روسف» رئیس بانک بریکس (بانک توسعه جدید) تأکید کرد که استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری خطرات ژئوپلیتیک را کاهش می‌دهد.
دیلما روسف نیز گفت: بریکس می‌تواند فضاهای جدید همکاری در بین کشورهای جنوب را کشف کند.
کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسیه و ایران در معاملات متقابل تقریباً به طور کامل ارزهای خارجی را کنار گذاشته و از ارز ملی بهره می‌برند.
در بیانیه کرملین همچنین اشاره شده است که دو کشور بیش از ۹۶ درصد پرداخت‌های متقابل را با «روبل» و «ریال» انجام می‌دهند.
به گفته کرملین، حجم تجارت دوجانبه تنها در هشت ماه نخست امسال، ۱۲.۴ درصد افزایش داشته که این رقم در سال ۲۰۲۳ بیش از ۴ میلیارد دلار بود.
در بخشی از این بیانیه تاکید شده است: رهبران دو کشور توجه به توسعه تجاری و روابط اقتصادی را در اولویت قرار می‌دهند.
به گفته کرملین، روسیه و ایران به طور مشترک در حال توسعه چندین پروژه بزرگ در حوزه حمل و نقل و انرژی شامل احداث واحدهای جدید تولیدی در نیروگاه اتمی بوشهر و کریدور بین‌المللی شمال به جنوب که سن‌پترزبورگ را به شهر بندری بمبئی هند متصل می‌کند، فعالیت و همکاری می‌کنند.
مسکو تاکید کرده است که روابط میان دو کشور «رو به رشد» است و کرملین انتظار دارد که این روابط در آینده به سطح «شراکت جامع راهبردی» برسد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار است در حاشیه اجلاس «بریکس »(۲۲ تا ۲۴ اکتبر / اول تا سوم آبان) با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران ملاقات کند.
پزشکیان و پوتین پیشتر از طریق تماس تلفنی و همچنین اوایل اکتبر در اجلاسی در عشق‌آباد با یکدیگر گفتگو کردند.
روسیه به طور جدی و پویا استفاده از دلار را در معاملات بین‌المللی خود کاهش داده وبیش از ۹۵ درصد توافقات و قراردادهای تجاری دوجانبه بین مسکو و پکن با «یوآن» و «روبل» انجام می‌شود.
میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه در ماه آگوست این مساله را تأیید کرد.
رویترز هفته گذشته گزارش داد که مسکو قصد دارد تا در اجلاس بریکس، طرح خود را برای ایجاد یک سازوکار مالی جدید بین‌المللی ارائه کند.
این طرح سازوکار پرداخت جدیدی را شامل می‌شود که کشورهای مشارکت‌کننده در آن را قادر می‌سازد تا در معاملات بین‌المللی عملاً دلار را دور زده و به ارز ملی خود تکیه کنند.