خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

توسعه و مرمت زیرساخت‌های گردشگری جیرفت آغاز شد

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 15:12
کرمان_رئیس اداره ثبت آثار میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری و مرمت در تپه باستانی کنار صندل جیرفت آغاز شده است.
صندل،باستاني،مرمت،باستان،گردشگري،عليدادي،جيرفت

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیدادی سلیمانی، ظهر سه شنبه گفت: با تخصیص اعتبارات ملی به میزان بیش‌از ۱۹ میلیارد ریال مرمت قسمتی از تپه باستانی کنار صندل جیرفت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری این منطقه در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: در حوزه مرمت کنار صندل حفاظت اضطراری، مرمت با خشت، عایق کاری سنتی و اندودکاری و بندکشی و در بخش زیرساخت گردشگری فراهم کردن شرایط بهتر بازدید و حضور گردشگران در این محوطه باستانی و منطقه نمونه گردشگری کنار صندل جیرفت انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه تپه‌ها و محوطه باستانی کنار صندل بقایای یکی از کهن‌ترین مراکز شهرنشینی دنیای باستان به شمار می‌روند گفت: کاوش‌های باستان شناختی این تمدن شهر دنیای باستان طی سال‌های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶ انجام شده و پس‌از یک وقفه چندین ساله مجدداً این کاوش‌ها از بهمن‌ماه ۱۴۰۲ از سر گرفته شد.
علیدادی سلیمانی افزود: طی این کاوش‌ها بخش‌های قابل‌توجهی از دژ حاکم‌نشین که در مرکز این شهر باستانی قرار داشته است، فضاهای مسکونی و کارگاهی، کوره‌های ذوب مس و یک معبد آشکار شده‌است.
وی تصریح کرد:: از مهم‌ترین دستاوردهای این کاوش‌ها می‌توان به کشف الواحی از جنس آجر اشاره کرد که از اولین نمونه‌های خط و نگارش در دنیا بشمار می‌رود.