خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

جایزه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به فیلم «کوتی» رسید

مهر | فرهنگی و هنری، فرهنگی و هنری | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 15:12
جایزه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش ویژه کتاب و سینمای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به فیلم «کوتی» رسید.
كتاب،فيلم،نهاد،ترويج،سينما،عمومي،حضور،توجه،ايران،كرماني،اقتب ...

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین اختتامیه بخش ویژه کتاب و سینمای چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران شامگاه دوشنبه ۳۰ مهر با حضور جمعی از سینماگران و مدیران فرهنگی‌هنری در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
بخش ویژه «کتاب و سینما» در این جشنواره به منظور رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران اسلامی به عنوان عناصر هویت ملی و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، برای تجلیل از فیلم و فیلم‌نامه‌های تولید شده با موضوع «کتاب و کتاب‌خوانی، صنعت نشر، اقتباس ادبی، پاسداشت و سرگذشت مؤلفین و ناشرین و خادمین حوزه نشر» توسط خانه کتاب و ادبیات ایران و انجمن سینمای جوانان ایران ایجاد شده است.
نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز پس از بررسی ۲۷ اثر راه‌یافته به این بخش، در این مراسم جایزه خود را به خاطر پرداخت درست مواجه شدن با ترس کودکانه و نوجوانانه به همراه پرهیز از خشونت غیرواقعی، قضاوت همه‌جانبه و غیریک‌سویه درباره دنیای بزرگترها، استفاده خوب از لوکیشن خاص (که برای مخاطب کودک و نوجوان امروز ناآشنا است)، توجه به اقتباس از کتاب، انتقال شیرینی متن هوشنگ مرادی کرمانی و فضای خاص زبان او به بیان سینمایی و بازتاب دادن جهان کودکی در سینما (در دوره‌ای که این سینما کم‌فروغ شده است)، توسط محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد به سهیلا پورمحمدی برای فیلم «کوتَی» اهدا کرد.
فیلم «کوتی» اقتباسی از داستان حمام کتاب «تنور» هوشنگ مرادی کرمانی و روایتی از حضور پسربچه‌ای در محیط بیگانه، که او را با ترس‌هایش مواجه می‌کند، است.
همچنین نهاد به دلیل محور قراردادن یک داستان انتزاعی و تلفیق موفق آن با فضایی واقعی و امروزین، توجه به آرامش‌بخشی و فضاآفرینی کتاب و خواندن در دل بحران، بهره‌گیری از کتابخانه به عنوان فضای فیزیکی فیلم، پایان امیدبخش با توجه به حضور ناگزیر کودک در موقعیت خشن جنگ و صمیمیت نسبی بیان، از فیلم «شازده کوچولو» ساخته عمار خطی تقدیر کرد.
سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات؛ محمدرضا اسفاری، مدیرکل ترویج کتابخوانی و امور فرهنگی و محمدمهدی زرافشان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل ارزیابی آثار برای اهدای جایزه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را برعهده داشتند.