خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 01 آبان 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کنترل «عیتا الشعب»؛ راهبرد تل‌آویو برای اعمال فشار بر حزب‌الله

مهر | بین‌الملل | سه شنبه، 01 آبان 1403 - 18:30
کارشناسان نظامی معتقدند رژیم صهیونیستی در تلاش برای کنترل روستای مرزی عیتا الشعب ، خط آبی بین‌المللی و رودخانه لیتانی را از هم جدا کرده و شرایط را به نفع خود علیه حزب‌الله تغییر دهد.
صهيونيستي،رژيم،حنا،مرزي،يگان،روستاي،ارتش،حمله،نظامي،تلاش

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، رژیم صهیونیستی در تلاش است تا کنترل روستای مرزی عیتا الشعب را به دست بگیرد، زیرا این روستا تنها نقطه‌ای است که به این رژیم اجازه می‌دهد به راحتی به سمت غرب و شرق حرکت کند و در نتیجه امکان جدا کردن خط آبی، که حدود ۱۰۰ کیلومتر امتداد دارد، از رودخانه لیتانی را فراهم می‌کند.
این اقدام می‌تواند شرایط را به نفع رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار بر حزب‌الله تغییر دهد.
این نکات را سرتیپ الیاس حنا، کارشناس نظامی، مطرح کرده است.
حنا اظهار داشت که این نوار مرزی که از رأس الناقوره شروع می‌شود و از کفرکلا تا مزارع شبعا امتداد می‌یابد، برای رژیم صهیونیستی از اهمیت حیاتی برخوردار است، چرا که به آن‌ها امکان می‌دهد تا شرایط خود را به حزب‌الله تحمیل کنند.
در حال حاضر، پنج گروه نظامی صهیونیستی در مرزهای لبنان فعالیت می‌کنند.
به گفته حنا، یگان ۲۱۰ صهیونیستی در تلاش است تا وارد مزارع شبعا و کفر شوبا شود و از عقب به سمت الخیام حرکت کند و مسیر ارتباطی بین جنوب لیتانی و بقاع را قطع کند.
در همین زمان، یگان ۹۸ چتربازان که شامل نیروهای ویژه است، به دنبال تسلط بر روستاهای مرکبه، کفرکلا و رب‌الثلاثین است تا مناطق استراتژیکی مرتفعی را در داخل لبنان ایجاد کند، در حالی که یگان ۹۱ در مناطق بلیده و مارون الراس فعالیت می‌کند.
در مقابل، حنا بر این باور است که حزب‌الله در تلاش است تا تعادلی را که در مرحله گذشته از دست داده بود، باز پس گیرد.
دیروز (دوشنبه)، حزب‌الله تصاویری از حمله موشکی خود به یک گروه مهندسی صهیونیستی در منطقه رمیه منتشر کرد که نشان می‌دهد کنترل بر ارتفاعات را در دست دارد و از این مزیت در این درگیری بهره می‌برد.
حزب‌الله اعلام کرد که نیروهای صهیونیستی را در روستای مرزی عیتا الشعب هدف قرار داده است.
این حمله پس از آن انجام شد که ارتش اشغالگر منازل را در این روستا منفجر کرد، جایی که درگیری‌های شدیدی بین دو طرف در جریان است.
ارتش رژیم صهیونیستی نیز تصاویری از نفوذ تجهیزات نظامی خود به این روستای مرزی منتشر کرده است.
از زمان آغاز حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در اوایل ماه جاری، این منطقه شاهد درگیری‌های شدیدی بوده است.