خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

برگزاری جلسه همایش تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران

مهر | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 15:17
جلسه کمیته علمی همایش بین‌المللی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
خطي،علمي،نسخ،تصحيح،كتابخانه،تحقيق،مجلس

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه کمیته علمی همایش بین‌المللی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران، دوشنبه ۳۰ مهر در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این جلسه که با حضور مسعود معینی‌پور ریاست کتابخانه مجلس شورای اسلامی و زهیر طیب، بنیانگذار انجمن علمی و گروه پژوهشی تحقیق و تصحیح و فهرست‌نگاری نسخه‌های خطی ایران و جمعی از پژوهشگران دو مرکز برگزار گردید، مصوب شد از آخرین مجلد فهرست‌نویسی نسخ خطی کتابخانه مجلس رونمایی به عمل آید.
همچنین در این همایش روش آزمایشگاهی اصالت‌سنجی و قدمت‌سنجی نسخ خطی که توسط پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی ابداع شده است، معرفی و همزمان آزمایشگاه آنالیز فنی و قدمت‌سنجی کتب و اسناد افتتاح خواهد شد.
به گفته زهیر طیّب، مدیر انجمن علمی و آزمایشگاه آنالیز فنی کتب و اسناد، در این آزمایشگاه که کاربرد روش آزمون در آن برای اولین بار در جهان روی اسناد و کتاب‌های کهن و تاریخی پیاده شده است، نسخ خطی بدون هیچ‌گونه آسیب و تخریبی، قدمت‌سنجی می‌شوند.
تهیه مصاحبه‌های تاریخ شفاهی از پیشکسوتان عرصه تحقیق و تصحیح نسخ خطی، تقدیر از اساتید برجسته این حوزه، برگزاری کارگاه مرمّت، رونمایی از نسخ خطی و برگزاری پنل‌های علمی، از دیگر برنامه‌های مصوب کمیته علمی این همایش بود.
همایش علمی بین‌المللی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران با همکاری کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران، شانزدهم آبان در محل کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.