خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

رویکرد علمی و مسئولانه رسانه‌ها به خودکشی مایه نجات می‌شود - تسنیم

تسنیم | استان‌ها | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 15:12
در نخستین نشست آموزشی "انعکاس صحیح اخبار خودکشی"؛ رویکرد علمی و مسئولانه به خودکشی توسط رسانه ها به عنوان مایه نجات جان انسان ها مطرح شد.
خودكشي،اخبار،مشهد،رسانه،حوزه،موضوع،ارائه،گذشته،توجه،پيشگيران ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، محمد حسین زاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در نشست آموزشی "انعکاس صحیح اخبار خودکشی" با بیان این مطلب که پدیده خودکشی موضوعی است که در سراسر جهان وجود دارد، گفت: در طول سه سال گذشته بارها از سوی دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان اعلام شده که نحوه طرح خودکشی فرد در رسانه‌ها عواقبی دارد که باید به آن توجه شود.
قلم افراد در مرگ و زندگی انسان ها موثر است و اگر ما به عنوان فعال رسانه می‌خواهیم در این حوزه اقدام کنیم باید طوری اطلاع رسانی شود که پیشگیرانه باشد.
وی افزود: نیاز است در حوزه اخبار خودکشی که از حساسیت بالایی برخوردار است اصحاب رسانه به یک فهم و گفتمان مشترک برسند و قلم خود را به گونه‌ای هدایت کنند که واکنش‌های رسانه ای پیشگیرانه باشد و باعث تردید افراد به یقین و امید به زندگی شود و در نهایت به جلوگیری از خودکشی منجر شود.
حسین زاده با اشاره به مطرح کردن نادرست خودکشی یک هنرمند با عنوان مرگ خودخواسته در سال‌های گذشته بیان کرد: واکنش نادرست رسانه‌ها به موضوع خودکشی می‌تواند یک عمل قبیح را سفیدشویی کند.
فیلم ها، سریال ها و حتی کتاب ها گاهی در این مسیر گام برداشته‌اند که به تقویت خودکشی در جامعه منجر شده، لذا توجه ویژه خبرنگاران در تنظیم خبر و نوع واکنش رسانه‌ای به مسئله خودکشی دارای اهمیت است.
ندا اخروی؛ مدیر سلامت روانی اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه آماری از موضوعات مرتبط در زمینه خودکشی با اشاره به نقش گزارشگری مسئولانه یا غیرمسئولانه در کاهش یا افزایش آمار، گفت: در انتشار اخبار خودکشی در دنیا اگر انتشار اخبار خودکشی با استانداردهای علمی انجام نشود، خبرنگاران مورد عتاب قرار می‌گیرند.
وی با معرفی مراکز سراج بیان کرد: از اقدامات خوبی که در چند سال گذشته در حوزه سلامت روان انجام شده است، ایجاد چهار مرکز ارائه خدمات روانی و اجتماعی رایگان و پیشگیری و رفع بیماری‌های اعصاب و روان در حاشیه شهر مشهد است.
علی محدث؛ پیشکسوت روزنامه نگاری در این نشست آموزشی با توجه به تخصصی شدن فرآیندها در جهان، پیشنهادی در خصوص تشکیل کمیته تخصصی با موضوع حوادث، خشونت و خودکشی ارائه کرد که با تأکید دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان مقرر شد تشکیل کمیته ای با این موضوع توسط خانه مطبوعات خراسان رضوی پیگیری شده و در دستور کار قرار بگیرد.
انتهای پیام/282